Устройствен правилник на Министерството на енергетиката и енергийните ресурси (отм.)

МС

Държавен вестник брой: 41

Година: 2004

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 13.03.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат основните въпроси, свързани с организацията, реда на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на енергетиката и енергийните ресурси, наричано по-нататък "министерството", и на неговите организационни структури и административни звена.

Чл. 2. (1) Министерството на енергетиката и енергийните ресурси е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и с адрес ул. Триадица 8. (2) Министерството на енергетиката и енергийните ресурси е администрация, организирана в дирекции и специализирани звена, която подпомага министъра на енергетиката и енергийните ресурси при осъществяване на правомощията му и осигурява технически дейността му.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ЕНЕРГЕТИКАТА И ЕНЕРГИЙНИТЕ РЕСУРСИ

Раздел I
Общи положения

Чл. 3. (1) Министърът на енергетиката и енергийните ресурси, наричан по-нататък "министърът", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който провежда държавната политика в областта на енергетиката при осъществяване на дейностите по производството, вноса, износа, преноса, разпределението и реализацията на електрическа и топлинна енергия и природен газ, увеличаването на енергийната ефективност, ефективното използване на енергийните ресурси и насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници. (2) Министърът ръководи и представлява Министерството на енергетиката и енергийните ресурси.

Чл. 4. (1) При осъществяването на държавната политика, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от трима заместник-министри. (2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите, като определя техните функции. (3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл. 5. (1) Министърът: 1. в областта на развитието на енергетиката: а) внася за приемане от Министерския съвет стратегия за развитие на енергетиката и ефективното използване на енергията и енергийните ресурси, която се одобрява от Народното събрание с решение; б) приема краткосрочни (едногодишни), средносрочни (три-, петгодишни) и дългосрочни (над 5 години) планове за общия енергиен баланс на страната в съответствие с приетата от Министерския съвет и одобрена от Народното събрание стратегия; в) одобрява програми за енергийна ефективност и използване на възобновяеми енергийни източници в енергетиката, за опазване на околната среда, за преструктуриране и приватизация в енергетиката и за необходимите инвестиции; г) приема програми за добива, производството, вноса, износа и ефективното потребление на необходимите енергийни ресурси, електрическа и топлинна енергия, както и свързаните с това инвестиции; д) изисква от енергийните предприятия необходимата техническа и икономическа информация във връзка с осъществяването на правомощията му по прилагането на Закона за енергетиката и енергийната ефективност; е) одобрява и публикува на всеки две години в специален бюлетин на министерството опис на необходимите нови производствени мощности над 25 MW, нови топлопреносни мрежи, нови газоразпределителни мрежи и обекти за съхраняване на природен газ, които трябва да се изградят с оглед на общия енергиен баланс на страната; ж) внася за приемане от Министерския съвет проекти на подзаконови нормативни актове за дейностите в енергетиката; з) утвърждава основните насоки и мерки за енергийното развитие и енергийната сигурност на страната при ефективно използване на енергията и енергийните ресурси и за задоволяване потребностите на обществото от електрическа и топлинна енергия, природен газ и твърди горива; и) приема план за привеждане от мирно към военно положение и военновременен план в енергетиката; к) упълномощава определени длъжностни лица да осъществяват контрол по Закона за енергетиката и енергийната ефективност и други закони в съответствие с правомощията му; л) утвърждава нормативи за резервите от горива, реда и начина за набирането, ръководството и контрола на състоянието им; м) възлага разработки на анализи, прогнози, програми и планове за развитие на енергетиката с минимални разходи, изготвени на базата на информация от постоянно осъществяваните наблюдения върху основните производствени и инвестиционни разходи; н) провежда политиката на Министерския съвет в областта на държавните помощи в отрасъл енергетика в съответствие със законодателството в тази област; 2. в областта на разрешенията и концесиите: а) издава разрешения за търсене и/или проучване или прави предложение пред Министерския съвет за издаване на разрешения за търсене и/или проучване и за предоставяне на концесии за добив на енергийни ресурси; б) прави предложения пред Министерския съвет за изграждане на хидроенергийни обекти; в) сключва концесионни договори по пълномощие от Министерския съвет; г) осъществява контрол по разрешенията за търсене и/или проучване и по концесионните договори; д) прави предложения пред Министерския съвет за предоставяне на концесии за ядрени съоръжения и за дейностите по използването на ядрената енергия; е) провежда политиката на Министерския съвет за развитието на системите за пренос и разпределение на природен газ и за изграждане на нефтопроводи на и през територията на Република България; 3. в областта на управлението на държавното участие, приватизацията и преструктурирането на търговските дружества, в които осъществява правата на собственост на държавата: а) упражнява правата на собственост на държавата и възлагане управлението на едноличните търговски дружества с държавно имущество; осъществява правата на държавата като акционер или съдружник в търговските дружества; б) създава, поддържа и обработва база от данни на дружествата с държавно участие в системата на министерството; в) осъществява предприватизационната подготовка в съответствие с изпълнението на програмата за приватизация на търговските дружества в енергетиката; г) определя дела на собствениците на одържавени недвижими имоти и дяловете или акциите от дружествата, които те получават съгласно действащото законодателство; 4. в областта на топло- и електроенергетиката: а) предлага на Министерския съвет за одобряване изграждането на електропроизводствени мощности над 200 МW; б) осъществява взаимодействие с областните управители по въпросите на планирането и развитието на териториално обособени мрежи за доставка на енергия и горива; в) прави предложения пред Министерския съвет за създаване на специализирани организации за оперативно управление на електрическата система и за търговия на едро с електрическа енергия, обособени от производството и разпределението на електрическа енергия; г) определя ограничителен режим за ползване на електрическа или топлинна енергия; д) осъществява контрол върху техническото състояние и експлоатацията на топло- и електроенергийните обекти и за реда и начина за набиране и съхраняване на резервите от горива за централите за производство на електрическа и/или топлинна енергия; е) упълномощава определени длъжностни лица да осъществяват контрол по Закона за енергетиката и енергийната ефективност в съответствие с правомощията му; 5. в областта на въгледобива: а) провежда държавната политика в областта на въгледобива; б) контролира действията, свързани с преструктурирането, и одобрява средствата за производствени субсидии, ликвидация и консервация на производствени мощности; в) организира и провежда чрез специализираната си администрация дейностите, свързани с техническата ликвидация, консервация и опазване на околната среда във въгледобива, изготвя разчети за необходимите средства въз основа на одобрени работни проекти, както и контролира целевото изразходване на предоставените бюджетни средства; 6. разпределя и контролира разходването на предоставените за енергетиката финансови средства от държавния бюджет и от български и чуждестранни юридически и физически лица; 7. в областта на политиката за интеграция с Европейския съюз (EC) в енергетиката, включително в преговорите за присъединяване: а) разработва анализи за оценка на въздействието на интеграционните процеси върху енергийния отрасъл и участва в изпълнението на Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и Република България; б) определя и провежда политиката за участие в структурните фондове и предприсъединителните програми и проекти на ЕС и осъществява двустранното сътрудничество със страните-членки на ЕС, в областта на енергетиката; в) участва във всички етапи на подготовката и провеждането на преговори с ЕС и координира дейността по раздел "Енергетика"; г) организира и провежда мерки за хармонизиране на българското с европейското законодателство; 8. управлява фондовете "Безопасност и съхраняване на радиоактивни отпадъци" и "Извеждане на ядрени съоръжения от експлоатация"; 9. осъществява сътрудничество с неправителствени структури; 10. в областта на правното регулиране: а) анализира действието на енергийното законодателство и разработва или участва в подготовката на проекти на нормативни актове, регулиращи енергетиката; б) участва чрез представители в работните групи по хармонизиране на законодателството на страната, подготвя предложения и становища и участва в изработването на унифицирани правни актове в международни организации в областта на конвенционалната и ядрената енергетика; 11. осъществява координацията с другите министерства и ведомства и с органите на местното самоуправление и местната администрация в областта на енергетиката, енергийните ресурси и енергийната ефективност; 12. контролира дейността на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министерството; 13. осъществява други правомощия, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет. (2) При осъществяване на дейността си министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.

