Какви са ползите и проблемите при строителството на „Южен поток“ у нас?

31.05.2014 | 16:30
по статията работи: Георги Велев
Газопроводът ще осигури ново трасе за доставки на газ за България от Русия и ще спомогне за ръста на БВП, но експерти са скептични за другите ползи

От техническа гледна точка това също ще бъде едно мегасъоръжение, изграждащо се на територията на България. За нуждите на „Южен поток“ ще бъдат изградени три нови компресорни станции, един приемен терминал и една газоизмервателна станция. Приемният терминал ще бе изграден на сущата, на два километра от плажа на Паша Дере. Оттам газът ще се предава към компресорна станция Варна, за да продължи пътя си през Северна България. Следващото съоръжение е газоизмервателната станция край Провадия, където тръбата ще прави връзка с българската газопреносна мрежа. След това по протежението на тръбата ще бъдат направени още две компресорни станции – край великотърновското село Лозен и край монтанското село Расово. При последното населено място бе направена и официалната първа заварка на трасето през ноември миналата година. За в бъдеще се планира да има отклонение на газопровода до газовото хранилище в Чирен, защото принципа на работа на всичи подобни съоръжения е да имат достъп до резервни доставки на природен газ в случай на проблем с газопровода. Очаква се в края на 2015 г. да потекат първите количества природен газ по тръбата. Тогава до страната ни ще достигат около 15,5 млрд. кубични метра природен газ. Капацитета на газопровода от 63 млрд. кубика ще бъде запълнен две години по-късно – в края на 2017 г. Така от 2018 г. страната ни ще може да получава дивиденти от транзитните такси.

Ръст на икономиката в Северна България

Трасето на практика ще премине през почти всичи области на Северна България като навсякъде ще е нужна работна сила за прокопаване, изграждане на оптичната инфраструктура, полагането на тръбите и впоследствие поддръжка на газопровода. Очаква се общо 110 хиляди работници да бъдат включени пряко или косвено в строежа. Вече е избран и българския изпълнител на проекта – консорциум Стройтрансгаз ДЗЗД, в който влизат руската „Стройтрансгаз“ и българската „Газпроект Юг“. В родната фирма подизпълнители са «Промишлено строителство - холдинг» ЕАД, «Техноекспортстрой» ЕАД, «Главболгарстрой» АД, «Понсстройинженеринг» ЕАД и «ПСТ Холдинг» АД. Само в тези дружества работят около 7500 души.

Припомняме, че още от началото на годината икономическия министър Драгомир Стойнев и финансовия министър Петър Чобанов очакват ръст на икономиката на страната с 2% като основната причина за това ще бъде строежа на „Южен поток“.

С или без нарушеня на еврозаконите е проекта?

През последните няколко месеца сериозна полемика се появи около правната форма и дефиниция на морския участък от газопровода в българската икономическа зона на Черно море. Спорът е за това как в българската територия на морето да се даде достъп до трета страна за прекарване на природен газ по тръбата на „Южен поток“. Технически това означава на стотици километри навътре в морето, да се изгради приемателна станция на газопровода и към нея да се даде възможност да се свърже и друг газопровод. Такава практика на този етап не е известена някъде в света. Депутатът от Коалиция за България Таско Ерменков обясни, че в Европа има още няколко морски газопровода, които в момента се строят и при тях е прието морската им част да не отговаря на изискванията на третия либерализационен пакет. Аналогична е и ситуацията с българския морски участък на „Южен поток“. Предложението е тръбата да не бъде част от еврозаконодателството в морската й част, но да се съобразява със законите от приемателната станция на Паша Дере. Убедени сме, че подготвяните поправки в законата за Енергетиката, които дават дефиниция на субекта морски газопровод, не са в нарушение на европейското законодателство, обясни преди дни и другият вносител на поправките депутатът от БСП Явор Куюмджиев. Той припомни, че на 13 юни у нас идват експерти от ЕК, с които ще се дискутират тези въпроси. „Надявам се,че ще ги убедим, че нарушение на европейското законодателство няма. Надявам се, че новият състав на ЕК ще проумее, че "Южен поток" не е руско-български проект, не е услуга на никого, освен на всички южноевропейски страни“, заяви депутатът. Според него това е руско-европейски и това, че минава през България е огромен успех на вече трето поредно правителство. „Ще защитаваме българските национални интереси до край. За нас той е жизнено важен“, каза още Куюмджиев. Според него цялата тази драма е малко измислена. До този момент няма нито един конкретен текст с какво точно сме нарушили европейското законодателство, а в момента има две писма, които се базират на доноси.

По време на дебатите по вота на недоверие, в които бе включен и този спор Таско Ерменков обясни, че още при управлението на ГЕРБ от Българския енергиен холдинг са дали предложение морската част на „Южен поток“ да не отговаря на европейските изисквания за либерализация именно поради тези причини. Лично енергийният министър Драгомир Стойнев на няколко пъти е уверявал, че в българския наземен участък на газопровода отговаря напълно на българското и на европейското законодателство. Не на това мнение обаче е газовият експерт Христо Казанджиев. Според него сега предложената дефиниция на проекта може да изключи газопровода „Южен поток“ от еврозаконите по цялото му протежение чак до Австрия.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...