Реклама (и кредитна карта) за честните хора

10.07.2012 | 13:40
по статията работи: Александър Димитров
Или как Австралийската централна банка изключително успешно и атрактивно вплита основна човешка добродетел в маркетинговата си стратегия
Реклама (и кредитна карта) за честните хора
Снимка: Thinkstock/Guliver

Последните години не са цветущи за банките – кризата удари по тях, но и до известна степен дойде от тях, потребителското доверие спадна, наблюдават се финансови затруднения... Затова в модерния свят, където маркетингът е бог и крал, е нужно по някакъв начин да възвърнеш част от предишния си блясък с нещо притеглящо, интригуващо и изпращащо силно послание към твоите клиенти. Ако сте забелязали обаче, твърде често рекламите от банковия сектор се нареждат по идейност до тези на праха за пране например, и много рядко се случва да се появи нещо наистина провокиращо.

Австралийската централна банка (National Australia Bank - NAB) решава да помисли извън статуквото и да развие не един или два, а цели четири различни "сюжета", които NAB нарича "експерименти“ на тема „честност“. Подборът на точно тази характеристика не е случаен – в отношенията банка–потребител, именно честността и коректността и на двете страни, но най-вече на институцията, са с огромно значение. Защото клиентът иска да се чувства сигурен и финансово защитен, впускайки се в някоя по-рискована инвестиция например, или заел структуроопределящ за него кредит. В по-макро аспект, може би акцентът върху честността идва оттам, че като хора сме станали далеч по-намръщени и подозрителни един спрямо друг, отколкото реално трябва да бъдем – и точно това иска да ни каже NAB.

Във всички случаи, банката предприема доста интересни експерименти, които използва за рекламите на кредитните си карти в стил „скрита камера“. Слоганът на цялата кампания на NAB е: "Австралийците са честни, затова заслужават честни (без скрити подводни камъни - бел. ред.) кредитни карти".

В първия случай се представя млад мъж бариста, който връща с 5 долара повече, отколкото е нужно. Всички клиенти отбелязват, че им е върнал повече пари и му ги дават обратно. Числеността им не спада много (91%), когато от банката нарочно казват на актьора да се държи по-грубо и провокативно с тях.

Вторият сюжет е класически – загубеният портфейл и дилемата на средностатистическия човек дали да го върне или не. И отново прекомерно много хора го връщат, поради което NAB усложнява пак задачата – слага ценни документи и повечко пари вътре, за да види какво ще стане. Резултатите отново са изключително високи – дори и натъпкани с пари, 88% от портфейлите се оказват в бюрото за загубени вещи!

В третия случай от „трилогията“ от джобовете на ходещ по улицата мъж падат банкноти. Отново мнозинството (95%) просто ги вдига и ги връща. Ситуацията не се променя, дори когато в сюжета се добавят скъпа кола и слушалки, които пречат на "изпускащия пари" да чува. При наемането на друг актьор, който невъзмутимо да събере падналите банкноти и да ги свие в джоба си, минувачите реагират остро и веднага го „издават“.

В тазгодишното продължение на рекламната стратегия фокусът се запазва върху честността като добродетел. Предметът, който трябва да се върне, също е мъничък – слънчеви очила, но този път от NAB решават публично да наградят честните хора. В мола, в който се развива действието, те правят торти с техния лик, излъчват емисии новини за връщането на вещта, които уж излъчват по телевизията, поставят рекламни пана с атрактивни надписи, използващи имената и снимките на достойно проявилите си и ги поздравяват по още редица изключително запомнящи се начини.

Честно казано, според мен това е една крайно успешна маркетингова стратегия. Акцентирането на качество, което е повратно за твоя бизнес и е едно от най-достойните за възхищение у хората, и най-вече – представянето му по алтернативен и интригуващ начин, няма как да не бъде определено като хитов продукт. А и няма как да не достигне до хората, да грабне вниманието им и да ги предразположи да станат твой клиент. Трудното вече започва след това – да им докажеш, че бизнесът ти е толкова надежден, колкото го представяш, че е.

Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 29.04   1672 г. – Армията на Луи XIV напада Холандия. 1770 г. – Джеймс Кук акостира край днешния Сидни (Австралия) и нарича залива Ботани 1859 г. – Започва...