Какво (не) ни показва индексът на потребителските цени

29.10.2015 | 16:40
по статията работи: Даниел Василев
Централните банки използват неправилни индикатори за направляване на паричната политика

Друг проблем с „индекса на потребителските цени“ и с използването на фиксирани „кошници“ от стоки и услуги е свързан с това, че чрез тях не се измерва какво количество реално е потребено. Статистиците може да отчитат, че цената на определена стока се покачва (което за тях би означавало по-голяма „инфлация“), дори и ако съвсем малък брой хора или нито един не я потребяват. Не се взема под внимание и факта, че немалко стоки не са технологично еднакви от началото на изследването до края му. Докато един бушел зърно съдържа винаги еднакво съдържание на почти едно и също зърно, това не важи за неща, като черната и бяла техника. От гледна точка на НСИ нов модел телефон или компютър, който ни позволява да вършим по-добре и по-бързо своята работа, но който е на по-висока цена, ни прави „по-бедни“, въпреки че ни спестява време и усилия.

Индивидите не отделят еднакви доходи за това. За домакинство Х с общ месечен доход от 10000 лв. при равни други условия делът от разходите за електроенергия ще е относително по-малък от делът от същия дял за домакинство Y, което заработва 1000 лв. Затова пък членовете на Х може би ще потребяват повече луксозни стоки или ще спестяват повече.[4] Но, каквото и да решат да правят с парите си, измененията в цената на електроенергията ще има по-малък относителен дял за тях, отколкото за Y. Данните за „средна годишна „инфлация“ от 0,9%“ нямат отношение към индивидуалното потребление на различните домакинства – за Х повишението на цената на тока ще е по-малко спрямо техния месечен доход, отколкото за Y. Така номиналните 0,9% биха имали по-голяма тежест за домакинствата с по-малък месечен доход, отколкото за тези с по-голям.

Освен това хората потребяват различни стоки и услуги. Едва ли има дори и едно домакинство, което да е закупило през годината от всички 665 блага, включени в голямата „кошница“. Веганите едва ли ще се чувстват засегнати, ако от НСИ отчитат „инфлация“ заради по-високите цени на месните и млечните продукти. Имайки предвид това, трябва отново да отбележим, че „средностатистическото домакинство“, на базата на което е изграден индексът, няма много общо с реалните домакинства и тяхното различно потребление.

„Индексът на потребителските цени“ е напълно ирелевантен към действителността сега. Дори ако се абстрахираме от всички несъвършенства на дефиницията, с която статистиците боравят, механизмът на измерване ни дава представа само за минал период от време (в случая – за изтеклата 2013 г.). Той не ни казва дали в момента можем да закупим повече или по-малко блага спрямо вчера, миналия месец, миналата година … Но не е и нужно – напълно достатъчно е да отидете до магазина, за да видите дали цените са претърпели корекция. Това е в сила и в случаите, в които централната банка на държавата Х е решила да напечата нови фиатни пари, които да пусне в обращение. При този сценарий не статистическият индекс е това, което служи като индикация за новите „пари“ – стопанските агенти го разбират чрез взаимодействието помежду си, а изчисляващите „инфлацията“ статистици отчитат едвапостфактум това.

Данните на НСИ за „инфлацията“ през годината са може би най-неточният измерител на това дали с единица пари можем да си закупим повече стоки и услуги от даден минал период или по-малко. Един от много големите скептици спрямо математическите манипулации на информацията в икономиката (т.е. спрямо статистиката) Лудвиг фон Мизес още в средата на XX в. пише: „Здравомислещата домакиня знае много повече за измененията в цените, отколкото статистическите средни величини.“[5] Статистическият „индекс на потребителските цени“ е толкова неточна величина, че единственото му приложение би могло да бъде като интелектуално упражнение по математика, резултатите от което нямат нищо общо с реалността. Дали сме „по-богати“ или „по-бедни“ спрямо миналия месец или миналата година се определя от личния ни доход, индивидуалното ни потребление и от измененията в цените на стоките и услугите, които потребяваме, а не от статистическата средна величина, която НСИ пресмята и публикува всеки месец.


[1] Пълният коментар може да бъде видян тук.

[2] „Хармонизираният индекс на потребителските цени за декември 2013 г. спрямо ноември 2013 г. е 100.4%, т.е. месечната инфлация е 0.4%. Годишната инфлация за декември 2013 г. спрямо декември 2012 г. е минус 0.9% (табл. 2 от приложението). Средногодишната инфлация за периода януари – декември 2013 г. спрямо периода януари – декември 2012 г. е 0.4%.“. Из „Инфлация и индекс на потребителските цени за декември 2013 г.“, НСИ 

[3] Цялата дефиниция е достъпна тук.

[4] Дори и домакинство Х да потребява повече луксозни стоки, това няма значение за индекса, защото този вид стоки не се включват в изчисляването му.

[5] Ludwig von Mises, Human Action, pp. 23-24.

 

Анализът е публикуван от Експертния клуб за икономика и политика.

 

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 25.04   1154 г. – Мюсюлмански войски, предвождани от Нур ад Дин превземат Дамаск. 1699 г. – Състои се сватбата на немския граф Лудвиг Крафт фон Насау-Саарбрюкен и...