Пласирана е най-голямата българска емисия на корпоративни облигации

23.11.2007 | 14:39
по статията работи: econ.bg
Облигациите на БДЖ за 120 милиона евро вече са собственост на три чуждестранни банки и две български кредитни институции
Пласирана е най-голямата българска емисия на корпоративни облигации

Пласирането на най-голямата в българската история емисия корпоративни облигации приключи. Облигациите на БДЖ на стойност 120 милиона евро са закупени от три чуждестранни банки и две български кредитни институции.

"Това беше значима и нелека сделка, която реализирахме в неблагоприятни за самата емисия условия, и то от гледна точка на кризата на финансовите пазари", заяви Ангел Геков, изпълнителен директор на "Насърчителна банка", която е водещ мениджър в синдиката, образуван заедно с виенската "Дексиа Комуналкредит Банк" и лондонската "Депфа банк".

Организацията и пласментът на облигационната емисия от 120 хиляди броя ценни книжа с номинална стойност 1000 евро са извършени без разноски за БДЖ. Срокът на облигационната емисия е десет години с 18 месеца гратисен период. Лихвените плащания са на всеки три месеца, а размерът на лихвата – тримесечен EURIBOR плюс 3.5% на годишна база.

"Записванията бяха за облигации на стойност 135 милиона евро, търсенето надвиши предлагането с 13-14%. Купувачите са три чуждестранни и два български, като всичките са утвърдени имена. Средствата вече могат да бъдат използвани", добави Геков.

„Доказахме, че БДЖ има авторитет като издател на облигации. Заемът ще бъде използван само за това, за което е взет – за ремонт на открити вагони, цистерни за течни горива и зърновози, разплащане с НЕК и с НК „Железопътна инфраструктура”. Парите ще отидат във важни за държавата сектори”, каза изпълнителният директор на БДЖ Олег Петков. Ремонтът ще бъде извършен от български фирми и ще отговори на повишеното търсене на железопътни товарни превози.

Емисията е обезпечена със залог на товарни вагони и дизелови мотрисни влакове, като ремонтът ще повиши стойността на заложените активи.

Задълженията на БДЖ към НЕК са 67 милиона лева, а към „Железопътна инфраструктура” – 90 милиона лева. Със заема ще бъде намалено перото „разходи по лихви”, а дълговете са отражение и на повишената цена на електроенергията. От 1 декември започват преговорите на БДЖ с АЕЦ "Козлодуй" за създаване на организация за изкупуване на електроенергия от свободния пазар, съобщи Олег Петков.

Емисията е частна и няма да се пласира вторично, като е възможно единствено издаване на евробондове, листвани на европейските борси.

Това е вторият заем, от който БДЖ се възползва. Първият 7-годишен заем на стойност 30 милиона евро беше използван от БДЖ през 2004 г. за ремонт на товарни вагони, приходите от които са достатъчни за изплащането му. За тогавашния период това също беше най-големият облигационен корпоративен заем.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...