Най-добрите футболни клубове в Европа са спечелили средно по 50 милиона евро с достигане до елиминационната фаза на UEFA Champions League. Това сочи ново проучване, поръчано от официалния спонсор на турнира - MasterCard.
Финансовите награди са под формата на приходи от участие в UEFA и награден фонд (средно 14 милиона евро); дял от търговските приходи на UEFA от турнира (маркетингови плащания, около 12 милиона евро); продажба на билети (приблизително 10 милиона евро); търговски и маркетингови приходи, в т.ч. спонсорства и продажба на стоки, храни и напитки (около 8 милиона евро) и увеличена пазарна стойност на отборите (около 6 милиона евро).
Проучването, проведено от проф. Саймън Чадуик - един от водещите спортни бизнес експерти в света, е установило, че най-много е спечелил ФК "Бордо", който е получил 11.5 милиона евро награден фонд от груповата фаза на 2009 UEFA Champions League плюс допълнителни 3 милиона евро за достигане до елиминационната фаза. Според изчисленията клубовете, които са се състезавали в груповата фаза и не са се квалифицирали за финалната фаза на UEFA Champions League, са спечелили средно по 32 милиона евро от своето участие.
Англия, Италия и Испания са се възползвали от най-големите икономически печалби през тази календарна година. Англия - с финалист за 2009 г. Manchester United и четири отбора с участие в груповата фаза през 2009 г., е спечелила 129.5 милиона евро (€129,476,000) награден фонд за своите клубове. Клубовете в Италия, три от които са се квалифицирали за последния сезон на елиминационната фаза и четири отбора в груповата фаза, са спечелили 104 милиона евро (€104,007,000). За същия период испанските клубове са генерирали 96.9 милиона евро (€96,947,000) с миналогодишния трофей на FC Barcelona и четири отбора, състезаващи се в груповата фаза през 2009 г.
Според проф. Чадуик: "Обхващайки една календарна година, нашето проучване показва, че UEFA Champions League възлиза на стойност 6 милиарда евро за европейската икономика, като Англия, Италия и Испания се радват на най-големи икономически печалби за последните 12 месеца. Това означава, че годишната „икономика" на UEFA Champions League може да бъде сравнена с последните финали на FIFA World Cup в Германия."
"Освен че това е едно вълнуващо събитие за футболните фенове в целия свят, то е и първокласен спонсорски актив и важен фактор за приноса към икономическото и търговско здраве на Европа. Малко хора осъзнават, че UEFA значително е увеличила стойността на наградите на UEFA Champions League през този сезон и предвид излизането от рецесията, това наистина е огромна помощ за клубовете", добави още Проф. Чадуик.
Наградите на UEFA са 3.8 милиона евро за всеки отбор, който се квалифицира за UEFA Champions League, и допълнителни 3.3 милиона евро за участие в груповата фаза (550,000 евро за мач). Победата в груповата фаза е била на стойност 800,000 евро за мач или 400,000 евро при равен резултат. Достигането на първата елиминационна фаза е било гаранция за чиста печалба от 3 милиона евро награден фонд. Отбор, който се квалифицира за елиминационната фаза, печелейки всичките си мачове, си осигурява 14.9 милиона евро само от наградния фонд на UEFA.
UEFA ще направи допълнителни плащания на отборите от груповата фаза в зависимост от търговския успех на състезанието, което според доклада, поръчан от MasterCard, може да достигне близо 12 милиона евро за клуб. Според изследването постъпленията от билети са генерирали средно 8.55 милиона евро приходи от груповата фаза и търговски и маркетингови приходи от още средно 6 милиона евро и увеличение на стойността на отборите от почти средно 5 милиона евро върху стойността от квалификация на елиминационната фаза.
Това означава, че средният икономически напредък от квалификациите на груповата фаза може да бъде разделен на 28% от наградния фонд на UEFA, 24% от пазарни плащания на UEFA, 20% от постъпления от билети, 16% от търговски и маркетингови приходи и 12% от увеличената стойност на играчите.
Наградният фонд на UEFA допринася с 3.3 милиона евро за всеки четвърт-финалист, 4 милиона евро за всеки полуфиналист, 5.2 милиона евро за всеки подгласник и 9 милиона евро за победителите. Според проучването на MasterCard отборът, който вдигне купата на UEFA Champions League в Мадрид през май 2010 г., може да спечели общо 31.2 милиона евро само от наградния фонд, преди да са добавени допълнителни големи приходи.
Включвайки цялата награда и търговските и маркетинг постъпления, поръчаното от MasterCard проучване за финала на UEFA Champions League в Рим през 2009 г. показва, че то е имало стойност от над 110 милиона евро за победителя - ФК Барселона, и поне 65 милиона евро за подгласника Manchester United, което показва, че наградният фонд е само половината от цялата история.