Пътният фонд се преобразува, губи 88 млн. евро по ФАР

18.06.2008 | 12:55
по статията работи: Лили Бончева
Плугчиева: Одиторът е установил нарушения, които подлежат на прокурорска проверка. Спряно е еврофинансирането по 10 проекта по ФАР
Пътният фонд се преобразува, губи 88 млн. евро по ФАР

Оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие"
са блокирани от големи проблеми, а Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) се е дискредитирал пред ЕС, каза Меглена Плугчиева, вицепремиер по еврофондовете, по време на семинар "Еврофондовете и предприемачите", организиран от НДСВ.

По думите й до края на месеца фондът ще бъде преобразуван в агенция към Министерския съвет, която ще има изпълнителни функции. Към нея ще има и надзорен съвет, който ще контролира работата на агенцията. На 26 юни с решение на правителството всяко министерство ще направи своя пътна карта до края на мандата и след това до 2010 г. С мрежов график, в който ще бъдат записани ясно и конкретно параметри и ангажименти по изпълнението на всяка една от седемте оперативни програми.

Вицепремиерът допълни, че в доклада на независимия одитор "KPMG България" за оценка на съответствието и наличие на конфликт на интереси във връзка с програмите ФАР и ИСПА във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" има много сериозни констатации, включително и за нарушения, които подлежат на прокурорска проверка. Докладът е получен на 16 юни и вече е изпратен и в Европейската комисия.

Одитът в момента е на бюрото нa финансовия министър Пламен Орешарски, който трябва да го изпрати в прокуратурата, каза Плугчиева.

По програма ФАР има 10 проекта, за които са констатирани нарушения и затова те не могат да се финансират със средства от Eвропейския съюз. Докато проблемите не бъдат отстранени, МРРБ, което управлява проектите, ще трябва да продължи финансирането им със собствени средства.

Националният ръководител, отговорен за финансовото управление на средствата от Европейския съюз Димитър Ивановски, е спрял финансирането на 10-те проекта, съобщи правителствената информационна служба. Стойността на проектите е 88,4 млн. евро.

В писмо до заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Савин Ковачев, който е ръководител на програма ФАР в МРРБ, Димитър Ивановски задължава МРРБ да намери механизми за финансиране на проектите, така че да не спира реалното им изпълнение и да се съблюдават всички правила за инженерно-технически контрол. "Средствата са спрени и ако искаме да ги реализираме", трябва да се осигурят пари от бюджета, обясни Ивановски. “От тук нататък следва правораздавателните и правоохранителните органи да си свършват работа“, коментира Ивановски.

Ако 10-те проекта са от съществено значение, МРРБ ще намери начин за тяхното финансиране, най-вероятно от държавата, заяви в кулоарите на парламента Савин Ковачев.

Преустановено е финансирането на следните проекти:

Трансгранично сътрудничество - България и Гърция 2001 г.
  • BG0106.01 "Рехабилитация и частична реконструкция на път II-19 участък Симитли – Разлог – Садово"
Трансгранично сътрудничество - България и Гърция 2002 г.
  • 2002/000-624.01 "Рехабилитация и частична реконструкция на път II-19 Разлог – Банско – Гоце Делчев – Садово"
  • 2002/000-624.02 "Строителство на втора тръба на тунел при км 327 на път Е79 (околовръстен път на гр. Дупница"
Трансгранично сътрудничество - България и Гърция 2003 г.
  • BG2003/005-630.02 “Строителство на подходен път до ГКПП Рудозем на границата между Република България и Република Гърция"
Трансгранично сътрудничество - България и Гърция 2004 г.
  • BG2004/016-782.01 "Строителство на път II-80/E-85/ от Ново село до магистрала Марица, км 0+000 до км 3+490"
Трансгранично сътрудничество - България и Румъния 2004 г.
  • BG2004/016-783.01 "Рехабилитация на път II-34 Плевен – Никопол"
Трансгранично сътрудничество - България и Турция 2004 г.
  • BG2004/016-715.01 "Път I-9 - строителство на път Малко Търново - ГКПП с Турция, вкл. околовръстен път на Малко Търново"
Трансгранично сътрудничество - България и Гърция 2005 г.
  • BG2005/454.01.01 "Рехабилитация на път II-86 Соколовци-Смолян-Средногорци"
  • BG2005/454.01.02 "Повишаване на безопасността на път E 79, Дупница - Кулата, от км 333+168 до км 429+268"
Трансгранично сътрудничество - България и Румъния 2005 г.
  • BG2005/455.01.01 "Рехабилитация на път II-81 от Монтана до Лом".
В доклада на KPMG се посочва, че въз основа на констатациите си, одиторът е стигнал до извода, че не съществуват ясни доказателства за това как ФРПИ гарантира ефективното и ефикасното управление на проектите по отношение на отговорностите си в тръжните процедури и извършване на плащанията. Освен това са изтъкнати и други съществени аргументи, които според одитора са "база за отказ от мнение", което означава че на базата на това, което виждат, те не могат да дадат своето заключение.

В частта за проверка за наличието на конфликт на интереси по програма ФАР към ФРПИ одиторите описват ситуации, свързани с потенциални конфликти на интереси.

Обемен доклад за проверката във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" е получен преди дни в Софийска градска прокуратура, каза прокурор Георги Кузманов, цитиран от БГНЕС. Той уточни, че докладът е по член 19 от Закона за държавната финансова инспекция и в придружаващия го документ не са посочени данни за конфликт на интереси. В момента обемните материали са в ръцете на полицията и по закон тя има 1 месец срок, за да направи своята проверка, уточни прокурорът и посочи, че едва след това прокуратурата ще даде своята преценка дали има или не данни за извършени в пътния фонд престъпления.

По време на форума, организиран от НДСВ, зам.-председателят на партията Милен Велчев заяви, че приоритет на жълтите е възстановяване на доверието в България на нашите европейски партньори. По отношение на Оперативната програма "Административен капацитет" министър Николай Василев каза, че има реална възможност до Коледа да бъдат усвоени всички предвидени средства за 2007 година. Той постави акцент върху стремежа на МДААР да въведе максимална прозрачност при осъществяването на обществените поръчки в министерството и подчерта, че нито една процедура по ОПАК не е обжалвана. Заместник-министърът на икономиката и енергетиката Нина Радева заяви, че НДСВ винаги е правило всичко възможно членството на страната ни в Европейския съюз да не е абстракция, а да има конкретни измерения за българския бизнес. По време на дискусията Милена Ангелова от Асоциацията на индустриалния капитал в България изрази висока оценка за активността на НДСВ по тази важна за българския бизнес тема и подчерта, че към оценките за управлението на ОПАК трябва да се подчертае и диалогичността на управляващия орган – МДААР.





Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 18.11   1095 г. – Под ръководството на папа Урбан II във френския град Клермон започва Събор на католическата църква, на който е огласена Свещената война –...