Най-накрая! Нобеловата награда за физика отиде при откривателите на Хигс Бозона

08.10.2013 | 14:25
по статията работи: Георги Георгиев
След близо пет десетилетия трудът на Питър Хигс и Франсоа Енглер бе признат с най-високото отличие в науката
Най-накрая! Нобеловата награда за физика отиде при откривателите на Хигс Бозона

По време на пресконференция, проведена във вторник, Шведската кралска научна академия обяви Нобелова награда за физика за 2013 г. Тази година тя заслужено бе присъдена на проф. Франсоа Енглер от университета Libre de Bruxel в Белгия и на проф. Питър Хигс от университета в Единбург, Великобритания.

През далечната 1964 г. двамата учени независимо един от друг предсказват на теория съществуването на нова тежка елементарна частица – бозон, за който се смята, че предава маса на цялата видима материя във Вселената. По късно той-става известен като Бозон на Хигс.

Третият учен, който тогава показва на теория съществуването на частицата, е вече покойният проф. Робърт Браут. Той няма да получи наградата посмъртно, тъй като практиката е да се раздават нобелови награди единствено на живите учени, писатели и общественици.

Близо пет десетилетия тази теория остава недоказана до лятото на 2012 г. Тогава два екипа от физици от ЦЕРН успяват да извършат пробив, доказвайки съществуването на Бозона на Хигс чрез експерименталните установки CMS и ATLAS, прикачени в Големия адронен колайдер.

Това е триумф не само за проф. Енглер и проф. Хигс, но и за учените, които работят в цялото поле на физиката на елементарните частици.“, каза по случая проф. Гюнер Ингелман, който бе част от нобеловата комисия.

Според Ингелман наградата е признание за ефикасността „научният метод с който се формират терори базирани на математически разработки, които после да бъдат доказани експериментално на практика“.

Наградата за физика ще бъде връчена на двамата откриватели официално на церемония в Стокхолм през декември.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...