Снимка: НКЖИ
Генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Антон Гинев и главният изпълнителен директор на Австрийски федерални железници (ÖВВ-Infrastruktur Betrieb AG) Арнолд Шифер днес представиха пред журналисти автоматизираната система за наблюдение и контрол на влаковите състави, монтирана в междугарието Зимница - Стралджа. Техниката е предоставена на НКЖИ от Австрийските железници безвъзмездно за период от една година.
В началото на месец ноември 2008 г. ръководствата на НКЖИ и ÖВВ подписаха договор за предоставяне на техническото устройство, който е в рамките на подписания през 2007 г. Меморандум за сътрудничество между двете компании. С изпълнението му НКЖИ ще може да се ползва от опита на една от водещите железници в Европа в управлението, модернизацията и експлоатацията на железопътната инфраструктура и управлението на човешките ресурси. Компанията ще има достъп до технологични решения и иновативни подходи, които се прилагат от Австрийските железници, което ще допринесе за подобряване качеството на цялостната железопътна услуга и повишаване безопасността на превозите, считат от НКЖИ.
Устройството диагностицира прегряванията на ходовата част на вагоните и включва една високоточна везна, която измерва натоварването и разпределението на товарите по време на движението на влаковете. Благодарение на това устройство НКЖИ повишава безопасността на движение на влаковете и намалява износването на релсовия път, което от своя страна редуцира разходите за поддръжка на железопътната инфраструктура. Детекторите, които следят прегряването на лагерни букси и спирачни повърхности (дискове на пътническите вагони и колела на товарни и пътнически вагони), както и електронната везна, която контролира натоварването и неговото разпределение, извършват измерванията в движение, без да се ограничава скоростта на влаковете в участъка, която е 130 км в час.
Електронна система извършва обработка на данните от измерванията и изпраща резултатите, както и съответните алармени сигнали, в съседните гари за предприемане на действия за спиране на влаковете и изваждане на неизправните вагони при наличие на прегрявания, претоварване или неправилно разпределение на товара, което би застрашило сигурността на пътниците и товарите.
НКЖИ планира поставянето и на още три устройства за контрол на влаковите състави. Едно от тях ще бъде инсталирано в участъка Калотина-Драгоман. Средствата за него ще бъдат осигурени от държавния бюджет. Другите две съоръжения ще следят за безопасността на движението на влакове в участъка Димитровград-Свиленград. Те ще бъдат финансирани със средства по програма ИСПА, в рамките на проекта за модернизация на жп линията Пловдив-Свиленград.
Допълнителна информация за предоставеното устройство
Чрез австрийска система ще се следи за изправността на вагоните и локомотивите по 3-а главна жп линия. В продължение на две седмици екип от специалисти на ÖВВ и НКЖИ проведоха изпитания на монтираните устройства за обективен контрол на влаковете в междугарието Зимница-Стралджа. Чрез тях за първи път в България ще е възможно да се откриват загрети буксови лагери на колоосите и блокирали спирачки на движещи се локомотиви и вагони. Загретите букси и блокиралите спирачки са сред основните причини за жп катастрофите. Загретите букси предизвикват счупване на осни шийки и дерайлиране на вагони. Блокирането на спирачките вследствие на прегряване пък води до разхлабени бандажи и счупване на колела и дерайлиране. Освен това блокиралите спирачки могат да предизвикат пожари и са основната причина за образуването на т.нар. плоски места (окопаване на бандажите). В същия участък е поставена електронна везна за следене на осното натоварване, общото тегло на вагоните и разпределението на товара в тях. Правилното разпределение на товара във вагоните е изключително важно за безопасността на движението, но досега също почти не се контролираше. Вагоните дерайлират в участъци от жп мрежата, където има допълнително съчетание от криви и други фактори, като амортизирани линии и пр.
Първото устройство е монтирано в участъка Зимница-Стралджа, защото там вече е монтирана система за контрол скоростта на влаковете ETCS. Тя автоматично контролира скоростта, като игнорира машинистите. Добре е устройствата за откриване на загрети букси и спирачки да се обвързват със системи за контрол на скоростта, така че ако някой вагон създава опасност да дерайлира и разруши жп линията, влаковете да бъдат спрени автоматично още на първия сигнал.
Цялата техника се предоставя на НКЖИ от Компанията за експлоатация на жп инфраструктурата на ÖВВ-Infrastruktur Betrieb AG (Австрийски федерални железници - Експлоатация на инфраструктурата АД), за безвъзмездно ползване за една година. НКЖИ поема само разходите по транспортирането й до България, по подготовката на кабелните канали и трасета, по климатизацията на кабината, в която са монтирани електронните устройства. Електрониката анализира резултатите от датчиците и ги изпраща в съседните гари, за да предприемат мерки за изваждане на повредените вагони от влаковете. За целта техниката е снабдена със система за броене на оси, благодарение на която веднага става ясно кой точно вагон има загрели букси или спирачки. За сметка на НКЖИ е и обучението на персонала по поддръжката на техниката, което е извършено от ОВВ-Infrastruktur Betrieb.