Наредба за образуване и разходване на средствата на фонд "Професионална квалификация и безработица"

МС

Държавен вестник брой: 94

Година: 1997

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 08.09.2005

Раздел I
Общи положения

Чл.1. С тази наредба се определят редът и начинът за образуване и разходване на средствата на фонд "Професионална квалификация и безработица" към Министерството на труда и социалната политика, наричан по-нататък "фонда".
Чл.2.
(1) Средствата на фонда се набират и разходват съгласно изискванията, установени в Закона за устройството на държавния бюджет.
(2) Със средствата на фонда се осигуряват социалната защита на безработните, тяхната квалификация и преквалификация, както и мерките за насърчаване на заетостта, включително изследвания и разработване на програми в областта на заетостта и безработицата и на професионалната квалификация, както и други разходи, определени в чл.6.

Раздел II
Набиране и разходване на средствата на фонда

Чл.3.
(1) Приходите във фонда се набират от:
1. задължителни месечни осигурителни вноски за сметка на работодателите за персонала, който работи по трудово правоотношение, без тези в организациите на бюджетна издръжка;
2. задължителни месечни осигурителни вноски за сметка на търговските дружества за лицата, които работят единствено по договори за управление и контрол на държавни предприятия - еднолични търговски дружества, или когато за това има решение на общото събрание на търговското дружество, при условие че в него има държавно участие;
3. задължителни месечни осигурителни вноски за сметка на кооперациите и образуваните от тях предприятия, уредени и регистрирани по реда на Закона за кооперациите, за лицата, които работят по трудово правоотношение;
4. държавния бюджет за изплатените:
а) парични обезщетения за безработица на лица, освободени от бюджетните организации;
б) социални помощи по реда на чл.3 от Постановление No 57 на Министерския съвет от 1989 г. за пренасочване и ефективно използване на освобождаваната работна сила;
в) парични обезщетения за безработица на лица съгласно чл.233 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;
г) други разходи, предвидени със закон или с акт на Министерския съвет;
5. трансфер от Министерството на финансите на средства за изплащане на еднократните обезщетения във връзка със структурната реформа;
6. лихви от свободни парични средства по банковите сметки и от просрочени дължими вноски за фонда;
7. глоби за допуснати нарушения на Наредбата за реда и условията за издаване на разрешения за работа на чужденци в Република България, приета с Постановление No 267 на Министерския съвет от 1992 г. (обн.,ДВ,бр.4 от 1993 г.;изм. и доп.,бр.56 от 1994 г.,бр.43 от 1996 г. и бр.64 от 1997 г.);
8. такси за издадени разрешения за работа и удостоверения на фирми за осъществяване на посредническа дейност при информиране и наемане на работа;
9. целеви дарения от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
10. възстановени безлихвени заеми между извънбюджетни и бюджетни сметки и фондове от минали години;
11. постъпления от рекламно-информационна и издателска дейност.
(2) Работодателите в организациите и звената на смесено финансиране с дейности, изведени на специални извънбюджетни приходно-разходни сметки, правят отчисления във фонда от датата на преминаването им на смесено финансиране в утвърдения размер за персонала по ал.1, т.1 върху частта от начислените средства за заплати, установена чрез съотношение на реализираните собствени приходи по извънбюджетната сметка към общите приходи по отчета за съответния период.
(3) Размерът на задължителните месечни осигурителни вноски се определя съгласно чл.62, ал.1 от Закона за данък върху печалбата.
(4) Остатъкът от средствата по фонда в края на годината се явява като наличност за следващата година и се използва по предназначението на фонда.
Чл.4.
(1) Вноските във фонда се правят върху фактически начислените средства за работна заплата или осигурителния доход, върху които се начисляват осигурителните вноски за всички осигурителни случаи за държавно обществено осигуряване на лицата, работещи по трудови правоотношения или работещи единствено по договори за управление или контрол на търговско дружество по чл.3, ал.1, т.2.
(2) Вноските по чл.3, ал.1, т.1,2 и 3 се отчитат като "Други разходи" и се признават като необходимо присъщи разходи за дейността.
Чл.5.
(1) Задължителните вноски във фонда се правят ежемесечно наведнъж от работодателите в Българската народна банка по сметката на Националната служба по заетостта (НСЗ) преди изтегляне на сумите за заплати на работници и служители, като в платежното нареждане се вписва месецът, за който се отнасят.
(2) Вноските, неиздължени в сроковете по ал.1, се събират с лихвата, определена за държавните вземания в Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.
(3) Средствата от държавния бюджет по чл.7, ал.4 от Постановление No 57 на Министерския съвет от 1989 г. за пренасочване и ефективно използване на освобождаваната работна сила се превеждат от Министерството на финансите във фонда всяко тримесечие на базата на фактически извършените разходи при спазване на условието в чл.7, ал.5 от постановлението.
(4) Средствата за изплащане на еднократните обезщетения във връзка със структурната реформа се превеждат от Министерството на финансите във фонда по искане на НСЗ.
Чл.6. От фонда по утвърдена план-сметка се осигуряват средства за:
1. парични обезщетения и помощи при безработица и добавки към тях;
2. еднократни обезщетения във връзка със структурната реформа;
3. разходи за професионална квалификация, организирана от НСЗ;
4. разходи по насърчителните мерки за заетостта, когато това е предвидено в нормативен акт;
5. осигурителни вноски за пенсионно осигуряване на безработните, които получават обезщетения при безработица;
6. защита на вътрешния трудов пазар и за изпълнение на междуправителствените спогодби по вноса и износа на работна сила;
7. разработване на национални и регионални програми за заетостта, квалификацията и преквалификацията, както и за набиране, обработка и разпространение на информация за пазара на труда;
8. издръжка на НСЗ и на надзорния й съвет;
9. придобиване от НСЗ на дълготрайни материални активи, свързани с предмета й на дейност;
10. рекламно-информационна и издателска дейност, свързана със заетостта, безработицата и професионалната квалификация;
11. изследвания на пазара на труда;
12. предоставяне на краткосрочни безлихвени заеми за други социални нужди;
13. други разходи, ако това е предвидено със закон или с акт на Министерския съвет.
Чл.7. Предвидените средства за разходите по чл.6, т.1,3,4 и 5 могат да бъдат превишени до размера на неизразходваните средства по останалите разходни направления.

