Комисията за защита на потрбителите (КЗП) е установила наличието на една и съща неравноправна практика в общите условия на срочните договори на телекомите. Тя предвижда клиентите да заплатят прекомерно висока неустойка - всички месечни такси до изтичане срока на договора, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина.
По този начин дори и когато потребителят иска да прекрати договора поради лошо качество на услугите, неточно изпълнение на условията от страна на доставчика или други обективни обстоятелства, трябва да бъде платена необосновано висока такса, смятат от КЗП.
Според ведомството високата такса за прекратяване на договора е изцяло санкционна и излиза извън предвидените в закона функции на неустойката.
От КЗП уточняват, че конкретният случай попада в хипотезата на текст от Закона за защита на потребителите, който се отнася до предварително изготвени клаузи, върху чието съдържание потребителят не е имал възможност да влияе. В този смисъл клаузите, предвиждащи, че в случай на прекратяване на срочен договор по инициатива на потребителя и независимо от основанието за това, то той дължи неустойка в размер на всички месечни абонаментни такси, дължими до изтичане срока на договора, са неравноправни, смятат от комисията.