Нови сензационни разкрития за изчезването на динозаврите

11.02.2013 | 13:55
по статията работи: Георги Георгиев
Астероидът, който ги е погубил, е бил по-смъртоносен, отколкото предполагахме. Той е обаче не е бил единствената причина за измирането на страшните гущери
Нови сензационни разкрития за изчезването на динозаврите

Динозаврите са изчезнали много по-бързо след падането на големия астероид, поразил района на днешния Мексикански залив, отколкото се предполагаше до момента, гласи нова хипотеза, цитирана от агенция „Ройтерс“.

Анализът, извършен от учени от калифорнийския университет в Бъркли, показва, че от падането на скалния къс до унищожаването на последния динозавър са изминали около 33 хиляди години. Макар че изглеждат цяла вечност по човешките мащаби, тези хилядолетия са малка част от 300-те хиляди години, които досега науката беше приела за времето, през което последиците от колосалия катаклизъм са убили динозаврите.

Заключението се базира на нови, по-прецизни техники за радиометричен анализ на утаилите се по света остатъци от встъклени скали и прах, които били изхвърлени в атмосферата вследствие на гигантския удар.

Отделно учените смятат, че макар и страшен, апокалипсисът предизвикан от астероида, съвсем не е бил единствената причина за отмирането на динозаврите. Според проучването, публикуванo в престижното сп. Science, през хилядолетията преди удара земният климат е бил изключително неустойчив – с големи температурни промени в кратки периоди. Това довело до нарушаване на глобалната екосистема и вероятно до измирането на голяма част от видовете.

За нещастие на динозаврите (и за наше щастие) астероидът бил от последните „пирони от техния ковчег“ и довел до дълъг период на глобално застудяване, смятат специалистите. Края на „царуването“ на гигантските гущери бил ускорен и от мощно изригване на супер вулкан на територията на днешна Индия.

Теорията, че динозаврите са измрели вследствие на удар на земята с астероид преди 66 млн. години, се налага през 80-те години на миналия век. В нейна полза е откритият тогава гигантски кратер на полуостров Юкатан с диаметър 180 километра. Предполага се, че той е бил „изкопан“ от удар със скален къс с размери от около 9,6 км.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
5.00/1
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...