Консолидирането не е нещо кой знае колко ново в света на социалния нетуъркинг. През март месец Twitter закупи хитовата блог платформа Posterous. Колосът Google пък направи немалко значими покупки през последните години, най-вече завземането на Slide, струвало 200 милиона, но така и останало недобре оползотворено. Заляващите звезди Hi5 се предадоха доброволно на Tagged през декември 2011 година. И, естествено, като последен, но не незначим пример – News Corp. закупи не кой да е друг, а MySpace.
Във включването на Instagram към собствеността на Марк Зукърбърг и неговата могъща социална мрежа Facebook обаче, за което се разбра в понеделник, има нещо много, много различно: лидерът в социалните контакти е сложил на масата сума, която никак не е за подценяване, за да закупи един развиващ се с доста бързи темпове свой съперник, коментира онлайн изданието на списание "Форбс". Целият този процес повдига един въпрос, и той е дали с несекващия възход на Facebook и другите социални мрежи като Twitter и Google+, социалният нетуъркинг ще бъде арена за битка на няколко гиганта, погълнали конкуренцията?
Едва ли ще бъде скоро. Както директорът на платформата за социален маркетинг Vitrue – Реджи Брадфорд коментира: „Това е едва втората база от игра с общо девет бази“. Всъщност, маркетинг специалистите е твърде вероятно да се окажат противодействащата сила на тенденцията на усилена консолидация. До немалка степен изморени и отегчени от бума на социалните мрежи и работата, която произхожда от това за тях, те в никакъв случай не желаят да се обвързват с една компания (например Facebook) като проводник на дейността им към потребителите. „Маркетинг експертите искат повече платформи – не Facebook”, поясни Брадфорд.
Всъщност е почти очеизваждащо, че Google, Facebook, Twitter и твърде вероятно дори Apple или Microsoft ще "изяждат" по още някоя и друга стартираща компания, за да запълват празнините в обществената си стратегия. „Очакват ни още много сделки и консолидации“, прогнозира той.
Въпреки това скептицизмът надделява, когато се заговори за действията на големите играчи в сферата на социалния нетуъркинг, коментира авторът на статията Робърт Хоф от "Форбс".
Първо – твърде рано е. Прекалено много предизвикателства в нишата на социалните мрежи трябва тепърва да бъдат преодолени от Facebook или който и да е друг. И това да си гигант няма да ти помогне особено много при решаването на проблемите – казусът „Instagram” показва това много ясно.
Второ – прекалено лесно е за новите, все още „зелени“ играчи, всъщност да станат успешни компании за отрицателно време. Естествено, повечето от тях ще потънат на дъното, както мнозинството от стартъп бизнесите. Но Pinterest и Instagram показаха много ясно как може да се противодейства на олигархията, която някои очертават.
Въпреки че едва ли ще видим края на стартъп компаниите в сферата на нетуъркинга, един адекватен въпрос би бил: Кой точно ще бъде следващият обект на сериозна сделка? На първо място е Pinterest, която бързо стана третата най-посещавана социална мрежа. Сайтът дори може да се сблъска с проблеми с авторското право, които да принудят компанията да се изправи срещу някой гигант в съдебната зала, или да предприеме костващи сериозни финанси стъпки да промени проблемното статукво. И в момент, в който Facebook се опитва да бетонира позициите си в областта на споделянето на снимки, интересът на Google към Pinterest най-вероятно ще удари тавана. Въпреки това е все още рано за Pinterest да се пусне по течението и да се остави да бъде закупен – освен, естествено, ако цената не е прекалено висока и неустоима.
А сделката на цена цял 1 милиард долара, с която Facebook закупи Instagram, цената на Pinterest (както и на всяка следваща стартъп компания в социалния бранш) се увеличи много, много сериозно. Нещо повече – твърде вероятно е ходът на Facebook да отприщи потока на стартъп компании, които да се фабрикуват в стартъп инкубатори като YCombinator например.
Ако не друго, шокиращият финансов обем на сделката за Instagram гарантира нов взрив в социалните стартъп компании – и никаква консолидация няма да заглуши
звука му в скоро време.