Българските онлайн потребители приличат на азиатските потребители. Те обичат началната страница на сайта да бъде изпъстрена с много акценти, снимки, банери, ревюта, коментари, които се виждат. Това коментира по време на форума Webit Bulgaria Digital Summit* Жанет Баирева - изпълнителен директор на Allegro Group. Econ.bg* е медиен партньор на форума.
Азиатците подобно на българите имат нужда от богато оформление на страниците, за тях не е достатъчна единствено директната комуникация, както е например при западноевропейците, където се разчита на
директната комуникация. В България по подобие на азиатските сайтове, се залага на експресивното излагане. Българските потребители обичат не само да четат коментари по повод на даден продукт, който
се предлага, но и да комуникират със собственика му преди да го закупят.
Мобилната среда диктува нови правила
Според Баирева са необходими малки, но чести промени. Те биха накарали потребителите да се връщат на сайта и бипха провокирали отново и отновои интересът им. Освен това е необходимо и екипите да
бъдат “безжалостни”, т.е. да не се влияят при оценката си за определен проект, а да бъдат максимално безпристрастни.
Дизайнът е като удобна обувка
Измина времето, когато от съществено значение за успеха на един сайт е бил дизайнът му. Изискванията на потребителите вече са много по-високи и трабва да бъдат задоволени с функционалност и
ефективност.
Баирева смята още, че SEO (search engine optimization - оптимизация на уеб сайтове) и SEM (search engine marketing - маркетинг в търсещи машини) са
надценени. Според нея маркетингът и оптимизациите на сайта в Google са чиста загуба на време и пари.
Причината е в това, че оптимизацията се прави за машини, а не за хора. От друга страна изискванията, които те поставят прави сайта зависим и несвободен, освен това не отключват ръст и не добавят
голяма стойност към марката.
Това, в което Баирева вярва е т.нар. Social proof маркетинг. Според нея той е съществен, особено в България, където доверието по-принцип е по-ниско. Хората, по нейните наблюдения, се доверяват на
мнението на експерти или на знаменитости. От друга страна оставянето на надпис “изкупено” върху снимка на стоката, която се продава, оказва психологическо влияние върху останалите
потребители.
Чрез нея се внушава, че трябва да се решава бързо дали да се направи дадена покупка или не, а в същото време се увеличава и доверието към потребителя, в чиито профил са тези снимки като някой,
който продава стойностни неща.
Фокусът трябва да бъде върху потребителите
Според Баирева е важно да се разбере, че потребителите не търсят задължително по-различното, а по-доброто. Винаги трябва да се взема под внимание тяхната гледна точка и най-важното трябва да се
прецени дали марката на компанията, която представлявате, е най-добрата опция за конкретен потребител.
Иновация на познатото
Иновацията винаги идва, когато следваме потребителите, посочва Баирева. Иновацията ще ни избоде очите, ако следваме потребностите на клиентите си, посочи тя и допълни, че иновацията трябва да
“дойде” по време на изпълнението. Когато става дума за мотивация, Баирева посочи, че най силната мотивация за успех е значимата цел.