Раздел III
Отношения на министъра с други държавни органи

Чл. 6. Министърът: 1. взаимодейства с другите органи на изпълнителната власт за провеждане на единната държавна политика; 2. разработва сам или съвместно с други министри и внася за приемане от Министерския съвет проекти на актове; 3. издава съвместно с други държавни органи актове, свързани с осъществяването на общи правомощия; 4. представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.

Раздел IV
Отношения на министъра със средствата за масово осведомяване

Чл. 7. Министърът или упълномощено от него длъжностно лице информира обществеността и осигурява публичност и прозрачност на извършваните от министерството дейности в областта на енергетиката по изпълнението на правителствената политика.

Раздел V
Политически кабинет

Чл. 8. (1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет, който включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и началника на звеното за връзки с обществеността. (2) Политическият кабинет има съвещателни и информационно-аналитични функции, синтезира оценките за състоянието и перспективите за развитието на енергетиката, предлага програми за постигане целите на енергийната политика и дава насоки за разработване на прогнози и секторни стратегии за успешното развитие на тази политика. (3) Политическият кабинет подпомага министъра при формулирането и разработването на конкретни решения за провеждане на правителствената политика в сферата на неговите правомощия и компетенции, както и при представянето на тази политика пред обществото. (4) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета. Началникът на кабинета, парламентарният секретар и началникът на звеното за връзки с обществеността се назначават от министъра и са на негово пряко подчинение. (5) Към политическия кабинет има експертни и технически сътрудници.

Чл. 9. Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяването на програмата на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията му.

Чл. 10. Началникът на политическия кабинет: 1. организира работата на политическия кабинет на министъра, участва в съвещанията, ръководени от началника на кабинета на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет; 2. ръководи, координира и контролира подготовката на становища на министъра по материали за заседания на Министерския съвет и отговаря за архивирането им; 3. организира подготовката и следи за хода на изпълнението на работната програма на министерството, разработена на основата на програмата на правителството, както и обобщава предложенията на членовете на кабинета за допълване и актуализиране на тази програма; 4. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството и за текущата кореспонденция, която получава, преглежда и насочва по компетентност, и съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията; 5. изготвя седмичната работна програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите, становищата, позициите относно двустранното и многостранното международно сътрудничество в енергетиката и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра и другите членове на правителството в областта на енергетиката; 6. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към политическия кабинет; 7. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани; 8. организира архив в кабинета на министъра за приоритетните задачи и проблемните предприятия или отрасли; 9. (зал., ДВ, бр. 24 от 2003 г.).

Чл. 11. Началникът на звеното за връзки с обществеността: 1. планира дългосрочната медийна политика за изграждане на публичния имидж на министъра и на министерството; 2. възлага проучвания на общественото мнение с цел планиране на адекватна медийна политика по дадена проблематика; 3. координира организирането на семинари, дискусии и кръгли маси; 4. координира връзките с медиите с цел редовно осигуряване на информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство; 5. координира медийното покритие на изявите на министъра, на неговите заместници и на служителите на министерството; 6. участва в организирането на срещи и посещения на министъра и на неговите заместници в страната и в чужбина и отразяването им от медиите; 7. участва в подготовката на отговорите на министъра на парламентарни питания; 8. (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) координира дейността на служителите по връзки с обществеността и разпределя оперативните задачи; 9. координира постъпването на информация в страницата на министерството в Интернет; 10. организира архив на медийните изяви на членовете на политическия кабинет; 11. съгласува с началника на политическия кабинет медийните изяви на членовете на политическия кабинет.

Чл. 12. (1) Парламентарният секретар: 1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии и го представлява пред тях; 2. изпълнява функциите си по т. 1, като: а) осигурява материалите от дейността на Народното събрание и на неговите комисии; б) предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи; в) координира и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол; г) заедно с останалите членове на политическия кабинет формулира конкретните задачи на кабинета и администрацията; д) проследява законопроектите от стадий на работна група до внасянето им в Народното събрание, като информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроектите, отнасящи се до отрасъла, и съдейства за отстраняване на възникнали проблеми; е) осъществява размяна на информация между народните представители и министъра за възникнали проблеми в определени райони на страната. (2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл. 13. (1) (Доп., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Министерството е структурирано в 10 дирекции, звено по сигурността на информацията и инспекторат. (2) (Изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена на министерството е 190 щатни бройки. (3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена на министерството е посочена в приложението.

Чл. 14. (1) Министърът създава отдели и сектори в дирекциите, както и утвърждава щатното разписание по предложение на главния секретар. (2) Министърът или упълномощен от него заместник назначава държавните служители и сключва трудовите договори с другите служители от администрацията на министерството. (3) Министърът може да възложи на главния секретар отделни свои правомощия: 1. по служебните правоотношения, с изключение на назначаването и прекратяването на правоотношенията, както и налагането на дисциплинарни наказания; 2. по сключването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения със служителите в министерството.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 15. (1) Главният секретар осъществява административното ръководство на администрацията на министерството в изпълнение на закона и на законовите разпореждания на министъра. (2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на министерството за точното спазване на нормативните актове. (3) (Нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Главният секретар подпомага министъра в дейността по защита на класифицираната информация. (4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Главният секретар се назначава за срок 5 години.

Чл. 16. (1) Главният секретар организира, ръководи, координира, контролира, отчита се и носи отговорност пред министъра за дейността и за изпълнението на задачите на администрацията. (2) Министърът може със заповед да възложи и други задачи на главния секретар. (3) Главният секретар изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и го представя на министъра.

Чл. 17. (Отм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.).

Раздел III
Инспекторат

Чл. 18. (1) В структурата на министерството се създава инспекторат на пряко подчинение на министъра. (2) Инспекторатът осъществява предварителен, текущ и последващ контрол върху дейността на министерството и на неговите второстепенни разпоредители с бюджетни кредити. (3) Инспекторатът: 1. извършва проверки на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити за: а) правилното и законосъобразно събиране, съхраняване, разходване и отчитане на стоково-материалните ценности и при разпореждането с активи; б) спазването на нормативните актове при възлагане на поръчки по Закона за обществените поръчки от министъра и от второстепенните разпоредители с бюджетни кредити; в) извършването на основни ремонти; г) правилното превеждане на предвидени в нормативните актове отчисления; д) срочното и законосъобразно изпълнение на задълженията по Закона за предложенията, сигналите, жалбите и молбите и Закона за достъп до обществена информация; е) спазването на нормативната уредба при дейностите по предоставянето на разрешения и концесии и предприватизационната подготовка на енергийните предприятия; ж) спазването на трудовото и уреждащото държавната служба законодателство; 2. осъществява контрол по изпълнението на индивидуалните административни актове на министъра; 3. контролира спазването на предписанията, дадени от компетентните органи, при извършени проверки и ревизии; 4. (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) чрез финансови контрольори осъществява предварителен контрол за законосъобразността на документите и действията, свързани с финансовата дейност, осъществява проверки и преди вземане на решения за поемане на задължения и извършване на разход със средства, получени от републиканския бюджет; 5. (предишна т. 4, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) подготвя периодично информация за резултатите от извършваната от него контролна дейност и за характерните нарушения на финансовата и друга дисциплина, като анализира причините и условията за нарушенията и предлага мерки за отстраняването им. (4) Инспекторатът провежда периодични проверки, за резултатите от които докладва на министъра. (5) Министърът определя със заповед периодичността на проверките по ал. 4. (6) Министърът може да изисква извършването и на извънредни проверки по отношение на определени звена или дейности.

Раздел IIIа
Звено по сигурността на информацията
(Нов раздел, ДВ, бр. 24 от 2003 г.)

Чл. 18а. (1) В структурата на министерството се създава звено по сигурността на информацията, което се ръководи от служителя по сигурността на информацията и е на пряко подчинение на министъра. (2) Служителят по сигурността на информацията ръководи регистратурата за класифицираната информация и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация. (3) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи звеното по сигурността на информацията: 1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация; 2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация; 3. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му; 4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация; 5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица; 6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в министерството; 7. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение; 8. организира и провежда обучението на служителите в министерството в областта на защитата на класифицираната информация; 9. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.

Раздел IV
Обща администрация

Чл. 19. Общата администрация е организирана в 3 дирекции: 1. (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) дирекция "Правно-нормативна дейност и човешки ресурси"; 2. дирекция "Комуникации"; 3. дирекция "Финансово-счетоводни дейности и управление на собствеността".

Чл. 20. (Изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Дирекция "Правно-нормативна дейност и човешки ресурси": 1. в областта на правно-нормативното обслужване: а) осигурява с правни средства спазването на законността при осъществяването на дейността на общата и специализираната администрация в министерството; б) оказва правна помощ на министъра и на структурните звена във ведомството, като дава мотивирани становища, съвети и справки по правни въпроси; в) осъществява процесуалното представителство на министерството пред съдилищата и други юрисдикции по дела, свързани с трудовоправните и служебните правоотношения, управлението на ведомствената собственост, с упражняването на правата на собственост на държавата в предприятията, с прилагането на реституционните закони, по административно-наказателни производства, свързани с упражняване на контрола по Закона за енергетиката и енергийната ефективност, както и по други производства, страна по които е министерството; г) участва в подготовката или изготвя самостоятелно проекти на нормативни актове, подготвя правни становища по проекти на нормативни актове, изпратени за съгласуване, включително по проекти на международни договори; д) следи за законосъобразността на проектите на актове на министъра и на упълномощени от него длъжностни лица, като ги парафира, а при несъгласие прилага мотивирано становище; е) съвместно с другите звена в министерството участва при съставянето на документацията и сключването на договори, като задължително дава становище по законосъобразността им; ж) участва със свои представители в работата на назначените от министъра комисии и следи за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за обезщетяване на собственици на недвижими имоти и Закона за възлагане на обществени поръчки; з) участва в комисии за провеждане на конкурсни процедури по Закона за държавния служител и за провеждане на конкурси по Кодекса на труда, както и следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в министерството и в неговите структурни звена; и) съгласува отговорите по Закона за предложенията, сигналите, жалбите и молбите и Закона за достъп до обществена информация; к) подготвя проекти на договори и други актове по упражняване правата на собственост на държавата в предприятията; л) поддържа досиета на едноличните търговски дружества и за търговските дружества, в които държавата има акционерно или дялово участие; м) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) участва в изготвянето на проекти на нормативни актове за енергийно социално подпомагане съвместно със съответните звена в Министерството на труда и социалната политика; н) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) съвместно с другите дирекции участва в дейността по предприватизационна подготовка на енергийните дружества. 2. в областта на човешките ресурси: а) изготвя и актуализира щатните разписания на министерството и длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в администрацията; б) изготвя актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, оформя и съхранява служебните и кадровите дела на служителите в министерството; в) изготвя статистически справки за работната заплата и за движението на кадрите в министерството, които се изискват от действащото законодателство; г) участва в междуведомствени комисии за разработване и изпълнение на програми за алтернативна заетост; д) организира професионалната квалификация и преквалификация на служителите за нуждите на министерството, както и за нуждите на европейската интеграция; е) организира атестирането на държавните служители; ж) изготвя проект за размера на средната брутна работна заплата общо за министерството и по второстепенни разпоредители с бюджетни кредити и го съгласува с Министерството на финансите и с Министерството на труда и социалната политика.