Раздел III
Управление и контрол

Чл.8. Разпоредител със средствата на фонда е министърът на труда и социалната политика или ръководителят на НСЗ като упълномощено от него лице, а за предоставените средства на регионалните служби по заетостта и на бюрата по труда - техните началници.
Чл.9.
(1) Проектът за основните насоки на дейността на НСЗ и разработеният на тази основа проект на годишна план-сметка на фонда се съгласуват от надзорен съвет, изграден на основата на Националната система за тристранно сътрудничество и включващ представители на представителните на национално равнище организации на работодателите и на работниците и служителите и на Министерството на труда и социалната политика, както и един изявен учен специалист в областта на пазара на труда, определен от министъра на труда и социалната политика.
(2) Надзорният съвет се назначава от министъра на труда и социалната политика по предложение на представителните на национално равнище организации на работодателите и на работниците и служителите.
(3) Министерският съвет ежегодно в срок до един месец от приемането на Закона за държавния бюджет на Република България утвърждава по предложение на министъра на труда и социалната политика или на ръководителя на НСЗ, изрично упълномощен от него, съгласувано с министъра на финансите, план-сметка за общия размер на приходите и разходите на фонда по източници на набиране и направления на разходите. Когато съществено се изменят условията за образуването и разходването на фонда, се утвърждават изменения в план-сметката.
(4) В случай че проектът на Закон за държавния бюджет на Република България не бъде приет от Народното събрание до началото на бюджетната година, както и когато план-сметката не бъде утвърдена в срока по ал.3, приходите на фонда се съберат по установения нормативен ред, а разходите се извършват в размери, позволяващи осъществяването на дейностите по чл.6, т.1, 3, 4 и 5, на дължимите плащания по сключени от НСЗ договори и на разходите за работна заплата и осигурителните вноски за Държавното обществено осигуряване на служителите от системата.
Чл.10.
(1) План-сметката на фонда се съставя от управителния съвет на НСЗ, който я предлага на надзорния съвет за съгласуване и внасяне за утвърждаване по реда на чл.9, ал.1 и 3.
(2) Текущото изпълнение на план-сметката за общите приходи и разходи на фонда се осъществява от НСЗ.
Чл.11. Ръководителят на НСЗ ежегодно в 15-дневен срок след утвърждаване на план-сметката на фонда утвърждава план-сметки за приходите и разходите на регионалните служби по заетостта и на бюрата по труда. В случай чедо този срок план-сметките не са утвърдени, разходите се извършват в размери, определени от ръководителя на НСЗ.
Чл.12. Отчитането на приходите и на разходите се извършва на базата на утвърдената план-сметка. В сроковете за съответните приключвания НСЗ представя в Сметната палата и в Министерството на финансите обобщения отчет за дейността на фонда.
Чл.13.
(1) Министърът на труда и социалната политика и министърът на финансите осигуряват и осъществяват цялостен контрол по законосъобразното набиране и разходване на средствата на фонда.
(2) Тримесечните отчети и годишният отчет на план-сметката на фонда се приемат от надзорния съвет.
Чл.14.
(1) Националната служба по заетостта чрез контролните си органи дава задължителни предписания на работодателите за отстраняване на констатираните нарушения по прилагането на наредбата.
(2) Контролните органи имат право да извършват проверки и да изискват от работодателите всички необходими документи, сведения и обяснения във връзка с упражняването на правата по ал.1.
(3) Нарушенията се установяват с актове, съставени от контролните органи на НСЗ.
(4) Наказателните постановления се издават от ръководителя на НСЗ или от упълномощени от него длъжностни лица.
(5) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда, определен в Закона за административните нарушения и наказания.
Чл.15. Ръководителят на НСЗ и началниците на регионалните служби по заетостта и на бюрата по труда осъществяват контрол върху правомерността на получаваните обезщетения и помощи от безработните и финансираните мерки за насърчаване на заетостта.
Чл.16. Последващ контрол по законосъобразното внасяне и разходване на средствата на фонда се осъществява от органите на финансовия и данъчния контрол при условията и по реда на Закона за държавния финансов контрол и на Закона за данъчното производство.

Допълнителна разпоредба

§ 1. "Работодател" по смисъла на наредбата е всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго организационно и икономически обособено образувание, което самостоятелно наема работници и служители по трудово правоотношение.

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание чл.62, ал.2 от Закона за данък върху печалбата.
§ 3. Министърът на труда и социалната политика дава указания по прилагането на наредбата.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив