Съветът на Европейския съюз прие нови правила за етикетирането на автомобилните гуми. С регламента се цели етикетите да станат по-видими и потребителите да разполагат с повече информация, за да могат да избират по-безопасни, по-икономични на гориво и по-тихи гуми, се посочва в съобщение на съвета.
Сега регламентът трябва да бъде официално приет и от Европейския парламент.
"Новите етикети са от реална полза за потребителите в цяла Европа и ще дават повече информация за горивната ефективност, безопасността и външния шум. Тези правила ще окажат влияние и за намаляване на емисиите на парникови газове", заяви Томислав Чорич, министър на околната среда и енергетиката на Хърватия и председателстващ съвета.
Предвижда се да бъдат добавени изображения за сцепление при сняг и лед и да бъде обновен дизайнът на етикета.
Както всяка друга категория гуми, регенерираните гуми също са обхванати от регламента. Изискванията за такива гуми ще се прилагат, след като бъде създаден подходящ тестов метод за измерване на характеристиките им.
Регламентът включва и разпоредби за добавянето, след като бъдат разработени подходящи тестови методи, на параметри за пробег и износване. Очаква се по този начин да се намали количеството пластмасови микрочастици, които попадат в околната среда в резултат от износването на гумите. Гумите за камиони и автобуси в бъдеще също ще трябва да носят такъв етикет.
В съобщението се казва, че благодарение на новите задължения във връзка с поставянето на етикетите и премахването от скалата на неизползвани класове на ефективност етикетите ще станат по-видими и по-ясни за потребителите.
Системата за етикетиране на гумите има за цел да се намалят емисиите на парникови газове и шумовото замърсяване в транспортния сектор и да се повиши пътната безопасност. Тя ще позволи на потребителите, когато купуват нови гуми, да разполагат с по-подходяща и сравнима информация за горивната ефективност, безопасността и шума и да вземат икономически ефективни и екологосъобразни решения. 20-30% от разхода на гориво на едно превозно средство се дължи на гумите, основно поради съпротивлението им при търкаляне.
Предложението на Европейската комисия за преразглеждане на регламента беше внесено през май 2018 г. На 13 ноември 2019 г. Европейският парламент и съветът постигнаха предварително споразумение.