Тази нощ е постигнато предварително споразумение между Европейската комисия, европарламента и Съвета по пакет "Мобилност", съобщи Европейският парламент.
БНР съобщава, че по силата на сделката водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателя на транспортната комисия в европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. умни тахографи, които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Шест държави се противопоставят на част от промените – България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва. Те поддържат позицията, че задължението за връщане на празните камиони ще е незаконна протекционистка мярка, която засяга сериозно компаниите от техните държави, води до загуба на работни места, по-голяма икономическа емиграция и противоречи на правото на ЕС.
Предвижда се съгласуваните изменения да бъдат одобрени от Съвета на ЕС и от ЕП. Правилата засягат командироването на водачи на товарни автомобили, времето за тяхната почивка и т. нар. каботаж.
Евродепутатът Исмаил Ертуг, вносител на част от измененията, изразява задоволство от постигнатото неокончателно споразумение след три години на спорове. По неговите думи новите правила ще предотвратят т. нар. социален дъмпинг и дейността на дружествата "пощенски кутии" чрез установяването на ясна връзка между превозните средства и държавите членки, където е базирана транспортната компания.
Хенна Виркунен, докладчик по предложението за времето за почивка на шофьорите, коментира: "Преразглеждането на правилата е ключово за целия сектор. Договорената сделка гарантира честна конкуренция, функциониране на единия пазар, пътна безопасност и подобрени условия за работа. Прилагането и контрола в голяма степен ще се подобрят с въвеждането на умни тахографи. Важна добавка е включването на леките търговски превозни средства, действащи на международно ниво в обхвата на този регламент, за да се гарантират равни условия в пътнотранспортния сектор".
Евродепутатът Катерина Конечна, която е докладчик по предложението за командироване на шофьори, смята, че според нея пакет "Мобилност" ще помогне на шофьорите и на европейския бизнес, защото най-накрая ще има яснота в правилата. "Европейските шофьори заслужават най-добрите възможни условия и знам, че всички ние ще оценим това шофьорите да са отпочинали, когато карат камиони по евроепйските пътища."