Автор: Апостол Апостолов ( a.apostolov@econ.bg )
За втори пореден ден продължават дискусиите, свързани с реформите във финансово закъсалия Холдинг Български държавни железници (БДЖ). Вчера синдикатите обявиха, че излизат от 24 ноември на протест срещу политиката на ръководството. Днес от железопътния превозвач и водещи икономисти организираха кръгла маса за реформите.
Участие в срещата взеха Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ"; Методи Христов и Георги Иванов, управители на "БДЖ - Пътнически превози; Пламен Джуров и Ивайло Иванов, управители на "БДЖ - Товарни превози, Георги Ангелов, старши икономист, Институт "Отворено общество", Петър Ганев, старши икономист, Институт за пазарна икономика, Георги Ганев, икономист, Емил Хърсев, икономист. На срещата не присъстваха представители на синдикатите, тъй като не са получили покана, заяви за Econ.bg председател на Синдикалната организация на железничарите в България.
БДЖ да отдаде гарите на концесия
БДЖ може да подобри финансовото си състояние като отдаде на концесия или под наем неизползваемите гари в страната. Това предложение направи икономистът Емил Хърсев, който се оказало, че е собственик на гара в Германия. Фирмата, в която участва икономистът, притежава сградите и терените на гарата. Хърсев сподели, че 3 пъти е предлагал на предишните ръководства на БДЖ да вземе на концесия или под наем столичната гара "Подуяне", но винаги получавал отказ.
Мнението на икономиста е, че за да се развива железопътният превозват - единственият път е да се мине през реформиране. "Както и да се погледне, не всички линии в момента носят дивиденти на компанията. Логично е тези, които са в тежест, да бъдат закрити", смята Хърсев. Той прогнозира, че в един бъдещ период в България ще останат няколко ключови железопътни линии - в посока към морето и граничните пунктове.
Петър Ганев пък е убеден, че железница в България ще има. Неговите очаквания са, че е напълно възможно БДЖ да фалира. "Железопътните линии няма да изчезнат, по тях може да се движи частен превозвач, но услугата ще я има", смята икономистът.
Георги Ангелов от "Отворено общество" смята, че идеята на синдикатите да обявят стачни действия допълнително ще затрудни ситуацията. Той сподели още, че останал изненадан като разбрал за готвените протести: Всеки път, когато си говорим с тях и стане дума за нови реформи, синдикатите винаги казват, че не са против. В момента, когато започнат да се извършват реформите, скачат и обявяват протести.
Тезата на Ангелов беше развита и в посока дали БДЖ няма да последва примера на затворения металургичен комбинат "Кремиковци". "Видяхте какво стана там - синдикатите скочиха и с действията си изгониха единствения сериозен инвеститор, който беше решил да вложи в завода. Искаме ли това да се случи и БДЖ. Нека синдикатите да проявят здрав разум", каза Ангелов. По-добре е със съкращения и оптимизации да се икономисат 40-50 милиона лева, с които да се погасяват лихвите по отпуснатите банкови кредити. Тази стъпка дава възможност на компанията в един бъдещ период да си помисли и за инвестиции в нов вагонен парк, смята икономистът.
По време на събитието беше обяснено, че сценарият с БГА Балкан е неприложим. Припомняме ви, че беше компанията беше закрита през 2002 година поради несъстоятелност, а правителството създаде нова държавна авиокомпания "България ер". За железниците тази възможност не съществува, тъй като всички активи на превозвача са заложени.
Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на холдинга, заяви, че основното разминаване със синдикатите е за брутните заплати, които ще получат съкратените работници. От мениджмънта са предложили на хората, които доброволно напуснат, да бъдат отпуснати 6 заплати, а синдикатите са поискали - 10, стана още ясно на срещата. Сумата за обезщетенията ще бъде осигурена от продажбата на сгради и терени. За обезщетения са заделени 9 милиона лева.
