Постъпленията от приходи и помощи по консолидираната фискална програма за 2011 г. са в размер на 25,378 млрд. лв. или 96,8% от програмата за годината и представляват 33,7% от БВП. Това е посочено в отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2011 г., който днес беше одобрен от Министерския съвет и предложен на Народното събрание за разглеждане и приемане.
Изпълнението на параметрите в частта на данъчните и неданъчните приходи е много близко до планираното за годината, коментират от пресслужбата на кабинета.
Общата сума на данъчните постъпления, включително приходите от осигурителни вноски, за 2011 г. възлиза на 20,594 млрд. лв., което представлява 99,5% от годишния разчет и 27,4% от БВП. В номинален размер приходите от преките данъци възлизат на близо 3,676 млрд. лв. или 96,8% от планираните за годината, приходите от косвени данъци са в размер на близо 10,625 млрд. лв. или 102,2% спрямо годишния разчет, а постъпленията от други данъци (включват други данъци по ЗКПО, имуществени данъци и др.) са в размер на 784,6 млн. лв., или 102,3 на сто спрямо разчета за 2011 година. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 31 декември 2011 г. са в размер на 5,51 млрд. лв., или 96% от планираните за годината.
Неданъчните приходи възлизат на 3,321 млрд. лв., което е 100,9% спрямо годишните разчети и 4,4% от БВП.
Постъпилите помощи от страната и чужбина, в т. ч. помощите от фондовете на Европейския съюз, през 2011 г. са в размер на 1,46 млрд. лв. и представляват 1,9% от БВП.
Разходите, включително вноската за бюджета на ЕС, по консолидирания бюджет за 2011 г., представляват 35,7% от БВП, а общият им размер е близо 26,866 млрд. лв. или 95,4% от годишния разчет. Вследствие на мерките за фискална консолидация през 2010 г. и 2011 г. се откроява тенденцията на промяна в структурата на разходите като относителен дял в БВП.
От МС коментират, че запазеният таван на средствата за заплати на министерствата и ведомствата на нивата от 2010 г. и оптимизирането на структурите и персонала в бюджетните системи с изпълнението на мерките по прилагане на административната реформа, са спомогнали за постигането на по-ниски нива на разходите за заплати и осигурителни вноски като процент от БВП. При разходите за текуща издръжка като относителен дял от БВП също се наблюдава тенденция към свиване през последните години, докато социалните и здравноосигурителните разходи като абсолютна сума отчитат минимално увеличение спрямо 2010 г. При капиталовите разходи, допълват от МС, следва да се отчете базовият ефект във връзка с разплащането през 2010 г. на задължения от предходни години, което е една от причините за спада през 2011 г. Запазва се тенденцията на ръст при разходите за субсидии, което се дължи основно на по-високия размер през последните години на субсидиите за сектора на селското стопанство, вкл. националните доплащания към преките плащания.
Лихвените плащания, извършени през 2011 г., са 547 млн. лв. или 0,7% от БВП. Нелихвените разходи през 2011 г. възлизат на 25,539 млрд. лв. или 33,9% от БВП.
Частта от вноската на Република България за общия бюджет на ЕС, изплатена през 2011 г. от централния бюджет, възлиза на 779,2 млн. лв., или 1% от БВП.
Бюджетното салдо по КФП за 2011 г. на касова основа е отрицателно в размер на 1,487 млрд. лв. или 2% от БВП.
Фискалният резерв към 31 декември 2011 г. е в размер на 5 млрд. лв. при заложен в ЗДБРБ за 2011 г. минимален размер на фискалния резерв към края на годината от 4,5 млрд. лева.
България продължава да бъде сред страните с най-нисък държавен дълг в ЕС, като по показателя най-ниско равнище на дълга в БВП се нарежда на второ място след Естония (по данни за 2011 г.), е посочено в доклада. България също така е и страната в ЕС с най-голямо подобрение на показателя държавен дълг към БВП за последните десет години – равнището на дълга на сектор държавно управление в БВП е свито от 72,5% от БВП за 2000 г. до 16,3% от БВП за 2011 г.
Бюджетната позиция е под референтната стойност за дефицит на сектор държавно управление в размер на 3% от БВП в Пакта за стабилност и растеж. В тази връзка на 30 май 2012 г. Европейската комисия препоръча на Съвета на ЕС да бъде прекратена процедурата по наличие на прекомерен бюджетен дефицит за България и Германия. В комюникето на ЕК се отбеляза, че Комисията е стигнала до заключението, че коригирането на прекомерния дефицит на тези страни е гарантирано.
Днес правителството одобри и Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2011 г. (т. нар. Сребърен фонд), който предстои да бъде внесен в Народното събрание. В доклада е разгледана дейността на Управителния съвет на Сребърния фонд през 2011 г., първоначалната визия за управление на паричния ресурс на фонда, както и отчетни данни на фонда за 2011 г.
В съответствие с разпоредбите на чл. 11 от Закона за ДФГУДПС по сметка на фонда през 2011 г. са трансферирани средства в размер на 82,8 млн. лв. (постъпления от приватизация, концесии и др. източници, определени със закон или акт на МС). Постъпленията от лихви по депозити за 2011 г. са 10 млн. лв. Общият паричен ресурс към 31.12.2011 г. по сметка на фонда в БНБ е в размер на 1 776,7 млн. лв. Акумулираните средства са инвестирани в депозитни сметки съгласно Общите условия за откриване на депозитни/инвестиционни сметки в БНБ.