Миналата седмица ви представихме две забранени реклами на Hyundai, както и рекламния проект с автомобил на Mercedes, в който малкият Адолф Хитлер е блъснат от кола. Сега продължаваме с още предизвикателни произведения на рекламната индустрия.
Един от най-актуалните мотиви срещан в рекламните видеа е този за все по-замъглените граници между половете. Съвсем наскоро Германия прие нова
наредба, влизаща в сила от първи ноември, за въвеждането на „неопределен пол“ в регистъра за ражданията. Основният мотив е освобождаването на родителите на бебета без ясно определящи полови белези
от необходимостта за прибързани решения чрез медицинска намеса. Така една сериозна тема, която е предимно безопасни комерсиализирана, започва да намира и своите нормативни
пролуки.
Двуполовите модели на поведение и участие в обществото започват да се промъкват в популярната култура още през миналия век. Изпълнители като Бой Джордж, Майкъл Джексън и Дейвид Боуи са носители на бъдещето, твърди историкът Алън Карлсън в своето есе „Двуполовата измама“. Есето е преди всичко критика към двуполовите и джендър теории - към „корумпираната социална наука, която е слязла на нивото на публичната истина“.
Нито социалната наука обаче, нито обществото може да пренебрегне фактът, че старите джендър дефиниции се променят динамично. Как иначе подобни въпроси-табу намират място в популярни продукти, каквито са рекламите, и световноизвестни марки рискуват имиджа и приходите си чрез тях?
През 2012 година реклама на Toyota успя да шокира публиката и да си спечели забрана чрез участието на 19-годишният украински модел Став Страшко.
Страшко е заснет с умелото си и предизвикателно дефилиране в началото на рекламата, което оставя у зрителя впечатлението за представянето на привлекателна жена. Изненадващо накрая се оказва, че моделът не е жена. Или поне не според традиционните разбирания. С типични характеристики и на двата пола, Страшко си проправя път като противоречива икона в модните среди.
Подобна е историята и на Андрей Пеич, който се снима в реклама на сутиени с повдигащ ефект на холандската компания Hema през 2011 г.
Вероятно този случай вдъхновява и създателите напоследък нашумялата тайландска реклама за същия тип сутиени. На нея е заснет процесът на събличане
на симпатично младо момиче, но когато се стига до рекламираната част - сутиенът, става ясно, че момичето, е също и момче.
Тайланд е известен със своето прогресивно виждане към джендър структурата в обществото. Съществува терминът „катои“ - дума, назоваваща индивид от мъжки пол, който разпознава и представя своята идентичност на жена. Атрактивните за много туристи транссексуални норми дори не се разглеждат като „транссексуални“ в тайландското общество. Може би се задава времето, в което мисленето на пола ще бъде разглеждано като поредица от актове, а не като определящи дефиниции, както настоява Джудит Бътлър, виден философ и феминист.
На фона на този смел и иновативен подход в рекламите рязко се противопоставя традиционно използваната агресивна сексуланост, нерядко преминаваща в
сексизъм . Следващият път ще ви представим любопитните рекламни клипчета на Mercedes, Snickers и др., които залагат на по-традиционни, но отново предизвикателни
решения.