Цялостен ремонт на пътната мрежа в страната ще отнеме 12 години

20.11.2007 | 19:09
по статията работи: econ.bg
Железопътният транспорт в България се нуждае от развитие. Развитието на националната и регионалната транспортна инфраструктура е един от ключовите елементи за осигуряването на по-добри условия за бизнес в България
Цялостен ремонт на пътната мрежа в страната ще отнеме 12 години


Развитието на националната и регионалната транспортна инфраструктура е един от ключовите елементи за осигуряването на по-добри условия за бизнес в България. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в дискусионен панел от Десетия икономически форум на високо ниво на ЦЕИ.

Главният проблем на транспортната инфраструктура е лошата поддръжка на републиканската пътна мрежа, добави министър Гагаузов. Голяма част от пътищата в страната не са ремонтирани основно от поне 20 години, като срокът за осъществяването на цялостен ремонт е 12 години. Това неимоверно много затруднява автомобилния трафик в страната. Все пак през последните две години в тази насока е отбелязан значителен напредък. Освен това трябва да се подобри достъпът от икономически изостаналите региони до индустриалните центрове.

Присъединяването на България към ЕС позволи на страната ни да се възползва от фондовете на общността, за да даде тласък на развитието на инфраструктурата ни. Като приоритетни цели на регионалното развитие и благоустройство бяха посочени повишаването на конкурентоспособността и подобряването на достъпа до пътните, комуникационните и енергийните мрежи. Основен стълб за реализирането на тези цели е Оперативната програма „Регионално развитие” 2007-2013 (ОПРР). Нейни приоритети са устройството и интеграцията на градската инфраструктура, регионалната и пътната достъпност, устойчивото развитие на туризма и местното сътрудничество. За развитието и модернизирането на регионалната и местната пътна инфраструктура България ще получи от ЕС над 270 млн. евро.

Друг ключов елемент за по-добрия бизнес климат в България е товарната транспортна логистика. Самата тя е бизнес и предимствата й следва да бъдат използвани от България, заяви заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев. През страната ни минават пет големи европейски транспортни коридора, като основната част от превозите е на контейнери. На 27 декември в Брюксел се очаква да бъде подписана Оперативната програма „Транспорт”, която е с най-голям бюджет в България – над 2 млрд. евро.

Затова страната ни предвижда изграждането на Интермодален терминал в София на гара Подуяне, като бюджетът за проекта е в размер на 25.9 млн. евро, а строителните работи трябва да започнат през 2008 година. 16 млн. евро от бюджета ще бъдат осигурени от Оперативната програма „Транспорт”.

Друг важен проект в тази насока е построяването на терминали за обработка на контейнери в пристанищата в Бургас и Варна. Проектът ще бъде реализиран заедно с Японската банка за международно сътрудничество. Размерът на кредита, който страната ни ще получи от банката не е ясен – предстои той да бъде уточнен и одобрен от японското правителство. Най-късно до средата на 2008 година споразумението за заема между двете страни ще бъде подписано, увери Петърнайчев.

По оценка на специалистите една от най-изостаналите транспортни мрежи в България е железопътната. БДЖ има едва 6% пазарен дял в областта на товарните превози в страната, съобщи Пенчо Попов, директор на направление товарни превози към БДЖ. Броят на вътрешните превози прогресивно намалява, но за сметка на това международните се увеличават. Откакто България е член на ЕС, броят на транзитните превози през страната ни се е удвоил. Като цяло в Европа развитието на железопътната инфраструктура изостава, в сравнение с автомобилната например, но се забелязва значително увеличение на товарните превози. До 2020 година се очаква увеличение на тези превози от 61%.

Основна роля в европейския железопътен транспорт играят големи частни компании като TX Logistik, която осъществява превози през територията на Италия, Германия и Швеция. Това показва, че бъдещето на този транспорт е в частния сектор.

   

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 28.11   1414 г. – Чешкият религиозен реформист Ян Хус е арестуван от Инквизицията, една година по-късно е осъден на смърт като еретик и е изгорен на клада. 1520 г. –...