Сметките на ръководството още показват, че след като бъдат съкратени 2000 души, в бюджета ще бъдат спестени 20-24 милиона лева. Други 20 милиона лева ще дойдат от разреждането на разписанията на влаковете.
Допълнителни 30 милиона лева ще дойдат през следващата година от продажбата на нематериални активи.
Плановете на мениджмънта са с всичките тези икономисани средства да бъдат покрити задълженията към банките. Финансовите планове предвиждат още 200 милиона лева да дойдат от продажбата на дъщерното дружество БДЖ "Товарни превози" ЕООД. В по-дългосрочен план се залага през следващия програмен период (2014-2020) Европейската комисия да отпусне 300 милиона евро, с които да бъде модернизиран вагонният парк. Това е крайната цел на сегашното ръководство на железниците.
Владимиров разгледа и друга широко разпространявана теза - БДЖ се води към фалит, а на негово място се създава нова частна компания. Според него в тази теза няма логика, защото на новата компания ще й излезе още по-скъпо, тъй като ще се наложи да купува нови вагони, след като кредиторите си вземат старите при обявяването на фалит на БДЖ.
Припомняме ви, че този вариант беше лансиран тази сутрин от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той добави, че ако се наложи, холдингът ще бъде фалиран, за да се овъзмездят кредиторите му с наличните активи. Същевременно държавата ще търси механизъм да създаде нова жп компания, тъй като не може без железници.
От друга страна новата компания за няколко години ще се наложи да работи с 2-3 влака и 200 души персонал, беше отчетено по време на днешното събитие. Това от своя страна ще доведе до загуби на пазарни позиции. Сметката на БДЖ показва, че по-евтино е да се стабилизира холдинга, отколкото да се учреди нова компания.
Какво е състоянието на БДЖ "Товарни превози"?
В момента дейностите по превоз на товари се извършват с около 3 хил. вагона. Не достигат още между 200 и 300. В дружеството, което се очаква да бъде приватизирано до 1 година, работят около 3 хил. души. След готвените реформи техният брой ще бъде намален с около 1000. Двамата управители бяха категорични, че съкращенията "по никакъв начин няма да окажат влияние на работните процеси".
На този етап компанията разполага с 15 големи клиенти. Понякога се е случвало тя да откаже поръчка по икономическа причина - например, когато клиентът е искал да бъде изпълнена поръчка с 1 вагон от София до Варна. В този случай разходите са повече от приходите.
По време на срещата стана още ясно, че дъщерното дружество на БДЖ генерира дневен приход от 500 хил. лв. Това съобщиха шефовете на компанията Пламен Джуров и Ивайло Иванов
Инвестиционната политика на БДЖ предвижда още 200 милиона лева да бъдат вложени през следващата година за ремонт на товарни вагони.
Дебатите с ЕК за стабилизиране на холдинга
Владимир Владимир разясни, че за да получи БДЖ 460 милиона лева заем от Световната банка, ЕК трябва разреши с две нотификации заема. Изискването към БДЖ е да представи план за преструктуриране, осигурен собствен финансов собствен принос в заема в размер на 200 милиона лева и да се откаже от пазарния си дял, тъй като останалите конкурентни фирми в сектора няма да получат помощ.
"Ние казахме на Европейската комисия, че сме съгласни и можем да осигурим собствен принос с продажбата на държавни материални активи. Освен това единственият начин да се откажем от пазарния си дял е като продадем дружеството "Товарни превози". Затова продажбата на дружеството е имератив", подчера Владимиров. Всички документи са разгледани от ЕК, чакаме отговор", каза още той.
Петър Бунев, председател на Синдикалната организация на железничарите в България, отказа да коментира дискусиите в кръглата маса. В момента се водят преговори за нов колективен трудов договор. В него обаче по никакъв начин не е регламетирано, че работниците ще получат дори тези шест заплати, а какво остава за 10, съобщи той.
Разговорите са само формални през последния месец, без да има до момента някакъв предварителен вариант.
*Информацията е актуализирана към 15:50 часа