76% от големите компании у нас имат вътрешна система за дарителство. Условията да функционира успешно дарителството от работното място е подкрепа от висшия мениджмънт в компанията. Около това твърдение се обединиха представителите на компаниите, които участваха в представяне на социологическо проучване за практиките на дарителството от работното място сред 100-те български фирми с най-голяма печалба през 2014 г.
Изследването е проведено в периода ноември 2015 – февруари 2016 г. от Junction Bulgaria по поръчка на Фондация “Помощ за благотворителността в България” (ФПББ). То е проведено сред най-големите по печалба компании, като извадката е 38 фирми от най-големите работодатели и рекламодатели, а общият брой на заетите в тях служители е над 30 000 души.
Според проучването за две трети от тези фирми дарителството от работното място е устойчива практика, а не ад-хок решение. 25 на сто от изследваните компании даряват средства всеки месец (дарителство по ведомост), 38,9% - повече от два пъти годишно, а 16,7 на сто – два пъти годишно на специални събития.
Едва 24 на сто от най-големите работодатели и рекламодатели в България нямат вътрешна система за регулярно дарителство.
85% от фирмите, в които има дарителска практика, допълват събраните от служителите суми, посочи социологът Стоян Михайлов.
За международните компании благотворителността е неотменен елемент от корпоративните практики, но има и много български предприятия, в които дарителството от работното място е възникнало като част от тяхната вътрешна култура, отбеляза още социологът.
По думите му от значение е и какъв е характерът на бизнеса - например в агробизнеса, макар да е печеливш, има много слаби дарителски традиции, докато сектори като телекомуникациите и финансовото дело са в другия полюс.
„Ако 1 % от всички работещи хора в България даряват по 10 лв. месечно, за една година биха се събрали 3 500 000 лв. за добри каузи. Дарителството от работното място е въпрос на добър механизъм, но в основата си е лично и емоционално и отговаря на вътрешната ни потребност да помагаме”, каза Елица Баракова, изпълнителен директор на ФПББ.