Чл. 21. Дирекция "Комуникации": 1. в областта на дейностите, свързани с връзките с обществеността: а) разработва програми за представяне дейността на министерството; б) осигурява провеждането на информационната политика на министерството, като планира и координира осъществяването й; в) осигурява ежедневно публичност и прозрачност на дейността на министерството, като организира достъпа до информацията в съответствие с конституционните права на гражданите; г) информира обществеността за политиката на министерството и за осъществяваните от него програми и дейности; д) организира публичните изяви на служителите на министерството; е) проучва и анализира общественото мнение преди провеждането на определена политика на министерството и анализира публикациите в средствата за масово осведомяване за дейността на министерството; ж) работи в непрекъсната връзка и координация с дирекция "Информация и връзки с обществеността" на Министерския съвет, както и със звената за връзки с обществеността на другите министерства и ведомства; з) работи съвместно с парламентарния секретар при подготовката на отговорите на министъра на въпроси и питания по време на парламентарния контрол в Народното събрание; и) периодично осигурява актуална информация за публикуване в Интернет и обмен на информация чрез международната мрежа; 2. (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) в областта на междудържавното сътрудничество и протокола: а) координира програмата на министъра, на заместник-министрите и неговите заместници и на главния секретар при официални и работни посещения в чужбина; б) подпомага началника на политическия кабинет при изготвянето и координирането на програмите за посещение в страната на официални гости на министъра и на неговите заместници; в) осъществява протоколната кореспонденция на министъра; г) осъществява контакти с посолствата на чужди държави в Република България и с представителствата на водещи фирми, концерни и финансови институции за уреждане на протоколни и делови срещи с ръководството на министерството; д) подготвя необходимите документи и организира протоколно задграничните командировки на служителите на министерството; е) координира и контролира организирането, провеждането и протоколното осигуряване на официални и работни срещи, семинари, дискусии и кръгли маси в министерството; ж) осигурява преводите при срещите с чужденци и извършва преводи на материали и документи от български на съответния чужд език и обратно; з) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) координира подготовката и провеждането на международни срещи, съвещания, конференции и конгреси с участието на членове на ръководството на министерството; и) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) подготвя информация, координира и изпълнява дейностите, свързани с междудържавното сътрудничество в областта на енергетиката; к) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) организира и координира обработването и разпространението на входящата и изходящата информация в областта на междудържавното сътрудничество; л) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) координира работата на министерството в областта на междудържавните отношения със съответните дирекции на Министерството на външните работи. 3. в областта на информационното обслужване: а) организира и поддържа автоматизираната информационна инфраструктура на министерството-локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника; б) съгласува и осъществява автоматизирания обмен на данни с национални и ведомствени информационни системи и интеграцията в единната комуникационна инфраструктура на администрацията; в) проучва и внедрява водещи информационни и комуникационни технологии с цел повишаване на сигурността и ефективността на управлението на енергетиката; г) изгражда и поддържа информационни фондове на министерството и организира дейността по използването им; 4. в областта на деловодната дейност: а) организира и осъществява деловодната и архивната дейност на министерството; б) следи за изпълнението на резолюциите на политическия кабинет и на главния секретар и изготвя справки за неизпълнените в срок задачи; в) поддържа архив на приетите от Министерския съвет актове; г) организира информирането на дирекциите относно актовете на Министерския съвет, отнасящи се до дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити; д) организира приемна на министъра и на неговите заместници по постъпили жалби и писма на граждани.

Чл. 22. Дирекция "Финансово-счетоводни дейности и управление на собствеността": 1. в областта на финансово-счетоводните дейности: а) организира и осъществява счетоводството в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Националния сметкоплан и приложимите счетоводни стандарти; б) обслужва плащанията и транзитните сметки на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити в системата на "Единната сметка"; в) осъществява финансовото управление и счетоводното отчитане в съответствие с българското законодателство на проекти по международни програми и заемни споразумения от компетентността на министъра; г) осигурява данните и изготвя ежемесечни и тримесечни отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки и фондове за администрацията на министерството; д) съставя годишния счетоводен отчет на министерството; е) осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции; ж) организира, разработва и съставя проектобюджета и бюджета на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити; з) организира, разработва и съставя поименните списъци на инвестиционните програми и документацията за капиталовите разходи по бюджета на министерството; и) подготвя и осигурява чрез Министерството на финансите корекции по бюджета; к) изготвя анализи и справки по изпълнението на бюджета и целевите финансирания; л) организира, разпределя, анализира и финансира чрез бюджета издръжката на централната администрация на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към него; м) анализира, разпределя и утвърждава чрез системата на "Единната сметка" лимита на разходите между разпоредителите с бюджетни кредити в системата на министерството; н) изготвя и анализира ежемесечните и тримесечните сборни отчети за касовото изпълнение на бюджета, извънбюджетните сметки и фондове и други периодични и еднократни справки и осигурява своевременното им представяне в Сметната палата и в Министерството на финансите; представя тримесечни и годишни отчети на Националния осигурителен институт; о) организира обобщаването на поименните списъци и разчетите за финансиране на капиталовите разходи за системата на министерството; п) изготвя отчет за заетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд; р) осигурява условия за проверки и финансов контрол от компетентните органи; 2. в областта на дейностите, свързани с управление на собствеността: а) отговаря за спазването на нормативните актове при експлоатацията и осигурява поддръжката на собствеността на министерството; б) организира и осъществява цялостното техническо обслужване на звената в министерството с транспорт, организационна техника, консумативи и инвентар; в) организира, осигурява и контролира охранителния и пропускателния режим в сградите на министерството, координира и осигурява поддържането и ремонта на сигнално-охранителните и пожароизвестителните системи.

