Същевременно станя ясна позицията на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) относно проектобюджет 2014.
БТПП подкрепя проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2014 г. и проекта на актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2014-2016 г. в някои основни аспекти,
които намира за положителни, но в други изразява резерви.
БТПП изразява подкрепа в следните аспекти:
- Запазване на стабилна макроикономическа среда;
- Запазване на ниските данъчни ставки за корпоративни данъци и тези на физическите лица, като важен стимул за инвестиции, икономически растеж и заетост;
- Увеличаване на средствата за образование със 100 млнл.лв., като БТПП отбелязва, че зад успешното и устойчиво изпълнение на различните мерки ключово значение имат диалогът с бизнеса и съоветствието с потребностите на пазара на труда;
- Планираното обвързване на средства с конкретни политики и разпределянето им за програми на конкурентен принцип;
Същевременно БТПП изразява следните резерви:
- При преразпределителната роля на държавата не се наблюдават съществени изменения – очаква се да е 39.7% от БВП през 2014 г. спрямо 40.0% през 2013 г. (вкл. и вноска в общия бюджет на ЕС). Правилната насока е към последващо й намаляване и ограничаването, каквито са очакванията на бизнеса, отразени и в Насоките за дейност на БТПП 2009-2014 г. за ограничаване на средствата, преразпределяни чрез бюджета до максимум 35 % от БВП (37-38% с вноската в общия бюджет на ЕС).
- И през 2014 г. се очаква бюджетът да не бъде балансиран, като се прогрозира дефицит и в средносрочен план.
- През 2014 г. не се предвиждат действия за намаляване на облагането на едноличните търговци (15%). Обратният подход – намаляването на данъка за едноличните търговци, както и премахването на данъка върху дивидента от 5%, би създал условия за по-добър растеж.
- Предвижда се ръст на минималната работна заплата за страната от 9,7% (от 310 лв. през 2013 г. на 340 лв. през 2014 г.), без наличието на механизъм с обективни критерии, чрез който да бъде икономически обоснована промяната в размера й. В сравнение реалният икономическият ръст, които се очаква през 2013 г. е от 0,6%.
- Предвижда се нарастване осигурителната тежест, като се залага увеличение на максималния месечен осигурителен доход за всички осигурени лица - от 2200 лв. на 2400 лв. – без да е извършена оценка как това ще се отрази на конкурентоспособността на фирмите, вкл. и по браншове в страната.
- Остава неравностойното разпределение при осигурителната тежест между работодатели и работници съответно (60/40) през 2014 г.
- През 2014 г. се предвижда публичните разходите за заплати и стипендии да са в размер на 4 271.2 млн.лв. при 4288.6 млн.лв. през 2013 г., въпреки намеренията за оптимизация на администрацията.
- Въпреки инициативите за намаляване на административната тежест за бизнеса, бизнесът няма да бъде улеснен чрез въвеждането на електронно правителство;
- Увеличаване на приходите от такси с 12.9 млн. лв. през 2014 г., спрямо 2013 г. е неприемливо при формирането им без прилагането на разходоориентиран принцип.
- Социалните разходи (12 758.7 млн.лв.), които са най-голямото перо от бюджета, продължават да се увеличават, при нерешените проблеми на пенсионната ни система и при прогнозите за почти незабележителен ръст на заетостта.
При така подготвените параметри и очакваната икономическа ситуация, БТПП счита, че бюджетът е изпълним, но все още не личи промяна в работата на контролните органи и органите, които трябва да осигурят по-висока събираемост. Подобряването на работата на контролните институции ще се осигури повече постъпления от осигурителни вноски и данъци в бюджета.