Очаква се да бъдат изготвени пролеми в Наказателният кодекс, които да предвиждат затвор за непредпазливи водачи, които причинят смърт на пешеходна пътека или спирка, избягат от местопрестъплението, не са правоспособни да шофират, минат на червен светофар или карат с превишена скорост над 50 км/ч от допустимите. До седмица депутати от ГЕРБ ще изготвят законодателните промени. Това стана ясно на дискусия с роднини на загинали при катастрофи, на която присъства и вътрешният министър Цветан Цветанов. Очаква се в рамките на месец те да бъдат приети от парламента.
"Предложенията за законодателни промени са краткосрочни, те няма как да решат конкретните случаи в последно време, но могат да допринесат за по-адекватна реакция спрямо случващото се на пътя и да действат превантивно върху гражданите, които евентуално могат да извършат такива деяния". Това каза председателят на вътрешната комисия в парламента Анастас Анастасов на обсъждането на законодателни промени в Наказателния кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс, свързани безопасността на пътя.
"Предвидили сме - на първо място промени в Нaказателния кодекс в чл. 343 ал. 3 – това е наказателният състав, в който се предвиждат наказания за лишаване от свобода за настъпили ПТП със смъртен край. Конкретно по буква "А”, след "местопроизшествието” се добавя – "или управлявал, без да има необходимата правоспособност, или на пешеходна пътека, или минава на червен светофар”. Това са квалифициращи състави, добавени към тези, касаещи алкохола, наркотиците, бягството от местопроизшествие. Има основание те да бъдат включени в този текст и да се носи по-висока наказателна отговорност за тях”, каза Анастас Анастасов.
Сред целите на промените е да няма по-леко наказание, освен лишаване на свобода. За целта в закона ще бъдат променени сровете за лишаване от свобода - от фиксирани съответно 5 и 8 години, те ще се променят на от 1 до 5 г. и от 2 до 8 г.
"Една от причините за тези трагедии е агресивното поведение на пътя и превишената скорост. Няма проблем към тези квалифициращи състави да бъде добавено и превишаване на скоростта с 50 км/ч над разрешената или допустимата в дадения участък от пътя, което също да влезе в този текст”, каза Анастасов.
В Наказателно-процесуалния кодекс, чл. 68, касаещ забраната за напускането на страната, ще бъде направено предложение за допълване на текста, като тази забрана ще може да се налага и за непредпазливо престъпление, с което е причинена смърт. Предвиждаме споразумението да не се допуска не само за тежки умишлени престъпления, но и за престъпленията по чл. 342 и чл.343 от Наказателния кодекс. Това беше обяснено по време на днешното събитие.
Пияни шофьори са оспорвали вземането на кръвни проби заради нормативен текст, в който пише, че това се прави от лекар, а в действителност кръвните проби ги взима медицинска сестра. За да бъде предодвратена тази практика, ще бъде предложено в наредба 30 да присъства обозначението "медецинско лице".
България е на първо място в Европа по брой загинали на пешеходни пътеки. Това стана ясно от думите на редседателят на Управителния съвет на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров. Пред агенция "Фокус" той коментира, че е нормално родителите на децата да искат максимално справедливо наказание за шофьорите убийци.
"Това, което се наблюдава масово, особено в малките населени места, сега пролетно-летния сезон, често компанията, която пие на една маса, решава да се премести в друго заведение, т.е. има едно мълчаливо съгласие човек, който е употребил алкохол, да шофира. В крайна сметка много често, когато стане катастрофа с такава пияна компания, шофьорът остава жив, загиват спътниците", каза Тодоров.