Раздел V
Специализирана администрация

Чл. 23. Специализираната администрация е организирана в 7 дирекции: 1. дирекция "Икономическа политика"; 2. дирекция "Проекти и структурна реформа"; 3. дирекция "Електроенергетика и топлоенергетика"; 4. дирекция "Енергийни ресурси"; 5. дирекция "Ядрена енергетика и ядрена безопасност"; 6. дирекция "Енергийна стратегия"; 7. (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) дирекция "Европейска интеграция и международни проекти".

Чл. 24. Дирекция "Икономическа политика": 1. в областта на финансите: а) анализира и обосновава пред финансиращите институции необходимостта от финансово подпомагане на дейности и предприятия в енергетиката; б) разработва и поддържа система от правила, критерии и нормативи за разпределяне на целеви финансови средства, предоставени на енергийни предприятия от държавния бюджет или от други финансови институции; в) следи за целесъобразното разходване на предоставените целеви финансови средства; г) подготвя и предоставя на Комисията за защита на конкуренцията нотификационни форми относно отпусканите нови и промяна на съществуващи държавни помощи за отрасъла с оглед одобряването им от контролиращия държавните помощи орган; д) разработва и предоставя на Министерството на финансите годишен доклад за отпуснатите държавни помощи в отрасъла; е) поддържа регистър (база от данни) за предоставените държавни помощи в отрасъл енергетика; ж) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) подготвя ежегодни анализи и доклади за следваните от министерството политика и програми в областта на икономиката; з) (предишна буква "ж", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) анализира, систематизира и обобщава периодичната отчетна технико-икономическа и финансово-счетоводна информация на енергийните предприятия; и) (предишна буква "з", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) подпомага методически енергийните предприятия при разработването на периодичната информация по буква "г" по прилагането на Закона за счетоводството; к) (предишна буква "и", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) поддържа база от данни с технико-икономическа и финансово-счетоводна информация на енергийните предприятия; л) (предишна буква "к", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) съвместно с други дирекции подготвя и участва при провеждането на преговори между министерството и международни финансови институции по споразуменията в подкрепа на платежния баланс и финансирането на енергийни проекти; м) (предишна буква "л", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) подготвя проекти на нормативни актове, инструкции, наредби и указания, свързани с финансово-икономическата дейност на енергийните предприятия; н) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) участва в разработването на програми за енергийно социално подпомагане съвместно със съответните звена в Министерството на труда и социалната политика; 2. в областта на дейностите по упражняване правата на собственост на държавата върху капитала на енергийните предприятия: а) подпомага министъра при упражняване правата на собственост на държавата в едноличните търговски дружества и търговските дружества, в които държавата има акционерно или дялово участие; б) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) съвместно с другите дирекции участва в дейността по предприватизационна подготовка на енергийните дружества; в) (предишна буква "б", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) подготвя методически и съгласува със специализираните дирекции разработването на бизнеспланове и програми за финансово оздравяване от енергийните предприятия; г) (предишна буква "в", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) следи за изпълнението на икономическите показатели от бизнесплановете и програмите по буква "б"; д) (предишна буква "г", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) предлага и съгласува със специализираните дирекции актуализирането на бизнесплановете и програмите за финансово оздравяване от енергийните предприятия въз основа на анализи на тяхното изпълнение; е) (предишна буква "д", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) определя целеви икономически показатели от бизнесплановете, които се включват в договорите за възлагане на управлението във връзка със стимулиране или санкциониране; 3. в областта на ликвидацията: а) организира подготовката за обявяване в ликвидация на търговските дружества, в които министърът упражнява правата на собственост на държавата; б) (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) поддържа база данни на активите на дружествата в ликвидация и контролира дейността им от приемането на начален ликвидационен баланс до приключването на ликвидацията; в) следи за процеса на осребряване на имуществото на дружеството в ликвидация и удовлетворяването на кредиторите; г) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) съвместно с дирекция "Енергийни ресурси" участва в експертни и технически съвети за приемане на разработки и проекти, свързани с ликвидация, консервация и преодоляване на вредните последици при прекратяване или ограничаване на производствената дейност във въгледобива.

