НАРЕДБА № РД-07-01 ОТ 29 СЕПТЕМВРИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ВОДЕНЕ И СЪХРАНЯВАНЕ НА РЕГИСТРИТЕ ЗА ПЪЛНО ОСИНОВЯВАНЕ

Министерство на труда и социалната политика

Държавен вестник брой: 81

Година: 2009

Орган на издаване: Министерство на труда и социалната политика

Дата на обнародване: 27.10.2009

Раздел I
Общи положения

 
Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят условията и редът за водене и съхраняване на:
1. регистър на децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване;
2. регистър на осиновяващи при условията на пълно осиновяване.
(2) С наредбата се определят и условията и редът за:
1. вписване в регистрите по ал. 1;
2. извършване на социално проучване на лице, което желае да осинови дете при условията на пълно осиновяване;
3. издаване и прекратяване на разрешение за вписване в регистъра на осиновяващи за пълно осиновяване.

Чл. 2. Дейностите по чл. 1 се осъществяват при гарантиране закрила на интересите на детето, при съблюдаване на неговите основни права и съобразно изискванията на чл. 21 от Конвенцията за правата на детето на Организацията на обединените нации (ДВ, бр. 55 от 1991 г.).
 
Чл. 3.
(1) Дейностите по чл. 1 се осъществяват от регионалните дирекции за социално подпомагане и дирекциите "Социално подпомагане" към Агенцията за социално подпомагане.
(2) Директорите на регионалните дирекции за социално подпомагане определят със заповед длъжностните лица, които осъществяват дейностите по чл. 1, ал. 1 и ал. 2, т. 1.
(3) Директорите на дирекции "Социално подпомагане" определят със заповед длъжностните лица, които извършват дейностите по чл. 1, ал. 2, т. 2.

Чл. 4.
(1) Регистрите по чл. 1, ал. 1 се поддържат върху хартиен и електронен носител.
(2) Регистрите върху хартиен носител се водят в томове, страниците на които се номерират. На корицата на всеки том се отбелязват наименованието на регистъра и номерът на тома.
(3) За всяко вписване на дете, на осиновяващ или съпрузи в съответния регистър се отделя партида с необходимия брой двойни страници.
(4) Когато определените страници се изпълнят, в същия или друг том се отделя необходимият брой нови страници, на които вписванията продължават под първоначалния номер. В графата за отбелязвания и заличавания на последната изписана страница се написва "Продължение" и се отбелязват номерът на тома и на отделените нови страници за същото лице, а при номера на първия нов лист се написва "Продължение от том № ........., страница № .........".
(5) Непосредствено след вписването в регистъра върху хартиен носител длъжностното лице въвежда данните и в електронния еквивалент.

Чл. 5. За всяко дете, осиновяващ или съпрузи, вписани в регистрите, се създава досие.

Чл. 6.
(1) Длъжностното лице по чл. 3, ал. 2 след всяко вписване поставя датата и се подписва.
(2) Всяка промяна в обстоятелствата, вписани в регистрите, подлежи на отбелязване.
(3) Допуснатите явни фактически грешки се поправят служебно.
(4) Отбелязването и заличаването се извършват по начин, който не засяга целостта на информацията за вписаните вече обстоятелства.
(5) В случаите по ал. 2 и 3 длъжностното лице задължително посочва основанието и датата на извършеното действие и се подписва.

Чл. 7.
(1) Данните в регистрите по чл. 1, ал. 1 са служебна информация.
(2) Директорите на съответните дирекции, както и длъжностните лица, които се допускат до работа с данните в регистрите по ал. 1, са длъжни да осигурят защита на съхраняваната от тях информация от неправомерен достъп.

Чл. 8. Досиетата се съхраняват в архива на съответната дирекция за срок 5 години, след което се предават на Държавния архив.

Раздел II
Регистър на децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване

 
Чл. 9.
(1) Регистърът на децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване, се води и съхранява от регионалната дирекция за социално подпомагане по настоящ адрес на детето.
(2) Регистърът се води по образец съгласно приложение № 1 и съдържа информация за:
1. личните данни на детето;
2. здравословното състояние и проведените медицински изследвания на детето, както и за специалните му нужди;
3. социалния статус на детето;
4. наличието на съгласие за пълно осиновяване, дадено от родителите;
5. наличието на обстоятелствата по чл. 84, ал. 1 - 5 от Семейния кодекс;
6. личните данни на родителите и другите членове на семейството, данни за здравословното им състояние;
7. специализираните институции, приемните семейства или другите лица, при които е било настанено детето или които са полагали грижи за него, и причините за извършеното настаняване;
8. други важни обстоятелства от значение за осиновяването.
(3) При промяна на настоящия адрес на детето оригиналът на досието му се изпраща в съответната регионална дирекция за социално подпомагане.
 
Чл. 10.
(1) Процедурата по вписване в регистъра в случаите по чл. 84, ал. 1 и 2 от Семейния кодекс започва с писмено уведомление от страна на дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес на детето до съответната регионална дирекция за социално подпомагане. Към уведомлението се прилагат социалният доклад по приложение № 2 и документите, удостоверяващи наличието на обстоятелствата за вписване по този ред.
(2) Лицата по чл. 84, ал. 3 и 4 от Семейния кодекс подават писмена молба за вписване в регистъра на детето до директора на съответната регионална дирекция за социално подпомагане.
(3) Лицата по чл. 84, ал. 5 от Семейния кодекс подават писмена молба за вписване в регистъра на детето до директора на съответната регионална дирекция за социално подпомагане чрез дирекция "Социално подпомагане" по настоящ адрес. Към молбата се прилага и становище от страна на дирекция "Социално подпомагане", че това е в интерес на детето.
(4) Информацията по чл. 9, ал. 2, т. 2 - 4 се предоставя в регионалната дирекция за социално подпомагане съгласно приложения № 2, 3 и 4.
(5) При пропуски, фактически грешки или несъответствия в приложените документи директорът на регионалната дирекция за социално подпомагане определя срок и дава указания за отстраняването им. При определяне на срока директорът е длъжен да се съобрази с необходимите срокове за провеждане на съответните медицински изследвания, когато не са проведени такива.
(6) Когато при подаване на уведомлението или молбата лицата не разполагат с необходимите документи, директорът на регионалната дирекция за социално подпомагане събира служебно информацията по чл. 9, ал. 2.
(7) Информацията относно здравословното състояние на детето се актуализира на всеки шест месеца, за което се издава медицинско свидетелство. В него трябва да бъдат отбелязани само настъпилите промени в здравословното състояние, извършените или пропуснатите ваксинации и реваксинации, както и резултатите от проведените прегледи на детето. Когато в този период не са настъпили промени в здравословното състояние и/или не са проведени изследвания, това се посочва изрично в медицинското свидетелство.
(8) При настъпване на промени в здравния статус на детето преди изтичане на шестмесечния период по ал. 7 се изготвя ново медицинско свидетелство, удостоверяващо новите обстоятелства.

Чл. 11.
(1) Директорът на регионалната дирекция за социално подпомагане е длъжен в 3-дневен срок да организира вписване на детето в регистъра от длъжностното лице след събиране на информацията по чл. 9, ал. 2. Когато се констатира невъзможност да се събере необходимата информация, включително и по служебен път, директорът разпорежда незабавно вписване на детето в регистъра въз основа на наличните данни.
(2) За всяко вписано в регистъра дете длъжностното лице създава досие, което съдържа:
1. уведомленията по чл. 84, ал. 1 и 2 от Семейния кодекс;
2. молбите по чл. 84, ал. 3 - 5 от Семейния кодекс;
3. документите, удостоверяващи обстоятелствата по чл. 9, ал. 2;
4. оценката на потребностите на детето, изготвена по реда на Наредбата за критериите и стандартите за социални услуги за деца;
5. социалния доклад по приложение № 3 и плана за действие по случая на детето, изготвени от дирекция "Социално подпомагане";
6. заповедите по чл. 84, ал. 6 от Семейния кодекс;
7. заверения препис от решението на съда, с което се допуска осиновяването;
8. удостоверението за идентичност със снимка на детето в цял ръст;
9. писменото уведомление за предприемане на действия за следосиновително наблюдение и подкрепа на детето и семейството;
10. докладите за следосиновително наблюдение;
11. информацията относно разглеждането на случая на детето от Съвета по осиновяване в случаите, когато за него не е определен подходящ осиновяващ или определеният не е осиновил детето;
12. датата на уведомяване и изпращане на досието на детето на Съвета по международни осиновявания при Министерството на правосъдието в случаите по чл. 113, ал. 2 от Семейния кодекс;
13. документите относно други обстоятелства от значение за осиновяването.
 
Чл. 12.
(1) При промяна на някое от вписаните в регистъра обстоятелства директорът на регионалната дирекция за социално подпомагане издава заповед, с която разпорежда на съответното длъжностно лице да извърши отбелязване в регистъра. В заповедта се посочват променилите се обстоятелства.
(2) Директорът на регионалната дирекция за социално подпомагане издава заповед, с която разпорежда на съответното длъжностно лице да заличи от регистъра вписано дете при:
1. допуснато осиновяване;
2. навършване на пълнолетие;
3. установяване произхода на детето;
4. оттегляне на предварително даденото от родителите съгласие за осиновяване;
5. възстановяване на родителските права;
6. смърт на детето.
(3) Заповед за заличаването по ал. 2, т. 1 се издава въз основа на влязлото в сила съдебно решение за допускане на осиновяването на детето. Осиновителят е длъжен да представи заверен препис от съдебното решение в регионалната дирекция за социално подпомагане в 3-дневен срок от влизането му в сила.
(4) При навършване на пълнолетие детето се заличава служебно със заповед на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане, освен при висящо производство за осиновяване пред съд.
(5) Заповед за заличаване по ал. 2, т. 3 и 5 се издава по молба на родителите, към която се прилага и заверен препис от съдебното решение.
(6) Заповед за заличаване по ал. 2, т. 4 се издава след оттеглянето на предварително даденото от родителите съгласие за осиновяване във форма по образец съгласно приложение № 5. Директорът на дирекция "Социално подпомагане" е длъжен незабавно да изпрати декларацията на регионалната дирекция за социално подпомагане.
(7) Заповед за заличаване по ал. 2, т. 6 се издава въз основа на акт за смърт, представен от ръководителя на специализираната институция или на услугата от резидентен тип, приемното семейство или роднините или близките, при които е било настанено детето или които са полагали грижи за него.
(8) Документите, удостоверяващи обстоятелствата по ал. 3, се прилагат в досието на детето.

Чл. 13. Компетентните държавни и общински органи, както и съответните юридически и физически лица оказват съдействие на директорите на регионалните дирекции за социално подпомагане, директорите на дирекция "Социално подпомагане", директорите на специализирани институции и ръководителите на услугите от резидентен тип, родители, настойници и попечители за издаване на необходимите за воденето на регистъра на децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване, документи.

Раздел III
Условия и ред за извършване на социално проучване и за издаване и прекратяване на разрешение за вписване в регистъра на осиновяващи при условията на пълно осиновяване

 
Чл. 14.
(1) Лице с обичайно местопребиваване в Република България, което желае да осинови дете при условията на пълно осиновяване, подава писмено заявление за получаване на разрешение за вписване в регистъра на осиновяващи при условията на пълно осиновяване до дирекция "Социално подпомагане" по постоянния си адрес.
(2) В случай че желаещите да осиновят са съпрузи с различни постоянни адреси, заявлението се подава в дирекцията по постоянния адрес на единия от тях.
(3) Заявлението съдържа:
1. лични данни - имена, единен граждански номер (ЕГН), съответно личен номер на чужденец, дата и място на раждане, номер на документа за самоличност и органа, който го е издал, постоянен и настоящ адрес, гражданство;
2. кратка история на семейството на осиновяващия;
3. информация за икономическото и социалното положение на осиновяващия;
4. изброяване на регионалните дирекции за социално подпомагане, в чиито регистри лицето желае да бъде вписано;
5. мотиви за осиновяването;
6. други обстоятелства от значение за осиновяването;
7. подпис на заявителя.
(4) В случаите на осиновяване от съпрузи заявлението съдържа информация и за двамата.
 
Чл. 15.
(1) Към заявлението по чл. 14 се прилагат следните документи:
1. документ, удостоверяващ, че лицето не е лишавано от родителски права, който се издава от общината по постоянния му адрес след проверка в другите общини, в които той е имал постоянен адрес;
2. удостоверение за психично здраве и медицинско удостоверение за физическо здраве, липса на тежки хронични заболявания и други застрашаващи живота на осиновяващия, сексуално предавани инфекции с приложени резултати от проведени изследвания за туберкулоза, сифилис, хепатит В, ХИВ/СПИН;
3. свидетелство за съдимост;
4. документ, удостоверяващ, че срещу лицето не е образувано наказателно производство за умишлено престъпление от общ характер;
5. документи за доходи и имотно състояние (декларация, удостоверение и др.);
6. препоръки за лицето, което желае да осинови, както и за лицата, които живеят с него.
(2) Към заявлението, подадено от съпрузи или един от тях, се прилагат документите по ал. 1 за всеки от съпрузите и удостоверение за сключен граждански брак.
(3) В случаите, когато осиновяващият е чужд гражданин с обичайно местопребиваване в Република България, се прилагат и документи, удостоверяващи обстоятелствата по ал. 1, т. 1, 3 и 4 съгласно законодателството на държавата, чийто гражданин е лицето.
(4) В случай на пропуски, фактически грешки или несъответствия в приложените документи директорът на дирекция "Социално подпомагане" определя срок и дава указания за отстраняването им, а при необходимост изисква уточняване на наличната и предоставяне на допълнителна информация.
(5) Заедно с документите по ал. 1 лицето, което желае да осинови дете, подава и декларация за готовност за сътрудничество с дирекция "Социално подпомагане" при наблюдението на отглеждането на детето и спазването на неговите права и законни интереси, включително и за предоставяне на информация за развитието на детето на всеки шест месеца през първите две години от осиновяването.
(6) Към заявлението се прилага и фотокопие на описаните документи.

Чл. 16.
(1) В срок до три месеца от подаване на заявлението дирекция "Социално подпомагане" извършва социално проучване на лицето относно годността му да осинови дете. Срокът може да бъде удължен еднократно с два месеца по обективни причини, касаещи кандидатите.
(2) В случаите, когато заявлението е подадено от един от съпрузите, дирекция "Социално подпомагане" осъществява социалното проучване и по отношение на другия съпруг.
(3) Социалното проучване се извършва от определен от директора на дирекция "Социално подпомагане" социален работник. При необходимост в извършването на социалното проучване директорът включва и други специалисти от дирекцията.
(4) Проучването включва:
1. най-малко три срещи с лицето, което желае да осинови;
2. най-малко едно посещение в дома на желаещия да осинови, в който ще бъде отглеждано детето и в който трябва да бъде гарантирана безопасна и сигурна среда за отглеждането му;
3. най-малко една среща с членовете на семейството на лицето, което желае да осинови, и с лицата, живеещи с него;
4. най-малко една среща с лицата, дали препоръки.
 
Чл. 17.
(1) За резултатите от социалното проучване социалният работник изготвя доклад относно годността на лицето да осинови дете при условията на пълно осиновяване, който задължително съдържа информацията по чл. 14 и 15, както и информация за:
1. възрастта, пола и здравословното състояние на детето, за което би бил подходящ осиновител;
2. възможността за осигуряване на условия за задоволяване на специални потребности на детето;
3. възможността за осигуряване на безопасна и сигурна среда за отглеждането на детето;
4. готовността за осигуряване на приемственост при отглеждането на детето, както и на етническите, религиозните, културните и езиковите особености на средата, от която то произхожда;
5. проведените срещи с лицето, което желае да осинови, с членовете на неговото семейство и с лицата, които живеят с него;
6. посещенията в дома на лицето, което желае да осинови;
7. проведените срещи с лицата, дали препоръки;
8. други обстоятелства от значение за преценката.
(2) В случаите, когато осиновяващият не е български гражданин, социалният работник по ал. 1 отразява в доклада и обстоятелството дали държавата, чийто гражданин е лицето, ще признае решението на българския съд за осиновяване.
(3) В доклада по ал. 1 социалният работник дава заключение относно годността на лицето, което желае да осинови, и прави мотивирано предложение до директора на дирекция "Социално подпомагане" за издаване или отказ за издаване на разрешение за вписване в регистъра на осиновяващи при условията на пълно осиновяване.

Чл. 18.
(1) В 7-дневен срок от представянето на доклада по чл. 17 директорът на дирекция "Социално подпомагане" издава разрешение или мотивиран отказ за вписване в регистъра на осиновяващи при условията на пълно осиновяване. В разрешението задължително се посочват и другите регионални дирекции за социално подпомагане, в чиито регистри да бъде вписано лицето.
(2) За издаване на разрешение за вписване в регистъра се вземат предвид възможностите за осигуряване на физическо, психическо и социално благополучие на детето, както и информацията за осиновяващия относно личностното и семейното му развитие, здравословното му състояние, неговата социална среда, мотивите му за осиновяване, способността му да осигури подходящи условия за специалните потребности на детето и други обстоятелства от значение за осиновяването.
(3) Отказът по ал. 1 подлежи на обжалване при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
 
Чл. 19.
(1) В 3-дневен срок от издаване на разрешението директорът на дирекция "Социално подпомагане" го изпраща заедно с доклада относно годността, заявлението по чл. 14, ал. 6 и всички документи по чл. 15 на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане по постоянния адрес на осиновяващия за вписване в регистъра.
(2) В дирекция "Социално подпомагане" се съхранява досие, съдържащо фотокопие от посочените в ал. 1 документи.

Чл. 20.
(1) В 3-дневен срок от получаване на документите по чл. 19 регионалната дирекция за социално подпомагане вписва служебно осиновяващия.
(2) В 7-дневен срок от вписването регионалната дирекция за социално подпомагане изпраща копия от разрешението за вписване и от доклада за социалното проучване на посочените от осиновяващия други регионални дирекции. Вписването в техните регистри се извършва в 3-дневен срок от получаването. Другите регионални дирекции за социално подпомагане могат да изискват от регионалната дирекция, направила първоначалното вписване, допълнителна информация за осиновяващия.
(3) Регионалната дирекция за социално подпомагане, направила първоначалното вписване, уведомява осиновяващия за това обстоятелство и за изпращането на документите на другите регионални дирекции, посочени от осиновяващия.

Чл. 21.
(1) При промяна на обстоятелствата от значение за издаване на разрешението осиновяващият е длъжен незабавно да информира дирекция "Социално подпомагане".
(2) Когато промяната е от съществено значение, директорът на дирекция "Социално подпомагане" разпорежда да се извърши ново социално проучване.

Чл. 22.
(1) Разрешението за вписване в регистъра се прекратява преди изтичането на срока в следните случаи:
1. по молба на осиновяващия;
2. по преценка на директора на дирекция "Социално подпомагане" в случаите по чл. 87, ал. 2 от Семейния кодекс;
3. при наличие на влязло в сила съдебно решение за осиновяване, освен ако лицето не е било одобрено за осиновяване на повече от едно дете;
4. при смърт на осиновяващия.
(2) Разрешението за вписване в регистъра се прекратява със заповед на директора на дирекция "Социално подпомагане".
(3) В 3-дневен срок от издаване на заповедта по ал. 2 директорът на дирекция "Социално подпомагане" я изпраща на директора на регионалната дирекция за заличаване на вписването на осиновяващия в регистъра, а в случаите по ал. 1, т. 1 - 2 и на самия осиновяващ.
(4) В 7-дневен срок от заличаването на вписването регионалната дирекция за социално подпомагане изпраща копие от заповедта за заличаване на вписването до другите регионални дирекции, в които осиновяващият е вписан. Заличаването в техните регистри се извършва в 3-дневен срок от получаването.

Раздел IV
Условия и ред за водене и съхраняване на регистъра на осиновяващи при условията на пълно осиновяване


Чл. 23. Регистърът на осиновяващи при условията на пълно осиновяване се води и съхранява от регионалните дирекции за социално подпомагане по постоянния адрес на осиновяващия.
 
Чл. 24.
(1) Регистърът се води по образец съгласно приложение № 6 и съдържа информация за:
1. личните данни на осиновяващия;
2. здравословното състояние на осиновяващия;
3. семейството на осиновяващия;
4. личните данни на членовете на семейството му, както и данни за здравословното им състояние;
5. информация за икономическото и социалното положение на осиновяващия;
6. мотивите за осиновяването;
7. други обстоятелства от значение за осиновяването.
(2) В регистъра се вписват номерът и датата на издаденото разрешение за вписване и на неговото прекратяване.
(3) В регистъра се отбелязва и обстоятелството, че осиновяващият е отказал предложението или не е подал молба за осиновяване в срок.
(4) Регионалната дирекция по постоянния адрес на осиновяващия задължително вписва в регистъра и другите дирекции, в чиито регистри осиновяващият е поискал вписване.

Чл. 25.
(1) Всеки осиновяващ се вписва със свой уникален пореден номер. Когато осиновяват съпрузи, те се вписват под един номер.
(2) В досието на вписания в регистъра осиновяващ, съответно на съпрузите, които осиновяват, се прилагат документите по чл. 19, ал. 1, както и допълнително представените документи.
(3) Досието се съхранява в регионалната дирекция по постоянния адрес на осиновяващия.

Чл. 26.
(1) При промяна на някое от вписаните в регистъра обстоятелства, които са от значение за даване на разрешението за вписване, осиновяващият незабавно писмено уведомява регионалната дирекция за социално подпомагане по постоянния си адрес.
(2) По заповед на директора на регионалната дирекция за социално подпомагане длъжностното лице извършва отбелязване в регистъра, прилага в досието документите, удостоверяващи промяната, и уведомява за това другите регионални дирекции, в които е вписано лицето.

Чл. 27. Заличаване на осиновяващ от регистъра се извършва при:
1. прекратяване на разрешението за вписване;
2. при изтичане на срока по чл. 86, ал. 5 от Семейния кодекс.

Чл. 28.
(1) Регионалните дирекции за социално подпомагане и дирекциите "Социално подпомагане" обменят служебно информация относно промените в обстоятелствата, подлежащи на вписване.
(2) В случаите, когато лицето е вписано едновременно в повече от един регистър, регионалните дирекции за социално подпомагане обменят информация относно промените в обстоятелствата, подлежащи на вписване, и относно решенията на съветите по осиновяване.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 1. Наредбата се издава на основание чл. 83, ал. 3 от Семейния кодекс (обн., ДВ, бр. 47 от 2009 г.; изм., бр. 74 от 2009 г.) и влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
 
§ 2. Наредбата отменя Наредба № 4 от 2003 г. за условията и реда за водене и съхраняване на регистъра на деца за пълно осиновяване (ДВ, бр. 107 от 2003 г.).
 
Приложение № 1 - Приложение № 6

Прикачени документи
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив