Малко държави могат да се похвалят с толкова пълнота в смисъла на понятието "средна класа", както Китай. През последните години представителите ѝ се превърнаха в нов, ключов потребителски сектор и станаха основен таргет на глобалните компании, развиващи дейност в азиатската страна. Всичко това постави бизнеса на Европа и Северна Америка под сериозна зависимост пред втората най-голяма икономика в света.
Кои обаче са международните корпорации, завладели търсенето на китайската средна класа? Двегодишно проучване на изследователската фирма Millward Brown разнищи този въпрос, предават „Би Би Си“, които са негови поръчители. Между 2011 г. и 2013 г. компанията е интервюирала близо 60 хиляди потребители от 10 китайски града, за да изготви класация на 20-те най-разпространени бранда в страната.
Без голяма изненада, 13 от най-потребяваните марки в Китай са производство на компании от САЩ. Има по два бранда от Германия и Франция, един от Италия и един, собственост на британско-холандския конгломерат Uniliver („Юниливър“). Южнокорейската Samsung („Самсунг“) е единствената азиатска марка в списъка.
Снимка: Guliver/Getty Images
Челната позиция се полага на американската хранителна компания Yum Brands, чийто ключов бранд е веригата за бързо хранене KFC. Прекият ѝ международен конкурент, веригата McDonald's на McDonald's Corp, изостава с 6 места.
Най-голямо присъствие сред първите 20 обаче има Procter & Gamble (P&G), които държат цели 6 позиции сред любимите на китайците марки.
Снимка: Guliver/Getty Images
Ето как са подредени брандовете:
Номер |
Бранд |
Компания |
Държава |
1 |
KFC |
Yum! Brands |
САЩ |
2 |
Pampers |
P&G |
САЩ |
3 |
Colgate |
Colgate Palmolive |
САЩ |
4 |
Olay |
P&G |
САЩ |
5 |
Crest |
P&G |
САЩ |
6 |
Apple |
Apple |
САЩ |
7 |
McDonald's |
McDonald's Corp |
САЩ |
8 |
Omo |
Unilever |
Великобритания/Холандия |
9 |
Coca-Cola |
Coca-Cola |
САЩ |
10 |
Carrefour |
Carrefour |
Франция |
11 |
Pantene |
P&G |
САЩ |
12 |
Gillette |
P&G |
САЩ |
13 |
Johnson's Baby |
Johnson & Johnson |
САЩ |
14 |
Adidas |
Adidas |
Германия |
15 |
L'Oreal |
L'Oreal |
Франция |
16 |
Samsung Electronics |
Samsung |
Южна Корея |
17 |
Nike |
Nike |
САЩ |
18 |
Head & Shoulders |
P&G |
САЩ |
19 |
Volkswagen |
Volkswagen |
Германия |
20 |
Armani |
Giorgio Armani |
Италия |
Тайната на успеха
Снимка: Guliver/Getty Images
Някога китайските потребители са се оглеждали за предимно по-евтини стоки, като цената е играела водещ фактор при избора на покупки. Миксът от по-високи жизнени стандарти в страната и спад на доверието в местните марки обаче ги е накарал да се преориентират към международните брандове.
През последните три години това доверие се е понижило драматично, отчитат от Millward Brown. Така се е отворило място за търсенето на продуктите на глобалните корпорации, които разчитат на утвърденото си име и опита, предшестващ международната им слава – характеристики. Рейтингът им на световния пазар компенсира по-високите цени и измества търговската стойност като най-важен показател при пазаруване.