Чл. 25. Дирекция "Проекти и структурна реформа": 1. в областта на икономическото развитие и либерализацията на енергетиката: а) дава становища по програми и модели за поетапно либерализиране на енергетиката и създаване на вътрешен енергиен пазар; б) дава становища за икономическата целесъобразност на инвестиционни проекти в условията на либерализиран енергиен пазар; в) (изм. и доп., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) изготвя финансови и икономически оценки на инвестиционни проекти и оказва необходимата подкрепа при управление и развитие на проектите; г) разработва предложения за горната граница на цени на топлинната енергия за населението при режим на субсидиране; д) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) осъществява координиращи функции при подготовката и реализацията на инвестиционни проекти и контролира изпълнението на поети ангажименти от страна на енергийните дружества и министерството; е) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) създава и поддържа информационна база данни за статуса на проектите в енергетиката. 2. в областта на планирането: а) съвместно с другите дирекции участва в разработването на краткосрочни, средносрочни и дългосрочни планове за развитие на общия енергиен баланс на страната и на програми за добив, производство, внос и износ и свързаните с това инвестиции; б) участва в разработването на планове за развитие на енергетиката с минимални разходи; 3. в областта на структурната реформа: а) съвместно с другите дирекции участва в разработването на стратегии и програми за преструктуриране в енергетиката; б) участва и подпомага компетентните държавни органи при разработването на стратегии и програми за приватизация в енергетиката; в) координира изпълнението на програмите за преструктуриране и на предприватизационната подготовка на дружествата в енергетиката; г) осъществява предприватизационната подготовка на подлежащите на приватизация енергийни предприятия; д) (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) съвместно с дирекция "Правно-нормативна дейност и човешки ресурси" извършва дейности във връзка с възстановяване правата на собственост и обезщетяване съгласно реституционните закони, комплектува реституционните преписки и подготвя определянето на размера на обезщетенията с акции и дялове по реда на § 18 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол; е) прави предложения за възлагане и приемане на приватизационни и концесионни оценки; ж) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) архивира документацията, свързана с реализираните от министерството приватизационни сделки, и съдейства на компетентните органи при осъществяването на следприватизационния контрол; з) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) архивира постъпилите предложения и издадените решения за обезщетяване по реда на Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти.

Чл. 26. Дирекция "Електроенергетика и топлоенергетика": 1. участва съвместно с другите дирекции в подготовката и актуализирането на стратегията за развитие на енергетиката и ефективното използване на енергията и енергийните ресурси; 2. участва съвместно с другите дирекции в разработването на краткосрочни, средносрочни и дългосрочни планове за общия енергиен баланс и на програми за производство на електрическа и топлинна енергия, пренос и разпределение на електрическа и топлинна енергия, като: а) в областта на производството на електрическа и топлинна енергия, включително на комбинирано производство, събира, обработва и поддържа данни от производствените предприятия за техническите и производствените им показатели; б) в областта на преноса и разпределението на електрическа и топлинна енергия събира, обработва и поддържа данни от преносните и разпределителните предприятия за основните технически показатели на съоръженията за пренос на електрическа и топлинна енергия и за разпределение на електрическа енергия, за структурата на потреблението на електрическа и топлинна енергия и за техническите мероприятия по инвестиционните и ремонтните програми и програмите за есенно-зимната подготовка на дружествата; в) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) събира, обработва и анализира база данни за надеждността и аварийността на основните съоръжения в дружествата за производство, пренос и разпределение на топлинна и електрическа енергия. 3. участва съвместно с другите дирекции в изготвянето на анализи за: а) производството на електрическа и топлинна енергия; б) преноса и потреблението на електрическа и топлинна енергия; в) използването на възобновяеми енергийни източници; г) прилагането на програми за енергийна ефективност; д) (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) качеството и експлоатацията на основните енергийни съоръжения; е) (предишна буква "д", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) необходимостта от внос и износ на електрическа енергия в областта на производството, преноса и разпределението на електрическа и топлинна енергия; ж) (предишна буква "е", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) изпълнението на инвестиционните и ремонтните програми и на програмите за есенно-зимната подготовка на дружествата; з) (предишна буква "ж", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) изпълнението на програмите за енергийна ефективност в производството, преноса и разпределението на електрическа и топлинна енергия; и) (предишна буква "з", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) изпълнението на мерките за качествено обслужване на потребителите; к) (предишна буква "и", ДВ, бр. 24 от 2003 г.) действия, които застрашават сигурността на електро- и топлоснабдяването; 4. съдейства за изготвянето на плановете на общините за енергоснабдяване на населените места с електрическа и топлинна енергия; 5. дава становища по представените планове и проучвания на предприятията за производство, пренос и разпределение на електрическа и топлинна енергия във връзка с одобряването им от министъра; 6. предлага и обосновава предложения за въвеждане на ограничителен режим за ползване на електрическа и топлинна енергия в съответствие със Закона за енергетиката и енергийната ефективност; 7. участва при разработването и тълкуването на нормативни актове за устройство и техническа експлоатация на електро- и топлоенергийните съоръжения, нормативи за резервите на горива, реда и начина за набирането и поддържането им; 8. участва съвместно с другите дирекции в разработването и управлението на проекти в областта на електроенергетиката и топлоенергетиката; 9. дава становища за бизнесплановете на търговските дружества по отношение на технико-икономическите показатели и техническата целесъобразност на предлаганите от енергийните дружества инвестиционни и ремонтни програми; 10. дава становища по програмите за финансово оздравяване на търговските дружества, свързани с технико-икономическите показатели, инвестиционните и ремонтните програми; 11. дава становища за техническата целесъобразност от изпълнението на проекти за рехабилитация и инвестиции във връзка със средносрочните и дългосрочните планове за развитие на енергетиката; 12. дава становища за техническата целесъобразност от преструктурирането на дейности в областта на производството, преноса и разпределението на топлинната енергия; 13. участва в подготовката на нормативни актове на министерството; 14. предлага на министъра за утвърждаване нормативи за резерви от енергийни горива; 15. дава становища по нормативни актове на други ведомства, свързани с ефективното потребление на топлинна енергия; 16. осъществява изпълнението на контролните функции на министъра във връзка с техническото състояние и експлоатацията на енергийните обекти, реда и начина за набиране и съхраняване на резервите от горива за централите за производство на електрическа и/или топлинна енергия; 17. дава становища по жалби и предложения, свързани с електро- и топлоенергетиката. 18. (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) провежда периодични проверки в енергийните дружества за спазване изискванията на нормативните актове за безопасна експлоатация.

