Днес бяха представени всички проекти, класирани на челните места в конкурса за обемноустройствено проучване на територията на Централна Гара София. На събитието присъстваха министърът на транспорта Петър Мутафчиев, заместник-кметът по транспорта Велизар Стоилов и генералният директор на НК "Железопътна инфраструктура" Антон Гинев.
На второ място в конкурса е класиран проектът на архитект Емил Попов, на трето - проектът на архитектите Михаил Михаилов и Цвятко Пенев, на четвърто- този на арх. Владислав Николов, а на пето проектът на арх. Минчо Ненчев.
По регламент авторските права на класираните на първите три места проекта ще бъдат закупени от държавата, каза министър Мутафчиева. С класираните на четвърто и пето място архитекти ще се водят преговори за закупуване и на техните права. Идеята на конкурса е да бъде взето най-доброто от петте проекта и то да бъде реализирано на практика.
Сред основните критерии, които ще бъдат взети под внимание при избора на фирма-изпълнител на крайния проект, ще бъдат архитектурните решения, удобството за пътниците и предложената цена. Ако цената е твърде висока, то гарата ще бъде отдадена на концесия, допълни Мутафчиев. Той очаква реконструкцията на гарата да започне през 2008 г.
Сградата на гарата трябва да се реконструира изцяло, заяви заместник-кметът по транспорта на София Велизар Стоилов. Според общината мястото на ротондата, която завършва с палатка, не е на Централна гара и трябва да се мисли за преместването й в някой парк.
Декласирания проект на Виктория Великова предвижда изграждане на бизнес център в района на гарата, който ще заема площ от 50 хил. кв. м, паркинг за 1000 автомобила, който ще заема 30 хил. кв. м., както и търговски център. Архитект Димитър Паскалев, който представи проекта, също се изказа в подкрепа на премахването на ротондата. Проектът предвижда още разделяне на потоците пристигащи и заминаващи пътници, прехвърляне на логистичния център на гарата на нулево ниво, както и изграждането на слънчев колектор на покрива на гарата, енергията от който да бъде използван за по-добро осветяване на сградата.
В проекта на Емил Попов е предвидена основна реконструкция на чакалнята на Централна гара. Той предвижда преместване на алуминиевите платна в сградата с три метра надолу, както и изместване на билетните центрове на втория етаж на сградата. Едно от основните положения в плана също е свързано с премахване на ротондата в приземното ниво на гарата.
Класираният на трето място проект предвижда изграждане на търговски комплекс в източната част на гарата. Да се създаде пункт, в който ще се извършва предварителна проверка на багажа на хората, които посредством метрото ще се запътват в посока Летище София, е предвидено още в проекта. Там е предвидено и пълно покриване на пероните на гарата.
Проектът на Владислав Николов предвижда застрояване на площ от 85 хил. кв. м. В тях ще се включват търговски център на четири нива, както и висока кула, която да играе ролята на административна сграда на БДЖ. Сред останалите неща, залегнали в проекта, са изграждането на подземен паркинг в района, както и възстановяването на паркинга пред гарата.
Класираният на пето място проект днес не беше представен.