Как новите форми на комуникация променят културите и формите на гражданска активност на съвременните български младежи?
Този въпрос стои в центъра на изследването "Новите млади и новите медии", което Институт "Отворено общество" - София публикува на 10 април 2009 г. В търсене на отговорите, авторите на изданието са изследвали конкретни социокултурни групи, интернет-платформи, субкултурни общности, различни политически ориентации.
Изследването, осъществено от екип на СУ "Св. Климент Охридски" с ръководители проф. Ивайло Дичев и доц. Орлин Спасов, се базира на над 100 интервюта и 10 фокус-групи, осъществени с представители на поколението на 18-30 годишните.
Авторите твърдят, че постепенно центърът на тежестта при младите се е изместил от професионалната сфера към свободното време и че потреблението често е по-важен идентификатор от кариерата или статуса. Същевременно, се казва в изследването, от десетина години насам тече дълбок поколенчески конфликт.
"В битката между поколенията за място под слънцето младите виждат като свое предимство адаптивността, подвижността, липсата на биографии, знания или твърди ценности", се казва в изследването.