Правителството открива процедури за предоставяне на концесии за услуга върху пристанищните терминали Несебър и Лом. Срокът на двете концесии е 35 години. Победителите бъдат определени в открита процедура, информира пресцентърът на МС.
Основен предмет на концесиите е извършване на пристанищни услуги, управление и поддържане в експлоатационна годност пристанищните терминали, а допълнителният предмет – частични строителни и монтажни работи, когато е налице необходимост, и съпътстващи дейности по чл. 116а от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ).
Според неофициална информация интерес на сайта Mediapool.bg към порта в Несебър има бизнесменът Кирил Домусчиев. През 2011 г. свързано със собственика на футболния клуб "Лудогорец" дружество
взе 70% от акциите на "Български морски флот" срещу 440 млн. лв., а малко по-късно получи на концесия част от пристанище Бургас. Неотдавна бургаски медии писаха, че Домусчиев се готви да вземе и
пристанището в Несебър, в което преди година държавата инвестира около 2 млн. лева. Самият бизнесмен не е бил открит за коментар.
Интерес към порта в Лом са заявили австрийски компании, по данни на Министерството на транспорта. За пристанището в Лом това ще бъде трети опит да се отдаде на концесия, след като първите два
се провалиха.
Бъдещият концесионер на пристанищен терминал Несебър трябва да направи задължителни инвестиции в размер не по-малък от 680 000 лв. без ДДС през първите 10 г. и поне 2,18 млн. лв. за целия срок на концесията. Същевременно концесионерът на пристанищен терминал Лом ще трябва да инвестира за първите четири години не по-малко от 6,37 млн. лв., включително и разходите за закупуване на техника и активи на „Пристанищен комплекс Лом” ЕАД. Инвестициите от петата година до края на срока на концесията трябва да са над 16 062 000 лв.
Критериите за комплексна оценка на офертите, които ще бъдат подадени за пристанищен терминал Несебър, са инвестиционно предложение (с относителна тежест 30%), бизнес предложение (с относителна тежест 15%), предложение за фиксираната част на годишно концесионно плащане (с относителна тежест 30%) и предложение за променлива част на годишното концесионно плащане (с относителна тежест 25%).
Офертите, подадени за пристанищен терминал Лом, ще се оценяват според инвестиционното предложение (с относителна тежест 5 на сто), бизнес предложението (с относителна тежест 5 на сто), предложението за средногодишния товарооборот (с относителна тежест 25 на сто), размера на годишното фиксирано концесионно плащане (с относителна тежест 50 на сто) и размера на променливото концесионно плащане (с относителна тежест 15 на сто).
Според информация на Министерството на информационните технологии и съобщенията (МТИТС) от началото на годината през пристанище Лом са преминали рекордни количества товари. През кейовете на порта за седемте месеца на 2012 г., са преминали общо 285 323 тона товари, което е 11% повече спрямо 2011 г. Най-висок ръст се наблюдава при зърнени храни, въглища, изкуствени торове и метали. Само през юли са обработени 83 947 тона товари.
Много добри са резултатите от започналата зърнената кампания. През пристанището са изнесени 105 066 тона зърно, което е два пъти повече в сравнение с миналата 2011 година. Добрите резултати продължат и през август. За първите 20 дни на месеца са обработени 37 997 тона зърно, което е с около 10 000 тона повече спрямо същия период на миналата година.