Не може страна, която претендира, че трябва да капитализира геостратегическото си положение, да няма железници. Това коментира в интервю за Econ.bg изпълнителният директор на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев. Той допълни, че е трябвало да бъдат взети превантивни мерки за оздравяване на дружеството. Последните няколко правителства, включително и настоящото, не е трябвало да чакат "ножът да опре до кокала" и чак тогава да действат.
Като един от вариантите за оздравяването на холдинга беше посочен "пилотиран фалит"* на подразделението "Пътнически превози" ЕАД. В същото време "Товарни превози" ЕООД трябва да се извади от системата. Според икономиста това подразделение на БДЖ е ключово за развитие на сектори на икономиката, които са в основата на валутния баланс на страната.
"За мен БДЖ трябва да бъде запазен, трябва да бъде "саниран". Трябва да бъдат използвани всички възможности за взимане на заем, включително и от Световната банка". Това коментира още шефът на стопанската камара. Той допълни, че в голяма част от държавните дружества няма ефективност на ползването на средствата.
Проблемите в железопътния холдинг ще окажат доста сериозен натиск върху Бюджет 2012, прогнозира още Данев. Той припомни, че България дължи над 150 млн. евро. за покупката на мотрисите "Дезиро" от немската компания Siemens. Ако машините бъдат върнати, ще се окаже, че по голяма част от направленията не може да бъде осъществяван пътнически транспорт.
Вчера се проведе поредният ден на стачката в БДЖ. Тя взе и първата си реална жертва - В Локомотивно депо Подуене, вследствие на инфаркт, е починал Васко Григоров. Според информация на Обединения стачен комитет на КТ "Подкрепа" и КНСБ една от причините за неприятния инцидент е огромният стрес, свързан със ситуацията в железопътния холдинг, предстоящите уволнения и грубият административен натиск, на който са подложени всички стачкуващи.
*Обявяване на дружеството във фалит и влизане на синдик в него. Впоследствие се изготвя план за изчистване на задълженията и се предприемат мерки за формиране на компания-наследник или оздравяване.