7. Комуникацията им не струва и игнорират всяка критика
В същия дух: Ако имате ясно начертан план за действие, вероятно понякога забравяте да го обсъждате с останалите.
Поддържайте комуникацията с екипа и партньорите си и винаги се вслушвайте във външната и вътрешната критика. Да, важно е да се научите да ръководите един екип – но ако не се научите да общувате, това ще разруши отношенията ви с клиентите и служителите.
8. Стават твърде алчни
Алчността е по-скоро порок на липсата на опит. Но да бъдеш интелигентен предприемач означава да знаеш кога да напуснеш масата и кога да стиснеш ръката на своя партньор.
Много бизнесмени с лекота отхвърлят оферти от порядъка на 100 милиона долара, в замяна на чувството, че „стоят стабилно в стола си” и няма да дадат бизнеса си за по-малко, отколкото смятат, че заслужава. Това понякога може да е най-умната стъпка на предприемача, но по-често е най-глупавата.
Ето няколко примера: Foursquare е можело да бъде продаден за 150 милиона долара в момент, когато е генерирал само 5 милиона. Стартиращата видео компания Qwiki е имала оферта за продажба на стойност над 100 милиона долара, а сега вероятно върви към сключване на сделка с Yahoo за около 50 млн. Google са предложили добри пари на Дейв Морин за бизнес творението му Path, но той е отказал и, честно казано, в момента не се радва на грандиозни успехи.
Затова, съветват бизнес експертите, може да се окаже по-добра стъпка да продадете за по-малко пари, вместо да подминете добра сделка в очакване на „големите милиони”.
9. Разказват „бели лъжи”
Може да искате да спечелите журналистите и инвеститорите на своя страна, докато сте все още малка компания. Но ако преувеличавате или открито лъжете за темповете, с които се разраствате, те може и да не станат по-големи…
Бъдете коректни в данните, които публикувате. Винаги има начин лъжата ви да бъде развенчана и тогава е свършено с корпоративния ви имидж, който тепърва трябваше да градите.
10. Не са никак любезни
Вероятно ще ви изненадаме, но ето какво: Докато не натрупате достатъчно капитал, за да си го позволите, няма да имате големи фирмени отдели, оглавявани от експерти, а вместо това ще трябва да се нагърбите с всички бизнес лица. Изненадата? Това може да продължи така с години.
Не се фокусирайте само върху растежа на компанията, докато продажбите ви зациклят. Говорете с клиентите си, дръжте се с тях така, както очаквате бъдещите ви консултанти (след като съберете пари да ангажирате такива) да го правят. Продавайте. И го правете както трябва.
11. Не осъзнават колко е трудно да си стартиращ предприемач в действителност
Чели сме какви ли не истории за невероятностите на случайността и как тя прави някого наистина богат за много кратко време. Да спечелиш от тотото всъщност не е толкова често срещано явление, колкото си мислите. Невинаги и една брилянтна идея изстрелва някого директно на върха, както се случи с второкурсника Марк Зукърбърг.
Ветеранът в тази сфера Дейв Макклър наскоро обясни колко са трудни пробивите в действителност:
„Вършиш адски много работа, която не ти носи адски много възвръщаемост. И тогава идват дни, в които просто седиш в ъгъла и плачеш. Реално не можеш да направиш друго. Нямаш социален живот. Всъщност, не искаш да поддържаш тясна връзка с приятелите и семейството си, защото не си оставил много контекст за тях. Светът ти се върти около твоя пробив на пазара и всичко опира до това да оцелееш и да не изглеждаш като идиот в очите на служителите си.
Все още успяваш да различиш знаците, които ти подсказват, че това не са толкова сериозни проблеми, водещи до война, глад или нещо подобно. Но когато целият свят представлява усилия да покажеш на всички останали, че ти се държиш и успяваш, а междувременно психическият дисонанс между това колко чудесно изглеждат нещата външно и това как се побъркваш вътрешно и се опитваш да генерираш някакъв ресурс за заплати… Всичко това е ужасно стресиращо”
12. Нямат достатъчно големи мечти
Има хора, които са практични, и хора, които са същински мечтатели. Най-добрият стартиращ екип включва и двата типа лица, които взаимно да се балансират и да постигат най-добрите резултати.
Ако си мислите, че сте твърде малки, за да постигнете кой знае какво, сами ограничавате успеха си. Докато истината е, че, започвайки от нулата, можете да се издигнете много, много високо.