Целта на акцизното облагане е да накаже потребителите, смята икономист

29.09.2009 | 15:28
по статията работи:
По-високият акциз върху горивата ще намали задръстванията в София, според бившия зам.-министър на финансите Стамен Тасев
Целта на акцизното облагане е да накаже потребителите, смята икономист

Целта на акцизното облагане е да накаже потребителите на дадените стоки и услуги, каза икономистът Лъчезар Богданов във връзка с повишаването на акцизите за цигарите и горивата от 2010 г., предаде Агенция "Фокус".

Той допълни, че този ефект е търсен и заложен в смисъла на акцизите, а не е някаква случайност. "Когато облагаш една стока с много висок данък, ти го правиш по две причини. От една страна искаш да събереш повече приходи в държавния бюджет, а от друга - да накараш хората да спрат да потребяват съответния продукт. Не знам до колко е похвално държавата да иска да се намали потреблението на горива, докато за цигарите има някакъв консенсус, че е хубаво хората да пушат по-малко. Цената определено има такъв ефект, колкото и да си говорим, че пушенето е навик и зависимост", заяви Богданов. Според него повишаването на данъците е мярка за закърпване на бюджета и повишаване на приходите, но с доста спорен ефект, имайки предвид свиването на потреблението и ръста на сивия сектор като ефект от това повишаване.

Богданов уточни, че е спорен въпросът дали в момент на криза държавата трябва да расте. „Аз съм привърженик на тезата, че напротив - трябва да се свива и още повече да се намаляват данъците, да се приватизира, да се съкращават държавни разходи, да се уволняват служители и чиновници, които не вършат много смислена работа. Нека когато правителството защитава високите акцизи на цигари, алкохол и горива, да каже точно това: ние смятаме, че тези, които потребяват тези стоки и услуги, трябва да бъдат наказвани, трябва да плащат много и ние ще им взимаме много от семейния бюджет", посочи икономистът.

На въпрос какво ще се случи с бюджет 2010, Богданов отговори, че вероятно постъпленията в държавната хазна малко ще се повишат. "Големите спадове в световната икономика значително намаляха, но излизането от кризата ще се получи, когато видим един нов икономически растеж - растеж, който е устойчив, а не подкрепен от бюджетни дефицити, каквито някои развити икономики трупат с огромни темпове", допълни Богданов.

Повишението на акцизите на цигарите у нас е наложително, още повече, че и Европа ни налага атмосфера без тютюнев дим, каза бившият зам.-министър на финансите Стамен Тасев, сега изпълнителен директор на Българския форум на бизнес лидерите.

Правителството иска да събере повече постъпления от косвени данъци, но те се плащат от пушачите - основни потребители на тютюневите изделия, каза още Тасев.
Той обясни, че не е привърженик на такива резки скокове и промени във финансовия сектор, особено в условията на криза. "Едно време, когато аз бях в министерството, бяхме заложили ежегодно плавно увеличение. Ако колегите са допуснали изоставане в последните години, за да се харесат на електората си и не са правили плавните увеличения, сега те ще бъдат принудени да компенсират", допълни ексминистърът.
Относно опасенията, че контрабандата ще се засили, Стамен Тасев коментира, че нелегалният внос не зависи от акциза, а от ефективността на работата на отговорните за пресичането й държавни органи.

Увеличението на акциза върху горивата може да се мисли и от гледна точка на климатичните промени, каза Тасев. "Аз се надявам, че при едно 30% вдигане на акциза, например, задръстванията в София ще намалеят поне с 10%, защото хората ще трябва да плащат с 15-20% по-скъп бензин", коментира той.

Стамен Тасев разкритикува и навика на държавните служители и висшата администрация да ползват служебни автомобили, чийто разходи са за сметка на държавата, както и регистрирането на луксозни автомобили като фирмени, което пък намалява облагаемата печалба на предприятията и също е в ущърб на бюджета.
Той обясни, как във Финландия, ако министрите ползват служебен транспорт, то разходите по него се добавят към годишните им доходи и те плащат данък върху стойността им. Вместо служебен транспорт, дори представителите на висшата администрация ползват градския транспорт, велосипеди или ходят пеша. "В едно мое интервю веднъж казах, че демокрацията в страната ще дойде, когато всички, докато пътуваме в обществения транспорт, видим я министър-председателя, я председателя на Народното събрание", заключи ексминистърът.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 25.04   1154 г. – Мюсюлмански войски, предвождани от Нур ад Дин превземат Дамаск. 1699 г. – Състои се сватбата на немския граф Лудвиг Крафт фон Насау-Саарбрюкен и...