Според Българската стопанска камара (БСК) проектозаконът за Бюджет 2015 г. е със значително подценена приходна част и нереалистична разходна част. От Камарата смятат, че той повтаря основната структура на приходи и разходи от предходни години, затова и не са съгласни с него.
„Предложеният бюджет за 2015 г. не е бюджет на реформи...Безпокои запазването на тази консервативност за бюджетните прогнози 2016-2017 г.“, пише в становището на БСК, изпратено до медиите.
БСК оценява като занижен прогнозния реален ръст на БВП от 0,8% за 2015 г. Според камарата може да бъде заложен ръст на БВП от минимум 1,2-1,4 на сто през 2014 г. и 1,4-1,5% през следващата.
Данъчно осигурителните приходи в КФП за 2015 са занижени с 2,6% спрямо очакваното изпълнение за 2014 г. Предвиденият ръст на приходите от косвените данъци е двойно по-нисък (1,4%) спрямо очакван ръст от 3,0% през 2014 г. спрямо предходната 2013 г., посочват още от БСК. Според бизнеса това потвърждава липсата на амбиции за повишаване на събираемостта и за портивопоставяне на сивата икономика.
„Въпреки предварителните обещания за ненарастване на фискалната тежест, основен инструмент за ръст на приходната част е увеличението на данъчните и осигурителните задължения“, се подчертава в становището.
От БСК коментират също, че в законопроекта няма политика за увеличение на приходите по отделните пера, съответно – за ДДС, акцизи, социални плащания и т.н.
От камарата смятат също, че е нереалистична разходната част на бюджета, която е несъразмерно висока спрямо нереформираните администрация и системи, структурни звена, обхват и качество на предоставяните публични услуги, регулативни режими и т.н.
БСК посочва още, че не е изяснено разходването на публичните средства за създаване на нови устойчиви работни места, за нарастване на БВП и т.н., както и че не е изяснена динамиката и политиката на бюджета за 2015 г. по проблемите във финансовата система.
„Не са предвидени разходи за регионална кохезия съгласно европейските изисквания. Липсва бюджетиране на проектите за реформи в отделните сфери на общественото ни развитие. Липсват индикатори за следене на ефективността на разходване на публичните средства – основна слабост на всички предходни бюджети.“, се казва още в становището.
От БСК подкрепят идеята за ускоряване на присъединяването към еврозоната, задържането на бюджетния дефицит под определените под 3%, както и запазване на преразпределителната функция на бюджета под 37% от БВП.
Въпреки това от БСК заявяват, че не приемат предложения подход при изготвяне на проекта за Закон за Държавен бюджет на България за 2015 г.
Мотивите са, че не отговаря на Програмната декларация на парламентарното мнозинство и на правителството и предвидените реформи, а единствено узаконява несъразмерно увеличение на разходите.