Бизнесът не иска рестрикции, а облекчаване
Основните пазарни правила на свободната конкуренция не може да се погазват така просто и да се налагат отживели принципи на командно-административен подход върху бизнеса от времето на социализма, категоричен е председателят на БТПП. Такова е мнението му и по искането на производителите за административно ограничаване на вносните стоки в търговските вериги, за да се даде превес на българските продукти.
„Държавата да спре да пречи на бизнеса да работи. Това е начинът да се помогне на производителите", отсече и икономистът Николай Вълканов от Института за пазарна икономика (ИПИ). Според него страната ни трябва да работи за приемане на мерки за подобряване на конкурентоспособността на производителите ни. По-важно е да се облекчат многобройните бюрократични тежести и режими, ограничаващи стопанската активност на фирмите.
Това не се случи и при предишното управление, като се изключат наредбите за млечните и месните продукти, които според Вълканов са затруднили неимоверно работата на предприятията ни. Тежестта трябвало да се прехвърли към последващия контрол, а не да се налага своеволен и рекетьорски подход с постоянните инспекции на Българската агенцията за безопасност на храните.
Производителите трябва да се обединят
Икономическите експерти са на мнение, че големият проблем на земеделските стопани, като например в зеленчуковия бранш, са преобладаващите малки градини с недостатъчно производство, което да отговори на мащабите на хипермаркетите. Тези фермери трябва да се обединят в търговски сдружения, за да договарят групово големи доставки за търговските вериги.
Подобни мнения за създаване на кооперативи имаха последните трима земеделски министри, но все още фермерите не правят нищо радикално по въпроса. Вместо да започват да се сдружават и да зареждат веригите, те разсипват домати и картофи по магистралите в знак на протест срещу държавата, че не им уреждала пазар за продукцията.
За да зареждат обаче хипермаркетите, стопаните трябва да отговарят на ред изисквания на големите вериги, които прилагат стандартите на ЕС. Фермерите трябва да гарантират целогодишни доставки, а не сезонни, продуктите да съответстват на евростандартите за големина, качество и маркетингов вид и задължително да са на конкурентни цени. Редица земеделски експерти и икономисти говорят за този проблем през последните години. Сезонността в родното земеделие води до ценови дисбаланс – с ниски цени през топлите месеци и високи през студените, когато българската продукция се изчерпва. При тази ситуация веригите не могат да толерират само местни стоки, защото зимата това ще доведе до дефицит и много високи цени, обясни Цветан Симеонов.
Безспорно търговските вериги са най-големият съюзник на потребителите именно поради факта, че предлагат голямо разнообразие от стоки и на достъпни цени, смятат и Симеонов, и Вълканов. Благодарение на политиката на хипермаркетите да постигат ежедневни обороти с ниски цени и минимален марж, населението по света оцелява, а производителите се стремят да отговорят на обществените потребности за идеално съотношение между високо качество и приемлива цена. Това според икономистите може да се постигне с по-голяма ефективност в производството. Ако обаче няма конкурентен натиск от страна на вносните продукти, нашите производители просто ще отвържат цените, както това се случи преди великденските празници на 2011 г. Тогава държавата спряхме вноса на полските яйца и цената на нашите удариха 50 ст. за брой.
Възможна ли е комбинация евтино и качествено?
Страната ни не се нуждае от специално законодателство или мерки за протекционизъм на потребителите и малкия бизнес, каза още Вълканов. Той припомни, че нашият потребител е особено чувствителен и към най-малкия скок на цените, което произтича от най-ниския ни стандарт на живот в ЕС.
Много основни стоки зависят само от български доставчици, като например пилешкото месо, кренвиршите, в голяма степен - колбасите, лютеницата, сиренето и хляба. Според ИПИ и БТПП от веригите се оплакват предприятията, които нямат достатъчно продукция и не могат да отговорят на изискванията на големите търговци. Симеонов е на мнение, че в хипермаркетите не вървят основно стоките, при които няма баланс между качество и цена или пък нещо куца по веригата суровини-производство. Вълканов пък допълни, че винаги протестират малките предприемачи, които не могат да плащат сумите за реклама на стоките си, искани от веригите, затова нямали достъп до щандовете им. Дребните производители да се ориентират към специализираните и малките магазини, препоръча още той.
Има вече големи български фирми, чието производство напълно отговаря на европейските стандарти като качество и обеми, посочи още Симеонов. Те се възползват от обединения пазар, който всъщност им осигуряват големите вериги. Тези малко на брой наши предприятия обаче са си направили труда да видят как се справя конкуренцията им в Европа. Целта е да постигат по-висока ефективност в производството и да предложат идеално съотношение между цена и качество. Тези стандарти са пред очите на всички наши предприемачи и само трябва желание, за да ги приложат, убеден е шефът на БТПП. Според него нашите предприемачи трябва да се поучат от веригите, че трябва всекидневно да постигат прилични обороти при малък марж и добър баланс между цена и качество на стоките.