Форум на тема „Бъдещето на мобилността“ обедини в обща дискусия за бъдещите устойчиви транспортни решения представители на бизнеса, институциите, неправителствения сектор и академичната общност. Събитието бе организирано от Shell България и е част от официалната програма на Европейска седмица на мобилността 2019 г. Специален гост на форума бе зам.-министърът на околната среда и водите Красимир Живков.
В рамките на събитието се проведе дискусия, посветена на нарастващото търсене на енергия и интелигентни решения за транспорт. Бяха обсъдени и променящите се нужди на потребителите и обществото, както и иновациите, които водят до намаляване на негативното въздействие върху околната среда и подобряване на качеството на живот със силен фокус върху градовете. Участниците представиха различни гледни точки за бъдещето на мобилността, споделиха добри практики, приложими и в България, и заедно търсиха ефективни решения на актуалните проблеми. Елица Панайотова, координатор на проекта „Зелена София“, коментира, че за да се постигне по-чиста среда в столицата, е необходимо да се заложи на повече модели на споделено придвижване като за пример посочи електрическите скутери и автомобили, които вече са достъпни в София.
Според Боян Рашев, управляващ партньор в denkstatt България, хората няма да се откажат от личните си автомобили и потреблението на енергия ще продължи да расте. Той прогнозира, че в близко бъдеще ще има известни промени в енергийния микс, като нефтът няма да доминира, а втечненият природен газ (LNG) ще бъде с все по-ключова роля за транспорта. Създателят на платформата за измерване на чистотата на въздуха airbg.info Стефан Димитров коментира, че градът е място за споделено живеене и затова и пътуването трябва да е такова. Според него електрическото придвижване трябва да се случва днес и подчерта, че в дългосрочен план подобрените превозни средства ще стават по-евтини. Благой Бурдин, сътрудник в Българската академия на науките, е на мнение, че най-ефективната посока за развитие на транспорта в близко бъдеще е да се заложи на електрифицирания железопътен и тролейбусен транспорт. Той посочи, че втората по ефективност възможност са батериите за електромобили, а след тях са водородът и синтетичните горива.
По време на дискусията бeше представена амбицията на Shell за постигането на нулеви нетни емисии и за по-устойчив транспорт и бяха посочени пътищата за нейното постигане. На глобално ниво компанията има дългосрочна стратегия за осигуряването на по-чиста енергия и за ограничаването на въглеродния си отпечатък, като акцентира върху собствените си операции, но и върху емисиите, генерирани от клиентите, когато използват енергийните продукти на Shell. Компанията разработва и развива нови транспортни решения, които включват устойчиви биогорива, втечнен природен газ (LNG) за транспорта, водородно гориво и зареждане на електрически автомобили.
Shell вярва, че има необходимост от предлагане на различни варианти за зареждане на енергия, които отговарят на разнородните нужди на потребителите – зареждане в дома или в офиса и бързозарядни станции по магистралите. Десет търговски обекта на компанията в България са оборудвани с подобни станции, като планът е мрежата от бързозарядни станции да се увеличи в сътрудничество с Eldrive, който е дългогодишен партньор на Shell. Компанията работи активно и за популяризирането сред транспортните компании в страната на LNG като алтернативно на дизела гориво за камиони. Масовото му използване би имало осезаем позитивен ефект за намаляването на вредните емисии и подобряването на качеството на въздуха.
„Като водеща енергийна компания, за Shell е от ключово значение да използва своя опит, ресурси и добри международни практики в търсенето на по-устойчиви решения за транспорта. Щастливи сме, че с форума, посветен на бъдещето на мобилността, поставихме на дневен ред важни въпроси и дадохме ясен знак, че отговорността за разрешаването на сериозните проблеми трябва да бъде споделена между институциите, бизнеса и цялото общество“, коментира Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
По време на форума „Бъдещето на мобилността“ бяха представени тазгодишните участници в Shell Eco-marathon. Това е една от най-успешните глобални инициативи на Shell, която дава възможност на ученици и студенти от целия свят да проектират, конструират и да се състезават с най-енергийно ефективните автомобили. Проектите на младите инженери също така включват технически решения за направата на превозни средства с нулеви нетни емисии. България участва в състезанието 12 поредни години, като през 2019 г. бе достойно представена от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ в Чепеларе, Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в Бургас, отборите „Автомобилист“ и HydRU към Русенски университет „Ангел Кънчев“ и от Технически университет - София. Гостите на форума имаха възможност да се запознаят с българските участници в Shell Eco-marathon и да разберат повече за разработените от тях автомобили. Отборите получиха и специални награди от Министерството на околната среда и водите, връчени им от зам.-министър Красимир Живков. Най-голям интерес сред присъстващите предизвика демонстрацията, която част от автомобилите направиха.
Shell е на българския пазар от 28 години, като е една от водещите компании в бизнеса с търговия с петролни продукти със своите над 100 обекта. През този период компанията въведе и утвърди високотехнологичните горива Shell V-Power, услугата euroShell Card за отложено плащане и ефективно администриране на автопарка на бизнес клиентите, както и програмата за лоялност ClubSmart. Всеки месец в търговските комплекси Shell в България се обслужват повече от 1 милион клиенти.
Компанията Shell разшири своето бизнес присъствие в България и навлезе в дейностите по търсене и проучване на нефт и природен газ. С решение на Министерски съвет от 16 октомври 2015 г. Shell Exploration and Production (LIX) BV получи разрешение за търсене и проучване на нефт и природен газ в площта „Блок 1-14 Хан Кубрат“ (с предишно наименование „Блок 1-14 Силистар“), разположена в континенталния шелф и в изключителната икономическа зона на Република България в Черно море. Това бе последвано от подписване на договор за търсене и проучване на 23 февруари 2016 г. с Министерство на енергетиката. Договорът за проучване на „Блок 1-14 Хан Кубрат“ е за петгодишен срок, с право на две удължения от по две години. С решение на Министерски съвет от 21 април 2017 г., последвано от подписване на допълнително споразумение към договора за търсене и проучване, правата и задълженията по разрешението за търсене и проучване на нефт и природен газ бяха прехвърлени на Shell International Exploration and Development Italia S.P.A, считано от 01.08.2017 г. През 2018 г. като партньори в програмата се включиха Woodside Energy с 30% и Repsol с 20%. През второто тримесечие на 2019 г. Shell извърши безопасно проучвателен сондаж „Хан Кубрат-1“, с дълбочина 1300 м до морското дъно и обща дълбочина от 4030 м под морското равнище. След приключването на сондажните дейности, кладенецът бе запечатан и събраните данни ще бъдат анализирани, за да се определят следващите стъпки в програмата за проучване на „Блок 1-14 Хан Кубрат“.
От октомври 2017 г. Shell разшири своя бизнес в България, като добави доставката на авиационно гориво към бизнес портфейла си в страната. Shell & MOH Aviation Fuels Bulgaria, която е 100% дъщерно дружество на Shell & MOH Aviation, е доставчик на Летище София, което е най-голямото летище в България.