Чл. 27. Дирекция "Енергийни ресурси": 1. събира, обработва и поддържа база от данни, въз основа на които извършва анализи и прогнози за: а) потреблението на първичните енергоносители и възобновяемите енергийни източници; б) развитието на добива и производството на енергийни ресурси; 2. анализира необходимостта от внос и износ на първични енергийни ресурси и регистрира сделките по внос и износ на природен газ в министерството; 3. участва в разработването на краткосрочни планове и програми за добив, внос и износ и ефективно потребление на енергийни ресурси; 4. анализира техническите и производствените аспекти на представените планове и проучвания относно добива, преработката, преноса, разпределението и съхраняването на енергийните ресурси; 5. координира и организира дейността по ликвидиране на последствията от добива и преработката на уранова суровина, очистка на водите и наблюдение и контрол; 6. координира и организира дейността по ликвидиране на последствията от въгледобива; 7. анализира необходимостта от преструктуриране дейността на въгледобивните дружества; 8. следи за провеждането на държавната политика по експлоатацията и ефективното използване на енергийните ресурси; 9. разработва, анализира действието и актуализира нормативните актове за дейностите в сферата на добива, преноса, съхраняването и разпределянето на енергийни ресурси; 10. обосновава предложения за използване на резервните запаси от нефт и петролни продукти; 11. организира дейностите по предоставяне на разрешения за търсене и проучване и на концесии за добив на енергийни ресурси; 12. координира последващия контрол по изпълнението на концесионните договори в съответствие със Закона за концесиите и Закона за подземните богатства; 13. води специализиран ведомствен баланс на енергийните ресурси на територията на страната и в българската акватория на Черно море в съответствие с приетите класификации; 14. участва в разработването и управлението на проекти в областта на енергийните ресурси; 15. осъществява изпълнението на контролните функции на министъра във връзка с техническото състояние на енергийните обекти в сферата на енергийните ресурси в съответствие със Закона за енергетиката и енергийната ефективност.

Чл. 28. Дирекция "Ядрена енергетика и ядрена безопасност": 1. участва в изготвянето и координира изпълнението на Националната стратегия за развитие на енергетиката и енергийната ефективност в частта ядрена енергетика и стратегиите за управление на ядреногоривния цикъл и радиоактивните отпадъци; 2. участва в изготвянето на прогнози и планове за електропроизводството от атомни електроцентрали (АЕЦ) и наблюдава тяхното изпълнение, в това число за енергийната ефективност и опазването на околната среда, и анализира необходимостта от изграждане на нови производствени ядрени мощности; 3. участва в изготвянето на краткосрочни, средносрочни и дългосрочни програми в областта на ядрената безопасност, ядреногоривния цикъл и управлението на радиоактивните отпадъци; 4. (изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) изготвя експертни оценки и становища относно целесъобразността при усвояване на средствата на фондовете "Радиоактивни отпадъци" и "Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения" съвместно с другите административни звена на министерството; 5. участва в разработването, анализирането и актуализирането на нормативни актове в областта на ядрената енергетика и ядрената безопасност; 6. следи за изпълнението и координира мерките, произтичащи от задължения по международни договори, и дейностите по изпълнението на програми за повишаване на безопасността, надеждността и разполагаемостта, изграждането и извеждането от експлоатацията на ядрени съоръжения; 7. осъществява изпълнението на контролните функции на министъра във връзка с техническото състояние на АЕЦ "Козлодуй" и предлага адекватни коригиращи мерки за подобряване на техническата и експлоатационната безопасност, ресурсните характеристики и надеждността на ядрените съоръжения; 8. (изм. и доп., ДВ, бр. 86 от 2002 г.) извършва анализ и изготвя информация за коригиращите и компенсиращите мерки, произтичащи от възникнали събития в АЕЦ, и за изпълнението на условията на издадените от председателя на Агенцията за ядрено регулиране и други надзорни органи разрешения, лицензии и предписания за експлоатация на АЕЦ; 9. участва в комисии и работни групи по изпълнение на проекти на Европейския съюз и други международни проекти, включително финансирани по линия на двустранното сътрудничество в същата област, и следи за изпълнението им; 10. (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) събира, обработва и поддържа база данни за техническите и производствените показатели на АЕЦ; 11. (нова, ДВ, бр. 24 от 2003 г.) дава становища и следи за изпълнението на бизнес плановете, инвестиционните и ремонтните програми и на програмите за есенно-зимната подготовка на АЕЦ.

Чл. 29. Дирекция "Енергийна стратегия": 1. в областта на енергийната стратегия и общия енергиен баланс: а) участва, организира и координира разработването и актуализирането на Националната стратегия за развитие на енергетиката и ефективното използване на енергията и енергийните ресурси; б) получава от дирекция "Електроенергетика и топлоенергетика", дирекция "Енергийни ресурси", дирекция "Ядрена енергетика и ядрена безопасност", дирекция "Икономическа политика" и от дирекция "Проекти и структурна реформа" събираните от тях икономически, технически и екологични данни, необходими за работата върху горивно-енергийните баланси; в) осъществява координация с Националния статистически институт в областта на енергийната статистика; г) наблюдава изпълнението на текущия енергиен баланс и анализира тенденциите в него; д) координира дейността по разработването на краткосрочни, средносрочни и дългосрочни планове за общия енергиен баланс на страната; е) изготвя прогнози за развитието на горивно-енергийния баланс на страната и програми за осигуряването му с инвестиционни, човешки и други ресурси; ж) подготвя за одобряване и публикуване от министъра бюлетина по чл. 4, т. 7 от Закона за енергетиката и енергийната ефективност; з) проучва постъпили предложения, осъществява контакти и координация за формиране на позиция на министерството във връзка с иновации в областта на енергетиката; и) участва в разработването на проекти на нормативни актове; к) участва в разработването на национални и регионални програми за рационално и ефективно използване на енергията и енергийните ресурси и за повишаване на енергийната ефективност; л) организира и ръководи дейността в областта на екологията и опазването на околната среда; м) участва със свои представители при разработването на български стандарти и хармонизирането им с европейските; н) подготвя упълномощаване на лаборатории в енергетиката; 2. в областта на управление при кризи: а) разработва и организира изпълнението на военновременния план на министерството; б) координира и контролира изграждането на мобилизационните мощности; усвояването на мобилизационните задания; създаването и поддържането на военновременни запаси и държавни резерви; отсрочването от повикване във въоръжените сили на специалисти и работници, необходими за изпълнението на военновременния план; планирането, разпределянето и отчета на бюджетните средства по отбранително-мобилизационната подготовка; в) предлага разпределението на военновременните запаси за осигуряване на енергийните обекти; г) контролира съхраняването и разходването на военновременните запаси; д) организира стопанисването на пунктовете за управление по време на криза; е) организира денонощното дежурство в министерството; ж) извършва дейност по проектиране, разработване, внедряване и експлоатиране на aвтоматизирана система за управление на енергетиката при война, кризи от невоенен характер, бедствия, аварии и катастрофи; з) проектира, изгражда, поддържа и експлоатира средствата за телекомуникация между обектите за управление; и) поддържа и обработва информацията за управление на привеждането на министерството и търговските дружества от енергетиката във военно положение или за работа в условия на кризи; к) съвместно с компетентните органи осигурява защита на информацията чрез избор и внедряване на подходящи програмни и технически средства.

