С непрекъснатата промяна в данъчното законодателство, (като много често са на лице промени в законите дори през течение на годината) нараства нуждата от данъчен (наред с счетоводния) анализ в края на годината.
Поради факта, че годишното причисляване практически ще се извършва в първите няколко месеца на следващата година (2005г.), то данъчното приключване ще даде ясна картина на данъчните казуси и проблеми, като в същото време по-лесно ще бъде направена връзка с новите промени в данъчните закони и практическото им изпълнение през следващата година.
За препоръчване е данъчното приключване в по-голямата си част да бъде извършено до края на 2004г., за да бъдат идентифицирани проблемни моменти, които кореспондират с няколко или всички материални данъчни закони, като констатирани грешки намерят място в годишното данъчно приключване.
При положение, че са налице казуси, които не може да решите самостоятелно или не сте сигурни в крайното решение, е необходимо да потърсите специализирана помощ от консултанти, включително служителите от отдел "Данъчна методология" в съответното ТДД.Нещо повече, предварително може да потърсите отговор на Вашия казус на страницата на ГДД в Интернет, раздел "Въпроси и отговори".
Целта на настоящата статия е да обърне внимание върху важните моменти, касаещи годишното данъчно приключване по основните данъчни закони.
При анализа на разпоредбите на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), една от важните задачи е да бъде проверен статута на притежаваните от предприятията земи, които до началото на 2004 г.не са били облагаеми по смисъла на ЗМДТ. В практиката е налице случаи, при които дадена земя е загубила статута си на земеделска земя и е следвало да бъде декларирана и за нея да се плащат местни данъци и такси.
Тук е мястото да се провери дали са подадени декларации за промяна на данните, в случаите когато са налице такива промени.
Придобиването на жилищни имоти от предприятията също следва да се декларира и облага по реда и сроковете на чл.14 от ЗМДТ.Един много важен момент е определянето на данъчната оценка за нежилищните имоти на предприятията и дължимите месни данъци и такси.Съгласно чл.27, ал.1 от ЗМДТ предприятията декларират нежилищния имот, точното му местонахождение, отчетна стойност (която съгласно чл.21, ал.1 от същия закон е данъчната оценка), други обстоятелства, имащи значение за определяне на данъка, както и размера на дължимия данък.
Всичко това показва, че данъчната администрация не изпраща съобщение за дължими местни данъци и такси за нежилищните имоти на предприятията, т.е. не е възможно административно производство по обжалване, той като данъчно задължено лице само е определило данъчното си задължение, което е изпълнило хипотезата на чл.53, ал.1, т.2 от ДПК.Изключения са случаите на реализиране на хипотезите на:
-
чл.57, ал.4 от ДПК – когато данъчен орган е констатирал несъответствия, засягащи данъчна основа или размера на определения данък, отразил е несъответствията и измененото данъчно задължение в съобщение и лицето не е отстранило несъответствията, като тогава съобщението има силата на ДРА и се обжалва по реда на чл.60, ал.3 от ДПК.
-
чл.57, ал.5, т.2 от ДПК - когато са налице несъответствия, за които на лицето е изпратено съобщение за отстраняване на несъответствията в 7-дневен срок от получаване на съобщението. В случай, че данъчния субект не отстрани тези несъответствия данъчното задължение се определя чрез данъчна ревизия.
Разбира се, съществува и възможността да се използва процедурата по чл.112 от ДПК за прихващане или връщане на недължимо платени данъчни задължения.
Също така, ако предприятието желае да извърши корекции на подадена декларация, следвайки разпоредбите на чл.61 от ДПК, може да подаде нова декларация до изтичане на срока за плащане на първата вноска за местни данъци и такси (до 31.03.2005г.).
Анализ следва да бъде направен на облагането на имущества, придобити по дарение и по възмезден начин. Тук особено внимание следва да се обърне върху безвъзмездно придобитите имущества, както и погасените чрез опрощаване задължения, като в тези случаи е необходимо да се подаде декларация и да се заплати данъка в двумесечен срок от получаването (опрощаване на задължението), по седалище на данъчно задълженото лице.
При положение, че през 2005г. няма да ползвате дадено превозно средство, следва да върнете регистрационния талон до края на 2004г., като по този начин не се дължи данък върху превозното средство.
Следва да имате предвид и новото допълнение в чл.54 от ЗМДТ, което постановява, че превозните средства, които не са регистрирани за движението в страната, двумесечния срок за деклариране започва да тече от датата на регистрацията им за движение.
В случай, че е налице откраднато или унищожено през годината превозно средство, може да поискате възстановяване на данъка, пропорционално на броя на пълните месеци до края на годината, считано от месеца на настъпване на събитието, след предоставяне на документ от съответния компетентен орган (чл. 60 ал. 5 от ЗМДТ)
С новите изменения на глава "Такса за битови отпадъци" в ЗМДТ, в сила от 01.01.2004г. продължава процеса на фискална децентрализация, като чл. 67 от същия закон дава правомощия на общинските съвети да определят таксата за битови отпадъци според количеството на битови отпадъци, в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. По този начин е необходимо да се снабдите и анализирате внимателно решението на общинския съвет за населено място, където се намира недвижимия имот. Следва да се избере най-удачния режим на облагане, като най-общо вариантите са следните:
-
да се облагате пропорционално върху данъчната оценка (отчетната стойност)
-
да се облагате според количеството на отпадъци (избира се съд за битови отпадъци), като е нужно подаването на декларация
-
да се освободите от някои от компонентите на таксата , в случай , че не използвате имота през цялата 2005 година (нужда е подаване на декларация)
-
друг начин на облагане (например в София е възможно да се договорите с фирмата концесионер), по реда и условията, записани в решението.
Разбира се, общинските съвети имат свобода на избор и някои от тези възможности може да не фигурират в решенията на дадени общини.