Министърът съобщи, че на базата на доклада с нарушенията и констатациите в него се водят преговорите за финансови корекции и възстановяване на плащанията от ЕК, а срокът за отговор от страна на комисията е 27 май.
„Целта е да възстановим плащанията, колкото се може по-бързо и да минимизираме ефекта от наложените финансови корекции“, увери тя.
В момента тече изпълнението на проектите и е важно да се гарантира изпълнението им до край, за да бъдат реализирани целите на програмата.
Колко милиона ще връщаме по „Околна среда“?
Наложените до момента финансови корекции по ОПОС на общини са само 38 млн. лв. по 149 договора от общо проверените 239 договора за изпълнение на обща стойност над 556 млн. лв. Михайлова прогнозира цялата сума по финансовите корекции да е не повече от 180 млн. лв. Те ще бъдат наложени върху получените и изразходвани средства от ЕС, които местните бюджети ще трябва да върнат до края на 2013 г. Около две трети от договорите по ОПОС за стария програмен период са сключени през 2013 г. поради огромното закъснение на програма „Околна среда“.
Финансови корекции има и по договори на структурни звена към министерството, за които държавата ще се наложи да връща пари на ЕС, каза още министър Михайлова. Там също има отстранени участници и ясни нарушения на правилата по провеждането на обществени поръчки. Така например Националната служба за защита на природата – Дирекция към МОСВ, също е в списъка с нарушителите. Парите ще връща екоминистерството, тъй като дирекцията няма как да е отговорна за проведените в нарушение на правилата обществени поръчки, спуснати от ръководството на МОСВ.
Как се стигна до масовите нарушения на общините?
По време на срещата си с Националното сдружение на общините в България Михайлова чула обвинения от кметовете, че държавата ги е изоставила, все едно хората от тези общини не са българи като останалите. Тя призна, че кметовете са прави в едно – че отговорността за допуснатите нарушения не е само тяхна.
„Отговорността е на предишното правителство, което трябваше да гарантира спазването на правилата от страна на бенефициентите – в случая общините. Всъщност тези масови нарушения при провеждането на търговете и избора на изпълнителите са станали възможни след промяната на Закона за обществените поръчки през 2011 г.“, категорична е Михайлова.
Тогава ГЕРБ решава да прехвърли предварителния контрол на обществените поръчки от Управляващите органи по оперативните програми към самата агенция, която очевидно изобщо не го е правила. В същото време по действащите единни правила на ЕС отговорността за целия контрол на обществените поръчки си остава на управляващите органи по програмите.
Другата сериозна причина за проблемите в „Околна среда“ е огромното забавяне на програмата. На практика тя стартира през 2009 г., като пропуска цели две години от началото на програмния период, след което веднага е замразена от ЕК.
„В момента сме в последната възможна година по изпълнението на договорите по ОПОС, в последните възможни срокове за изпълнение на проектите, които трябва да финишират до края на 2015 г.“, обяви екоминистърът.