Чл. 30. (Изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Дирекция "Европейска интеграция и международни проекти": 1. подготвя анализи, становища и информации по въпросите на европейската интеграция и свързаните с нея международни договори и проекти на договори в рамките на компетентността на министерството; 2. осъществява оперативна координация в министерството и между институциите чрез участие в междуведомствени съвети и групи по изпълнение на Националната програма за възприемане достиженията на правото на Европейския съюз и на заложените приоритети по документа "Партньорство за присъединяване на Република България към Европейския съюз"; 3. подготвя частта "Енергетика" по позицията на българската страна за преговорите за членство в Европейския съюз и за институционализирания двустранен диалог България - Европейски съюз в рамките на Европейското споразумение за асоцииране - Съвета по асоцииране, Комитета по асоцииране и съответните подкомитети; 4. анализира и участва в процеса на хармонизиране на българското законодателство в областта "Енергетика" с правото на Европейската общност; 5. поддържа оперативни контакти на експертно равнище с институциите на Европейския съюз, с делегацията на Европейската комисия в София, с Мисията на Република България в Брюксел, както и с институциите на страните-членки на Европейския съюз, по въпросите на европейската интеграция и за планиране и координиране на програми по двустранно сътрудничество, предприсъединителни и структурни фондове на ЕС; 6. планира, координира и подготвя дейността по използването на предприсъединителните програми и структурните фондове на Европейския съюз в областта на енергетиката; 7. оперативно планира, координира и управлява международни програми и проекти в енергийния сектор, разработвани и изпълнявани по линия на международни помощи и външни инвестиции; при необходимост подпомага дейността на енергийните дружества в тази област; 8. съвместно с другите дирекции подготвя позицията за участие в преговори и изготвяне проекти на споразумения, по които държавата е страна, с международни организации и институции, финансиращи проекти в енергетиката; 9. изготвя предложения относно участието на министерството и на негови представители в международни организации с дейности, отнасящи се до енергетиката; 10. осигурява преводи на материали, свързани с функциите на дирекцията.

Раздел VI
Организация на работата на министерството

Чл. 31. Правилникът за вътрешния трудов ред се утвърждава от министъра по предложение на главния секретар.

Чл. 32. Директорите на дирекции ръководят, организират, контролират, планират, координират, дават отчет за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция в съответствие с определените в правилника функции.

Чл. 33. (1) Освен определените с правилника задачи директорите на дирекциите изпълняват и други задачи, възложени им от министъра или от определени от него лица. (2) Ръководителите на съответните структурни звена докладват на ресорните си заместник-министри или на главния секретар всички въпроси, по които е нужно да се организира обща координация. Определеното от съответния ръководител водещо звено обобщава окончателното становище.

Чл. 34. (1) Документите, изпратени до министерството от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат в регистратурата във входящ регистър, като се отбелязват датата и часът на получаването им. (2) Организацията, редът и начинът на движение на служебните преписки се определят с вътрешен правилник за документооборота, утвърден от министъра.

Чл. 35. (1) (Изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите могат да бъдат награждавани с парични награди, както и с отличия и предметни награди на стойност до 3 минимални работни заплати за една календарна година. (2) (Изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Награждаването на служители от администрацията на министерството се извършва със заповед на министъра. В заповедта за награждаване се определя видът отличие или награда, като по преценка министърът може да награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда. (3) Министърът утвърждава образец на златен и сребърен почетен знак на администрацията на министерството. (4) Средствата за награди се изплащат от бюджета на министерството.

Чл. 36. (1) (Изм., ДВ, бр. 24 от 2003 г.) Работното време в министерството е от 9 до 17,30 ч. с почивка 30 мин. между 12 и 13 ч. (2) Работното време на дежурните се определя с график, утвърден от главния секретар, за службите и звената, които дават дежурства, или за служителите, които работят на смени.

Чл. 37. Достъпът на външни лица в сградата на министерството се разрешава след издаване на пропуск или представяне на документ, разрешаващ влизането и излизането, съгласно правилата за охрана и пропускателния режим в министерството, утвърдени със заповед на министъра.

Заключителна разпоредба

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 13, ал. 3
(Изм. и доп., ДВ, бр. 24 от 2003 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на енергетиката - 190 щатни бройки

Политически кабинет 9
в т. ч.:
Експертни и технически сътрудници 3
Инспекторат 13
Звено по сигурността на информацията 3
Главен секретар 1
Обща администрация 48
в т. ч.:
дирекция "Правно-нормативна дейност и човешки ресурси" 17
дирекция "Комуникации" 19
дирекция "Финансово-счетоводни дейности и управление на собствеността" 15
Специализирана администрация 109
в т. ч.:
дирекция "Икономическа политика" 21
дирекция "Проекти и структурна реформа" 15
дирекция "Електроенергетика и топлоенергетика" 18
дирекция "Енергийни ресурси" 15
дирекция "Ядрена енергетика и ядрена безопасност" 13
дирекция "Енергийна стратегия" 18
дирекция "Европейска интеграция и международни проекти" 13

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 57
от 6 март 2003 г.
за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на енергетиката и енергийните ресурси
(Обн., ДВ, бр. 24 от 14.03.2003 г.)

...........................................
...........................................

Заключителни разпоредби

§ 20. Необходимите средства за изпълнение на постановлението да се осигурят чрез преструктуриране на "Други разходи" по централния бюджет за 2003 г.

§ 21. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив