Социалните мрежи в днешно време са основен двигател на онлайн търговията, а интерактивното съдържание, което създават търговците, и модерните методи за комуникация с потребителите са ключовите фактори за успешната онлайн търговия по света. В голяма степен тези глобални тенденции са валидни и за българския пазар. Специфичното за него е, че е особено чувствителен по отношение на цените.
Това коментираха представители на "Маркет линкс", които представиха своето проучване за онлайн пазаруването сред българските потребители.
То е проведено в края на 2023 г. изцяло онлайн сред 1300 потребители и се отнася за навиците им през втората половина на годината.
Според данните 82% са интернет потребителите в страната, което означава 4.8 млн. потенциални клиенти за онлайн магазините. От отговорите се разбира, че 71%, или 3.3 млн. души, са пазарували поне веднъж онлайн през втората половина на изтеклата година. Разпределението по полове е приблизително еднакво. Разлика има само в селата, където 63% от участниците в проучването са отговорили положително на въпроса, и при хората над 60 години - 52%.
За навиците си 71% от онлайн купувачите казват, че преди да купят, сравняват цените на избрания продукт с другите сходни, 52% първо проучват сходни продукти, 39% проверяват същия продукт къде на каква цена може да се намери, 27% четат отзивите на други клиенти, а 17% търсят мнение от приятели и др.
Общо 60% от участниците в проучването казват, че често четат ревюта за желаните продукти, а 49% проверяват профилите на марките в социалните мрежи. Потребителите, най-вече от поколението Z (родените в периода 1993 г. - 2001 г.), често гледат и видеа - 40% от всички.
За 75% от участниците в проучването цената е един от най-важните фактори при решение за онлайн покупка, за 51% е важно дали имат доверие в съответния магазин, 45% залагат на промоциите, а 33% преценяват покупката и по това как могат да я върнат.
За 42% от хората решението и самата онлайн покупка обичайно са планирани, за 39% покупката е планирана, но решението да се купи е спонтанно, а 19% са изцяло спонтанни в поведението си.
Очаквано най-много потребители - 72%, онлайн пазаруват дрехи и обувки, 35% - козметика и продукти за тялото, 27% - книги, 25% - електроника, и 24% - домакински електроуреди.
Цената на доставката също е фактор при взимането на решение за онлайн покупка. Често тя е по-ниска, ако се доставя в офис на фирмата. В допълнение това прави вземането й в удобно време за получателя. Тези фактори определят това, че 49% от покупките са с доставка до офис на куриер, 41% са до адрес на клиента, а 5% до кутия. Последният вариант набира все повече скорост, като в последната година се появиха много възможности за това и търговците стимулират тази доставка с по-ниски цени, а често и безплатно.
Същевременно заради това, че България засега си е "кешова държава" по определението на финансите, 61% от онлайн купувачите предпочитат наложения платеж. Едва 35% плащат с карта. Според авторите на проучването изборът наложен платеж се дължи и на това колко потребителят вярва на съответния търговец, а когато си е поръчал дрехи или обувки - предпочита да ги види и пипне, преди да плати. Последното е причината да се смята, че все още по-успешни са търговците, които имат и физически магазини, където техните клиенти могат да видят на живо продуктите, коментират от "Маркет линкс".
С изключение на eMag няма други изявени лидери сред онлайн търговците в България, които потребителите спонтанно и веднага да могат да назоват.