Рекламите, които шокираха света със своята противоречивост

05.09.2013 | 11:45
по статията работи: Сара Божинова
Забранената реклама на Toyota и новата джендър тенденция
Рекламите, които шокираха света със своята противоречивост

Миналата седмица ви представихме две забранени реклами на Hyundai, както и рекламния проект с автомобил на Mercedes, в който малкият Адолф Хитлер е блъснат от кола. Сега продължаваме с още предизвикателни произведения на рекламната индустрия.

Един от най-актуалните мотиви срещан в рекламните видеа е този за все по-замъглените граници между половете. Съвсем наскоро Германия прие нова наредба, влизаща в сила от първи ноември, за въвеждането на „неопределен пол“ в регистъра за ражданията. Основният мотив е освобождаването на родителите на бебета без ясно определящи полови белези от необходимостта за прибързани решения чрез медицинска намеса. Така една сериозна тема, която е предимно безопасни комерсиализирана, започва да намира и своите нормативни пролуки.

Двуполовите модели на поведение и участие в обществото започват да се промъкват в популярната култура още през миналия век. Изпълнители като Бой Джордж, Майкъл Джексън и Дейвид Боуи са носители на бъдещето, твърди историкът Алън Карлсън в своето есе „Двуполовата измама“. Есето е преди всичко критика към двуполовите и джендър теории - към „корумпираната социална наука, която е слязла на нивото на публичната истина“.

Нито социалната наука обаче, нито обществото може да пренебрегне фактът, че старите джендър дефиниции се променят динамично. Как иначе подобни въпроси-табу намират място в популярни продукти, каквито са рекламите, и световноизвестни марки рискуват имиджа и приходите си чрез тях?

През 2012 година реклама на Toyota успя да шокира публиката и да си спечели забрана чрез участието на 19-годишният украински модел Став Страшко.

Страшко е заснет с умелото си и предизвикателно дефилиране в началото на рекламата, което оставя у зрителя впечатлението за представянето на привлекателна жена. Изненадващо накрая се оказва, че моделът не е жена. Или поне не според традиционните разбирания. С типични характеристики и на двата пола, Страшко си проправя път като противоречива икона в модните среди.

Подобна е историята и на Андрей Пеич, който се снима в реклама на сутиени с повдигащ ефект на холандската компания Hema през 2011 г.

Вероятно този случай вдъхновява и създателите напоследък нашумялата тайландска реклама за същия тип сутиени. На нея е заснет процесът на събличане на симпатично младо момиче, но когато се стига до рекламираната част - сутиенът, става ясно, че момичето, е също и момче.

Тайланд е известен със своето прогресивно виждане към джендър структурата в обществото. Съществува терминът „катои“ - дума, назоваваща индивид от мъжки пол, който разпознава и представя своята идентичност на жена. Атрактивните за много туристи транссексуални норми дори не се разглеждат като „транссексуални“ в тайландското общество. Може би се задава времето, в което мисленето на пола ще бъде разглеждано като поредица от актове, а не като определящи дефиниции, както настоява Джудит Бътлър, виден философ и феминист.

На фона на този смел и иновативен подход в рекламите рязко се противопоставя традиционно използваната агресивна сексуланост, нерядко преминаваща в сексизъм . Следващият път ще ви представим любопитните рекламни клипчета на Mercedes, Snickers и др., които залагат на по-традиционни, но отново предизвикателни решения.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...