Високата цена на златото през последните години радва добивните корпорации, но не и големите бижутерийни компании, коментира тенденциите на пазара на благородния метал анализаторът от "Елана Трейдинг" Тамара Бечева.
Докато в Китай и Индия потреблението на злато продължава да нараства, европейската бижутерийна индустрия изглежда използва по-малко злато. Двете държави формират 55% от общото потребление за третото тримесечие на 2012 г. и остават основен двигател на пазара.
Силните ръстове в цените на благородните метали в последните години накараха бижутерийния сектор да прави промени. Цената на златото през 1999 г. беше 250 щастки долара, като в края на 2011 г. достигна 1 920 щатски долара. Това пренасочи производителите към по-лек дизайн на продуктите, за да съкратят разходите по суровината, като също ползват сплави за сметка на ценните метали, коментира експертът.
Има отдръпване и от инвестиционното злато – спада в потреблението му е 16% на годишна база за третото тримесечие на 2012 г.
Според Монетния двор на САЩ продажбите на монетата от инвестиционно злато American Eagle падат драстично спрямо предходната година. За третото тримесечие търсенето на златни кюлчета и монети е 10.5 тона (559.7 млн. долара), което е най-слабото тримесечие от второто на 2008 г. В Европа търсенето на инвестиционно злато отчита спад от над 50% на годишна база. Въпреки това, третото тримесечие се определя като силно – само 6% под средното от 68.9 тона за последните пет години, се казва в анализа.
Същевременно обаче търсенето на луксозни бижута в Китай нараства. Много от колекциите на световните бижутери са с традиционен китайски дизайн с цветя, дракони и пеперуди. Постоянно увеличаващият се брой на милиардерите там, културата на даване на подаръци за бизнес цели и склонността на китайците към потребление дават основание на анализаторите да очакват стабилни финансови резултати при луксозните бижута.
Инвестиция с перспектива
Разнопосочните движения на финансовите пазари не носят спокойствие на инвеститорите в акции вече няколко години. Но спадовете на борсите пък дават възможност да се купят акции на ниски цени, които в бъдеще могат да донесат печалба. Затова инвеститорският поглед се насочва към икономически сектори и компании с потенциал за растеж и добро представяне. Такава възможност са големите бижутерийни производители, чиито имена стоят начело на сектора в света.
Swatch Group, Tiffany&Co и Graff Diamonds са три от най-големите компании, чиито основен бизнес е производството и продажбата на бижута и часовници:
Swatch Group
Най-големият производител на часовници в света отчете рекордните продажби от 7.4 млрд. долара за 2011 г. Китай е в основата на силния ръст, като компанията регистрира 26% повишение на продажбите там спрямо година по-рано.
Декември 2011 г. е бил най-силният месец в историята на компанията. Основният бизнес на дружеството са часовници и бижута, продажбите на които нарастват с над 14% на годишна база през 2011 г. Под „шапката“ на Swatch Group има 18 марки часовници във всички ценови сегменти – от луксозните марки като Breguet, през висока категория, където са Rado и Longines, до най-ниския сегмент със Swatch. Тук трябва да се отчете и валутният риск, т.е. влиянието на курса на швейцарския франк върху продажбите.
За 2012 г. акцията на Swatch Group е добавила 28% към стойността си. Новините за изненадващо силния износ на швейцарски часовници през май 2012 г. подкрепиха цената. Акцията се намира 240% над дъното си от началото на 2009 г., когато струваше 23.30 швейцарски франка.
Tiffany&Co
Компанията е основана през 1837 г. в САЩ – името й е символ на лукса. В момента има 250 магазина в цял свят и е вторият най-голям търговец на луксозна бижутерия. В каталога й освен бижута и диаманти (носят 91% от приходите за 2011 г.), са включени часовници, порцелан и кожени изделия.
Основните продажби са в САЩ, 22% от приходите идват от Азия (без Япония) и 11.5% – от Европа. През първото тримесечие на 2012 Тифани разочарова инвеститорите с отчети за свити продажби в САЩ. Дори емблематичния магазин на Пето авеню в Ню Йорк има спад в приходите. Причините са отрязаните бонуси на работещите във финансовия сектор и това, че европейските туристи вече са по-малко склонни на големи разходи. Купувачите се отдръпнаха дори от сребърната бижутерия, след като Тифани повиши цените, следвайки растежа на благородните метали.
Акцията на компанията реагира със спад на разочароващите новини. Резултатите й са нормално отражение на икономическата обстановка в САЩ и Европа. Книжата на Тифани приключиха 2012 г. на ниво от 57 долара , което е около 12% понижение на годишна база. Най-ниската цена по време на пазарните спадове заради финансовата криза е била 17 щатски долара през 2008 г.
Graff Diamonds – по пътя към борсата
Лондонската компания е основана през 1960 г. Занимава се с търговия на дребно с диаманти, бижута и часовници. Извършила е продажбата на някои от най-известните и най-големите диаманти в света. Има магазини на всички континенти на едни от най-престижните места.
Компанията планираше публично предлагане на акциите си на борсата в Хонг Конг, където се търгуват акциите на Prada, L’Occitane и Coach. Листването трябваше да стане в началото на юни 2012 г., като оценката им по проспект беше на стойност 3.1 млрд. долара. Graff Diamonds планираше да предложи 311.2 млн. акции. Публичното предлагане беше отложено поради намаления интерес на инвеститорите, вследствие на понижението на борсите в Европа както и над 10%-ния спад на основния индекс Hang Seng.