България като "турски тоалетни"
България е представена като колаж от "турски тоалетни" в подготвена за откриване изложба на входа на сградата на Съвета на Европейския съюз в Брюксел.
Арт инсталация пред сградата "Юстус Липсиус" на Съвета на Европейския съюз в Брюксел представя България като кенеф (дупка с две стъпки), или "турска тоалетна" по думите на автора й. Това съобщи кореспондентът на БТА в белгийската столица Атанас Матев.
Това е част от проект на чешкото председателство, наречен "Ентропа: Стереотипи и бариери за разрушаване". Българското представителство в ЕС е било разгневено от "произведението" и е внесло официален протест срещу изложбата, обяснява БТА. Мнозина журналисти в Брюксел са потърсили кореспондента на българската агенция, за да им разясни и интерпретира какво е това "турска тоалетна".
Инсталацията трябва да остане така до вторник, след което "ще оживее". Това ще стане на специална пресконференция с участието на чешкия вицепремиер по европейските въпроси Александр Вондра и чешкият посланик в ЕС Милена Виценова. Мотото на чешкото председателство е "Европа без граници". Инсталацията не е нещо необичайно, тъй като се е създала традиция всяка държава, която временно оглавява ЕС да прави подобна инсталация във фоайето на "Юстус Липсиус". Наемът до 30 юни 2009г. е около 50 хиляди евро, а разходите по самите произведения са поети от автора на концепцията - чешкият художник Давид Черни.
Авторството на проекта е малко неясно. По първоначална информация "Ентропа" е дело на 27 художници - по един от всяка от страните членки. Всяка от инсталациите описва по една държава от съюза на базата на масовите стереотипи или предразсъдъци. Идеята била артистите да подканят публиката да се надсмее над тези предразсъдъци.
Според официалната информация чешкото председателство е поканило художниците, без да им налага никакви ограничения и те са били свободни да подходят към темата, както желаят, се казва в интернет сайта на проекта.
Автор на българската част е Елена Желебова, покрила очертанията на България с клекала. По думите й, цитирани в официалния сайт на проекта,
провокацията ще раздразни мнозина и точно това е търсила: "да предизвикам скандал, особено у нас", съобщава Дневник.bg.
Според чешкото издание ČeskéNoviny обаче, в понеделник Давид Черни е признал, че той е единственият автор на 27-те колажа.
В колажа Белгия е кутия с шоколади, Франция е покрита с транспарант "Стачка!", Германия е с парчета аутобани с коли, Италия е голямо игрище, на което играчите държат футболна топка пред слабините си в нещо като "авто-еротична система", на Люксембург виси надпис "For Sale", Испания пък е цялата в бетон, а над потопената Холандия стърчат минарета. Мястото на Великобритания е оставено празно от художника Халид Асади, Румъния изглежда като кичозен увеселителен парк "Дракула ленд".
Министерството на културата: Нямаме нищо общо
По повод информацията за изложбата "Ентропа", организирана от чешкото председателство на ЕС и открита днес в Брюксел, Министерството на културата заявява, че:
- Тази проява не е представена и не е коментирана по никакъв начин с Министерството на културата на България.
- Участието на художничката Елена Желебова не е по предложение на Министерството на културата на България. Не сме запознати с източника на покана и процедурата за избор на българската авторка в
подготовката на тази проява.
Предполагаемият автор на "произведението" Елена Желебова:
"За мен нашият проект е възможност да подходя към фалшивия патриотизъм и да открия облекчение от безнадежността на българския материален и духовен живот. Не на последно място, той със сигурност ще
раздразни много хора и точно това целя - да предизвикам скандал, особено у дома. Това е пънк жест, преднамерено примитивен и вулгарен, фекално пубертетски".
Бетина Жотева, говорител на Постоянното ни представителство в ЕС: "Скандалът е грандиозен, ще разбием с чукове арт инсталацията"
“Пълна неизвестност цари около личността на Елена Джелебова, посочена като автор на скандалната инсталация, в която България е представена като тоалетна с клекало", каза за “Всеки ден" говорителката на Постоянното ни представителство в Европейския съюз Бетина Жотева. Според нея такава “художничка" не съществува, което
прави скандала около изложбата “Ентропия" още по-голям.
На 15 януари в Брюксел предстои да се открие експозиция с 27 инсталации, инициативата за която е на Чехия, в качеството си на председател на Европейския съюз. “До откриването в четвъртък обаче
изискахме от чешките си колеги т.нар. “творба" да е махната от залата, защото в противен случай тук има мераклии, които искат да я боядисат или да я счупят с чукове, и то без да питаме чехите за
това", закани се сериозно Жотева.
Вчера тя е внесла вербален протест, в който е искала да разбере на базата на какви критерии е бил избран точно този проект. От чешка страна излезли с отговора, че куратор на изложбата е чехът Давид
Черни и по негова преценка са подбирани както авторите, така и инсталациите. Когато се опитала да стигне до “авангардната" бг авторка, Бетина Жотева ударила на камък – оказало се, че в Съюза на
българските художници не са чували името на Елена Джелебова, както и в градовете, посочени като места, на които въпросната дама била правила изложби.
“В Брюксел ми се обадиха хора от Кюстендилската, Троянската и Ловешката галерия, за да ми кажат, че при тях такава авторка не е излагала никога картини", разказа още за “Всеки ден” Жотева и
допълни, че не само България е недоволна от инсталацията си в изложбата. “Поляците и кипърците също протестират, защото Полша е представена чрез композиция, на която се виждат свещеници, развяващи
знамето на гейовете. Кипър пък е разработен на базата на разделенето на турски и гръцки, а на инсталацията се вижда как Южен Кипър се е закачил за Северен, държейки се на нокти. Колегите също
издирват авторите на въпросните работи и подобно на мен се съмняват, че такива изобщо съществуват”, възмущава се говорителката ни в ЕС и обещава да не остави нещата така.