Над 60% от влаковете не отговарят на изискванията за безопасност

11.03.2008 | 14:56
по статията работи: Лили Бончева
От 37 влакове, едва 14 са в съответствие с изискванията за безопасност, сочи доклад от проверката в системата на жп транспорта. Пожарът във влака-убиец София-Кардам е тръгнал от едно място, няма следи от взривни вещества
Над 60% от влаковете не отговарят на изискванията за безопасност

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев днес се e запознал с изготвения доклад на сформираните мобилни групи, извършващи проверки в системата на жп транспорта. Той е обобщен от ИА "Железопътна администрация", съобщи пресцентърът на Министерството на транспорта.

В проверените обекти общото състояние на организацията по документирането и осигуряването на безопасни и здравословни условия на труд, квалификацията и правоспособността на локомотивните и превозните бригади са съгласно изискванията. Не са констатирани и съществени разлики по отношение на вътрешно фирмените правила – инструкции заповеди и документирането им в съответните книги за инструктажи за предпътни медицински прегледи, организация за действие при бедствия и аварии, ред за регистриране и отчитане на трудови злополуки, осигуряване на лични предпазни средства, работно и специално работни облекла и други.

При провеждането на инструктажи и предпътни медицински прегледи на персонала от локомотивните депа и превозните служби са констатирани пропуски, които са били отстранени в процеса на проверката.

В резултат от извършените проверки, комисията е констатирала, че тяговият подвижен състав (локомотиви) отговаря на изискванията за пожарна и аварийна безопасност и локомотивните бригади са инструктирани и обучени за действие при възникване на пожар в подвижния състав.

При проверка на осигуряването на необходимото ниво на пожарна и аварийна безопасност, оборудването на подвижния състав, наличността на необходимите инструкции, условията и качеството на предоставените услуги на пътниците е установено, че от проверените 37 влакове, 14 (или около 37%) са в съответствие с изискванията.

В останалите 23 влака са били констатирани пропуски както следва:
  1. Пожарогасителите в някои от вагоните са заключени с квадратна заключалка в специално оборудвани ниши, достъпни само за превозния персонал. Открити са пожарогасители с изтекъл срок на ревизията, с липсващи или неясни стикери за годност, включително един използван и един с неизправна пломба.
  2. Недостатъчен брой противопожарни инструкции.
  3. В един от влаковете във фургона липсва пожарогасител, който е бил възстановен по време на проверката.
  4. Неизправно осветление в два кушет-вагони на две от купетата.
  5. В пет от проверените влакове са нарушени изискванията на трудовата и технологичната дисциплина от осем кондуктори на спални- и кушет-вагони.
  6. При проверка на пристигащите влакове, комисията е констатирала липса на пожарогасители, с които влаковете са били оборудвани в началната гара.
Комисията е констатирала, че в „БДЖ” ЕАД не са предприети своевременни мерки за запознаване на персонала със Заповед № РД-08-83/05.03.2008 г. на министъра на транспорта, за изпълнението на конкретни мерки и завишаване на контрола

В резултат от констатациите, комисията е направила предложение за:
  • актуализиране на нормативни документи и вътрешни правила;
  • подобряване на общото състояние на пожарната и аварийната безопасност на експлоатирания подвижен железопътен състав;
  • увеличаване на административния капацитет на контролните органи по безопасност на превозите в жп транспорта.

Възложено е на заместник-министъра на транспорта Георги Петърнейчев да определи отговорниците и сроковете за изпълнение на предложенията.

Проверени са били: Поделение „Спални и специализирани вагони”; Вагонен район „Надежда”; Локомотивно депо – София с Райони „Подуяне”, „Мездра” и „Дупница”; Централна жп гара София; Кабинетите за предпътни (предсменни) медицински прегледи на персонала, който осъществява железопътни превози на пътници и товари и съпътстващите ги дейности, в Локомотивно депо – София и в град Мездра; Регионален център за пътнически превози – Пловдив (РЦПП-Пловдив); Вагоноремонтен участък – Пловдив (ВРУ – Пловдив); Техническа гара Пловдив; Локомотивно депо – Горна Оряховица, Поделение пътнически превози (ППП) – Горна Оряховица.

За обхващане на повече обекти комисията е била разделена на три мобилни групи за регионите София, Пловдив и Горна Оряховица, които са извършили проверки на: 37 броя пътнически влакове, включително 6 броя електрически мотрисни влакове (ЕМВ); 18 локомотива, включени в състави на влакове, дадени за експлоатация като маневрени или като изолирани машини, подготвени в депата за предаване в експлоатация и в резерв; над 90 броя пътнически вагони от всички типове и видове, включително 14 броя спални вагона и 15 броя кушет-вагона. Проверени са над 150 служители и работници, намиращи се на дежурство в изброените поделения и в подвижния железопътен състав, като на 124 от тях са взети проби за употреба на алкохол – всички са се оказали отрицателни.

Ръководителят на Специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт към Министерството на транспорта Чавдар Чавдаров, който е и председател на Комисията за извършването на техническо разследване за тежкото железопътното произшествие от 28 февруари 2008 г., днес представи междинните резултати пред министър Мутафчиев.

От извършеното разследване става ясно, че е необходимо да бъде извършен повторен оглед на вагоните от членовете на сформираната комисия, както и че все още се чакат резултатите от техническите експертиза за състоянието на кабелите във вагоните.

Едва след това ще може да бъде изготвен окончателен доклад за вероятните причини за възникването на пожара, който ще бъде предоставен на следствените органи, уточняват от Министерството на транспорта.

Междувременно стана ясно, че пожарът във влака - убиец София-Кардам, при който загинаха 9 души, е тръгнал от едно място. Не са открити следи от взривни вещества, включително течни и запалителни вещества в двата изгорели вагона.  Това съобщи наблюдаващият делото прокурор Валери Мирчев, предаде БГНЕС.

Отхвърлена е версията, че пожарът е тръгнал от две места, тъй като е установено категорично, че огънят е тръгнал само от едно място. Работи се и по версия за тероризъм.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...