Грешната стратегия на еврозоната

24.10.2013 | 13:10
по статията работи: Симеон Досев
Държавите трябва да разчитат повече на домашно потребление и инвестиции в бизнеса, отколкото на износ към трети страни

Този подход е пълен с рискове“, смята професорът по икономика Пол де Гроув. „Искате да повишите конкурентоспособността, намалявайки заплатите. Това наистина ще повиши конкурентоспособността, но този процес ще отнеме време, а намаляването на заплатите ще намали и покупателната способност и местното потребление“.

В допълнение към това, по-голямата част от износа на Испания не е към страни от еврозоната. Според МВФ основен фактор за увеличението на износа на южноевропейската икономика е търсенето от страни извън Европа. Между 40% и 50% от растежа на износа на Германия и Испания от 2008 г. се дължи на търсене извън еврозоната, докато при Португалия нещата стоят по обратния начин.

В резултат на това търговският дефицит на еврозоната с останалия свят е нараснал от 0,8% от БВП пред 2011 г. до 1,3% през 2012 г. и 2,2% за второто тримесечие на 2013 г. И всичко това е благодарение на слабата икономика на валутния съюз. Когато хората купуват по-малко, техните страни внасят по-малко.

По-голям износ извън Европа със сигурност е по-добре отколкото никакъв износ. Но той не е устойчив. Забавянето в някои големи нововъзникващи пазари, в това число Китай, и бавният растеж в САЩ, със сигурност ще ограничат износа на еврозоната в даден момент.

Ако Испания, Португалия, Италия и други искат да изнасят повече, трябва някой в Европа да внася повече. МВФ препоръча засилване на домашното търсене в страните, отчитащи търговски излишък, като това основно се отнася до Германия.

Лихвените проценти по 10-годишните държавни облигации на Германия са 1,8% и страната може да си позволи да генерира държавен дълг, за да инвестира повече в инфраструктура, енергийни проекти и др. с цел повишаване на търсенето в еврозоната. Тези инвестиции със сигурност ще донесат по-голяма възвръщаемост от тези 1,8%, но според професор де Граув „страхът на Германия от дълг в този случай е много нерационален“.

Поскъпващото евро, което достигна най-високата си стойност за последните две години, също е заплаха. То прави европейските стоки по-скъпи за страните извън еврозоната. Испанските маслини, авточасти или хотели обаче не са по-скъпи за германците. Въпросът е, че те не искат да купуват.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 20.09   622 г. – Мохамед и негови последователи се преселват от Мека в Медина, което е начало на арабското летоброене. 1378 г. – С избирането за Климент VII за...