Правим всичко възможно да не допуснем фалит на БДЖ. Надявам се да успеем да избегнем подобен сценарий. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов пред в. "24 часа". По думите му има и резервен план, но все още е рано той да бъде обсъждан. Първо предстои среща на кредиторите, на която ще бъде обсъдено бъдещето на превозвача.
„Търсим всички варианти, които да ни помогнат в преговорния процес. Мисля, че направихме стъпки в положителна посока, намалихме кредитната задлъжнялост с доста голяма сума“, посочи Папазов.
Той обясни, че към момента задълженията на БДЖ към кредиторите са в размер на около 100 млн. лв. Министърът посочи, че сумата е такава, тъй като в последните години не е плащан нито един лев.
Папазов отчете, че са се обърнали към финансовия министър на Германия, със съдействието на нашия министъра на финансите Петър Чобанов.
Той отчете, че кредитната задлъжнялост продължава да пада, като плановете са тази година да бъдат погасени още 50 млн. лв.
Общите задължения на БДЖ към момента са в размер на 605 млн. лв., като в началото на мандата на правителството сумата е била към 724 млн. лв.
Министърът бе категоричен, че и при развитието на най-лошия вариант, ще има кой да извозва пътниците. Това няма да е Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), тъй като към настоящия момент законът не го позволява. НКЖИ обаче може да бъде собственик на превозни средства, които да бъдат отдавани под наем.
Според Папазов най-важното в момента е преструктуриране на дълга на БДЖ.
„Мисля, че ще успеем, защото разговорите, които водим, дават индикации за това. Второто е да се завършват инфраструктурните обекти изцяло. Следващото действие е обновление на подвижния състав. Изключително остарял, с изключение на 25-те мотриси“, каза министърът.
Той уточни още, че в момента се водят преговори за пускането на нов директен международен влак по маршрута София-Видин-Крайова-Тимишоара-Будапеща и обратно. Съставът му ще бъде предимно от български вагони и с него ще бъде възстановена връзката с Централна и Западна Европа. Влакът може да бъде пуснат на 14 декември.
Относно разрешеното движение на тежкотоварните камиони през почивните дни и празниците, министърът посочи, че магистрала „Тракия“ е завършена, което давало възможност за движение на всички и нямало причина бизнесът да бъде спиран.
Папазов коментира още, че към момента се прекратява концесията на столичното летище заради неизяснена собственост. За сметка на това старият терминал, който обслужва нискотарифните авиокомпании и полетите от Израел, ще бъде преструктуриран, като бъдат увеличени полетите и компаниите. Работи се по въпроса и за увеличаване на търговските обекти на Терминал 2.