В България се наблюдава в съществен дефицит на квалифицирани ИТ специалисти, който се усеща във всички отрасли на образованието и науката. Липсва и система за постоянна квалификация на образователните специалисти за ефективно използване на съвременни ИКТ в учебната работа.
Изводите са от изследване на Европейската училищна мрежа, финансирано от Европейската комисия и публикувано на сайта на Министерството на образованието.
На всеки 11 ученици от последените два класа в СОУ се пада средно по един компютър. С този резултат България се нарежда на едно от последните места в Европа по налична компютърна техника в клас.
За сравнение на територията на Европейския съюз средният брой е средно една машина на 4 деца. При една съвременна материална база и модерна комуникационна среда страната ни би могла успешно да се мери с най-добрите европейски практики, отчитат анализаторите, цитирани от „24 часа“.
В проекта са посочени и постоянните увеличения на документи на хартиен носител в системата на образованието и науката. Един електронен учебник много по-лесно би спомогнал да се усвои дадено природно явление за разлика от една илюстрация само с академични формули и схеми.
По данни на МОН, националната ни образователна система сега включва повече от 2 600 образователни институции - училища, колежи, университети, в които своето образование получават повече от 1 милион обучавани.
Образователният процес се осигурява от над 85 хиляди учители и преподаватели, като не малко преподаватели имат и активна научна дейност.
В сферата на науката още няколко хиляди учени са ангажирани в научни изследвания в близо 80 института и научни звена от БАН и Селскостопанската академия.
Общо в тези институции сега има около 100 хиляди компютърни и терминални устройства.