Столичната община ограничава осветлението в парковете и по улиците, както и отоплението в градския транспорт заради кризата с доставките на природен газ, съобщи пред журналисти кметът на София Бойко
Борисов по време на заседанието на кризисния щаб на общината снощи.
Столичният кмет, цитиран от БТА и Дневник.bg, посочи, че Русия и Украйна трябва да бъдат съдени заради нарушените доставки на природен газ, тъй като България е изряден платец и страна по
договорите.
Министерството на околната среда е уверило общината, че няма да има санкции заради използването на мазут като основно гориво в топлоцентралите на "Топлофикация - София".
Всички централи към топлофикационното дружеството преминават на работа с алтернативно гориво. В момента общинското дружество има на склад 2000 тона мазут, поръчана е доставката на още 3000 тона.
Въпреки преминаването на алтернативно гориво отоплението на абонатите ще е минимално, каза още Борисов, като по думите му това ще е "колкото да се поддържа системата".
"Топлофикация - София" е заявила производството на 22 хиляди тона мазут на "Лукойл", добави столичният кмет. Среднодневната консумация от дружеството е 2500 тона. "Ако подаването на природен газ към
"Лукойл" обаче спре, ще е проблем производството на мазут", каза още Борисов.
За "Столичен автотранспорт" ще бъдат доставени 20 000 тона дизелово гориво.
Приоритетно ще е осигуряването на отопление за социалните заведения и болниците,заяви Борисов. Той добави, че има реален риск за спирането на учебния процес в 60 училища и още толкова детски градини,
заради намаленото топлоподаване към тях и ниските температури в учебните стаи.
Столичният кмет посочи, че в момента консумацията на електроенергия в София е достигнала 1150 мегавата, а при надхвърлянето на консумацията над 1200 мегавата това ще е критично за енергийната система
в столицата.
От вчера сутринта в София няма метан за зареждане на такситата, каза Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, цитиран от bTV. В столицата около 57 процента от автопарка на
такситата е снабден с инсталации за метан като сред тях най-голям е делът на големите компании. Всички те трябва да преминат на бензин.
Автомобилите, които зареждат с бензин, по правило са около 6 процента. Това са предимно малолитражни коли от около 1000 кубика, уточни Крумов.
Близо 37 на сто са на пропан-бутан. Като цяло за страната обаче съотношението е по-различно (49 на 51 на сто в полза на метана) и това е заради по-малкия брой станции за метан в провинцията.
Според Крумов последните два дни не е намален трафикът на таксита и компаниите работят нормално. Никой от колегите не може да си позволи да не излезе, защото всички обслужват кредити, лизинги и
други, коментира Крумов.
Крумов посочи, че един средно статистически таксиметров автомобил харчи за един километър 11 ст., ако е на метан, 6,8 ст., ако е на бутан-пропан и 16 ст., ако зарежда бензин.
Преминаването на бензин ще оскъпи услугата в частта гориво с около 40 процента, които на практика изяждат печалбата, посочи той. Останалите компоненти, които формират цената са свързани с цялостното
инвестиране, такси, застраховки и др.