Проект за бонус-малус при "Гражданска отговорност" е публикуван за обсъждане

17.10.2023 | 16:05
по статията работи: econ.bg
Със законопроекта в националното законодателство се въвеждат изискванията на европейски директиви, които се отнасят до застраховката "Гражданска отговорност" и за контрола върху задължението за сключване на такава застраховка
Проект за бонус-малус при "Гражданска отговорност" е публикуван за обсъждане
Снимка: под лиценза на creative commons

Проект за промени в Кодекса за застраховането, с които се въвежда системата "бонус-малус" при задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е публикуван за обществено обсъждане от Министерството на финансите. При нея нарушителите плащат повече, отколкото изрядните шофьори.

Със законопроекта в националното законодателство се въвеждат изискванията на европейски директиви, които се отнасят до застраховката "Гражданска отговорност" и за контрола върху задължението за сключване на такава застраховка.

Проектът предвижда размерът на застрахователната премия да се обвърже с предявените претенции и да отразява цялата история на причинените щети при използване на дадено превозно средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован (система "бонус-малус").

Удостоверенията за застрахователни претенции ще се издават централизирано от Гаранционния фонд, който ще поддържа и електронен регистър на предявените и изплатени претенции.

Въвежда се задължение за застрахователите да публикуват собствените си политики при определянето на застрахователните премии и да приемат собствени правила за коригирането им (система "бонус-малус"), в които да посочи начина, по който ще използва удостоверенията за застрахователни претенции спрямо всеки застраховащ, се казва в мотивите на законопроекта.

Други текстове предвиждат гаранции за липса на дискриминация спрямо застраховащите. Застрахователят няма да има право да увеличава необосновано премията поради националността на клиента си или единствено въз основа на това, в коя държава е пребивавал. Когато използва удостоверение, издадено в друга държава членка, застрахователят ще е длъжен да го третира като издадено в България, включително при прилагането на намаленията на премията, пише в текста на законопроекта.

Предвижда се също Комисията за финансов надзор да приеме наредба, в която да уреди единни изисквания за обмена на информация между застрахователите и електронния регистър на Гаранционния фонд, която да позволява функционирането на системата "бонус-малус", основана на предявените застрахователни претенции.

В съответствие с изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118 се предлага да се актуализират минималните застрахователни суми по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.

За неимуществени и имуществени вреди в резултат на телесно увреждане или смърт сумата се увеличава от 10.420 млн. лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 6.450 млн. евро. За вреди на имущество (вещи) сумата се увеличава от 2.1 млн. лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 1.3 млн. евро.

Въвежда се хармонизиран на ниво ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в държавата на тяхното пребиваване. това ще става чрез гаранционен механизъм, в който участват оправомощените компенсационни органи в държавите членки. Гаранционният фонд е определен за такъв орган в България.

Във връзка с това се предлага промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума, се казва в мотивите.

Със законопроекта се въвеждат нови дефиниции за "превозно средство" и "използване на превозно средство". Няма да се иска сключването на застраховка за ремаркета категория О1 (до 750 килограма), самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращи се превозни средства (тротинетки).

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...