Свръхстроги квалификационни изисквания може да направят невъзможно участието на стратегически инвеститори в приватизацията на "БДЖ - Товарни превози”. МТИТС предлага от тях да се изисква оборот от 500 млн. евро за всяка от последните три години. "Целта е да не дойде стратегически инвеститор, а "БДЖ - Товарни превози” да бъде продадена по схемата "Булгартабак” на някоя банка", твърдят източници на вестник "Труд”.
От министерството на транспорта са изпратили предложения до Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол за квалификационните критерии, на които да отговарят кандидатите. Според писмото в конкурса ще бъдат допускани стратегически или финансови инвеститори.
От стратегическите инвеститори се иска да имат по 500 млн. евро оборот за всяка една от последните 3 години. Според запознати на това условие отговарят само дружества от ранга на Deutsche Bahn. Германската компания обаче не се интересува от старите ни товарни вагони и досега категорично отхвърля участие в сделката под каквато и да е форма.
За финансовите инвеститори изискването е да имат 25 млн. евро собствен капитал и да управляват активи за 1 млрд. евро за всяка от последните 3 години. Въпреки че сумата е по-висока, на това изискване отговарят много на брой български и чужди банки и инвестиционни фондове. Затова в жп сектора упорито се говори, че "БДЖ - Товарни превози” ще бъде продадена по вече доказалата ефективност схема за "Булгартабак”. Припомняме ви, че през септември месец миналата година холдингът бе купен от регистрираното в Австрия дружество "БТ Инвест”, което е собственост на руската Внешторгбанк. Въпросът дали тя играе за собствена сметка или за някой друг остава все още остава без отговор
Медийни спекулации свързват сделката за "Булгартабак” с интереси на председателя на надзора на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, но той отрича свое участие в нея. Преди месец синдикалният лидер на КНСБ в БДЖ Петър Бунев заяви в интервю, че банкерът се интересува от товарните жп превози. Сега информацията се потвърждава и от друг независим източник от жп бранша.
До момента освен Василев сериозен интерес към предстоящата приватизационна процедура има и румънският частен жп превозвач "Груп Феровиар Ромън”. Компанията е собственик на 75% от българската "Българска железопътна компания” и на унгарския жп превозвач "Трейн Мав”. Като потенциални участници в сделката за "БДЖ - Товарни превози” се спрягат и имената на бизнесмена Кирил Домусчиев, на собствениците на Първа инвестиционна банка и на спедиторски компании. Официално потвърждение обаче няма от никой от тях.
Припомняме ви, че миналата седмица по време на посещението на премиера Бойко Борисов в Германия стана ясно, че България възнамерява да плати задълженията си за мотрисите "Дезиро" с парите от сделката за "Товарни превози". Страната ни е започнала да изплаща по 1 млн. евро месечно от края на миналата година. Германската страна не е приела предложението на правителството за замяна на дълг срещу собственост, стана ясно още тогава.