Засилва се песимизмът на потребителите относно българската икономика

09.05.2008 | 13:34
по статията работи: Лили Бончева
Усещанията на потребителите по отношение на настоящата инфлация са твърде силни и тревожни
Засилва се песимизмът на потребителите относно българската икономика

През април 2008 г. наблюдението на потребителите регистрира засилване на песимизма относно основни икономически процеси и явления в страната в сравнение с изразените мнения три месеца по-рано. това съобщава Националният статистически институт. Показателят "доверие на потребителите” е с 2.2 пункта под януарското си равнище, което се дължи изцяло на пониженото доверие при градското население - минус 3.4 пункта.

Оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца, а така също и очакванията им за следващите дванадесет месеца са по-неблагоприятни, като по-голямо влошаване е регистрирано при градското население.




Графика 1:
Запитани "Какво е финансовото състояние на Вашето домакинство сега в сравнение с това преди 12 месеца?” само 7.9% от потребителите отчитат, че то се е подобрило, 36.5 на сто смятат, че не се е променило, а 53.8% – че се е влошило.


По-неблагоприятна през април е и общата балансова оценка за бюджета на домакинствата, която в сравнение с януари пада с 1.2 пункта при градското
население и с 1.0 пункт при селското население.

Засилва се песимизмът на потребителите и относно настоящата и очакваната икономическа ситуация в страната, като намалението на балансовите
показатели спрямо предходното (януарското) наблюдение е съответно 8.1 и 6.9 пункта.


Графика 2: На въпроса „Как смятате, че се е променила общата икономическа ситуация в страната през последните 12 месеца?” 5,6 на сто отговарят, че се е подобрила, 28.7% не откриват промяна, а 40.3 на сто – че се е влошила.


През април анкетираните продължават да считат, че цените се покачват. Стойността на балансовия показател (83.8%) е само 4.7 пункта под регистрирания максимум през януари 1997 г., т.е. усещанията на потребителите по отношение на настоящата инфлация са твърде силни и тревожни.

Неблагоприятни са и очакванията им за цените през следващите дванадесет месеца - 37.8% очакват те да се покачват с по-бързо темпо, а 42.2% - със същото темпо.

Същевременно обаче последната анкета на НСИ регистрира леко повишени очаквания на потребителите по отношение на спестяванията и намерението за покупка2 на кола през следващите дванадесет месеца. Положителни са промените и в стойностите на балансовите показатели, свързани със “закупуване или построяване на жилище” и с “разходите за подобрения в дома” през следващите дванадесет месеца.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 16.04   1071 г. – С превземането на Бари Италия се освобождава напълно от Византийска власт. 1346 г. – В Скопие Стефан Душан обявява създаването на Сръбско царство,...