Перспективи на заетостта в ОИСР

30.09.2008 | 13:23
по статията работи: Георги Михайлов
доклад на ОИСР, 2008, резюме на български език
 

Осигуряване на равни възможности за работа

Нарасналата ефективността на пазара на труда поставя предизвикателството за осигуряване на равни възможности за работа на всички

Трудовите пазари в ОИСР значително се подобриха през последното десетилетие. Средното ниво на безработицата падна до 5,6% в зоната на ОИСР през 2007 г., а това е най-ниското ниво от 1980 г. насам. Заетостта също се е увеличила значително, като средно две трети от населението в работоспособна възраст работи, безпрецедентно постижение за целия следвоенен период. Това е добра новина, но няма място за самодоволство. Условията на пазара на труда остават трудни за някои групи, рисковете от загуби в глобалната икономика са доста големи, което би довело до негативни ефекти на пазара на труда (според Икономическа прогноза на ОИСР №83).

 

Отвъд сегашната циклична неустойчивост, основното предизвикателство пред трудовия пазар в ОИСР е как да се стимулира по-добър жизнен стандарт в контекста на застаряващото население. Актуализираната стратегия на ОИСР за работните места представя подробна политическа рамка за повишаване на заетостта и доходите. Изтъква се фактът, че подпомагането на потенциални работници от малцинствени/слабо представени групи в намирането на работа, е ключов политически приоритет; в много страни нивото на заетост на жените, младежта, възрастните хора и хората с увреждания, е ниско. Но само помощта за намиране на работа е недостатъчна; необходими са големи усилия, които да гарантират равни възможности и достъп до работа на всички хора. Значителна част от нарастването на заетостта в ОИСР през последните две десетилетия се дължи на по-големия дял работници наети за рискова и/или нископлатена работа.

 

Реформите на пазара на труда стимулират участието ...


Реформите на пазара на труда
, въведени в редица страни от ОИСР стимулират участието на трудовия пазар на слабо представените групи. Те включват прилагането на "активиращи/взаимно задължаващи" стратегии, където услугите за ефективно пренаемане са съчетани със силни стимули за търсене на работа; данъчни/социални реформи, които целят намаляване на данъчната тежест и осигуряване на добро възнаграждение, особено за нископлатените работници; както и премахване на факторите в пенсионните системи, които не създават стимули за работа в пенсионна възраст и на схемите за ранно пенсиониране. За жените това значи гъвкави условия на труд, адекватен отпуск по майчинство и качествени и достъпни детски градини.

 

... но тези реформи ще са недостатъчни, ако бариерите пред достъпа до работни места, като например дискриминацията, не се адресират правилно


Политиката, която стимулира  активно участие на работната сила, няма да бъде много успешна, ако не доведе до по-високо търсене на труд сред слабо представените /малцинствените/ групи. Насърчаването на равните  възможностите на пазара на труда изисква дългосрочни инвестиции в образование и обучение, както и активна политика, стимулираща достъпа до продуктивна и добре платена работа. Упоритото разминаване между уменията, придобити от индивида и тези, които фирмите търсят за работа в една глобализирана и по-конкурентна среда, е пречка пред някои групи при намиране на работа.

 

Освен това в много страни дискриминацията на пазара на труда - т.е. неравното третиране на хора с еднаква производителност на труда, само защото принадлежат към определена група - е все още решаващ фактор, който изкуствено помпи неравенството в заетостта и в качеството на предлаганата работа. Така например, макар нивото на заетост на жените да е значително увеличено, а дисбалансът между заетостта на половете и несъответствията в заплатите да е намалял почти навсякъде, жените все още имат с 20% по-малък шанс да си намерят работа и са средно със 17% по-ниско заплатени, в сравнение с мъжете, заемащи същите длъжности. Според фактите, представени в настоящото издание Перспективи на заетостта в ОИСР, около 8% от разликата в заетостта на мъжете и жените и 30% от различията в заплащането в страните от ОИСР се обясняват с дискриминационни практики на пазара на труда. В същото време работниците от етническите малцинства полагат с 40% до 50% повече усилия, в сравнение с лицата с подобни качества, но от групата на мнозинството, преди да получат предложение за работа, което ги прави много по-уязвими към риска от продължителна безработица. И ако бъдат наети, средните заплати на местните етнически малцинства в много страни са с над 10% по-ниски от заплатите на хора извън малцинството.

 

Структурните реформи могат да спомогнат за намаляване на дискриминацията...

 

Възможно е структурните реформи, сами по себе си, да подобрят перспективите за заетост на слабо представените групи, като намалят диапазона на дискриминационно поведение. В действителност, чрез реформите, стимулиращи конкуренцията на суровинните пазари през последните две десетилетия, много страни от ОИСР уцелиха с един куршум два заека. От една страна те стимулираха по-добро разпределение на ресурсите и засилен, и устойчив икономически растеж, което доведе до по-голямо търсене на трудовия пазар. От друга страна, като се намалиха пазарните несъответствия, по-силната конкуренция намали възможностите на работодателите да покриват разходите, породени от предубежденията им при наемане на работа или повишение на работниците.

 

Освен това, чрез намаляване на очакваните разходи за наемане на работници с ниска производителност, чрез облекчаване на прекалено стриктното законодателство в защита на заетостта, чрез умерено увеличение на минималната работна заплата и чрез намалена данъчна тежест за ниско-платени работници, може да се намали дискриминацията при наемане на работа, ако причината са предубеждения или стереотипи за статистическа ефективност на съответна група.

 

но решаващо е ефикасното прилагане на забранена със закон дискриминация...

 

Освен специфично антидискриминационно законодателство са необходими и други политики за ефективна борба с дискриминацията. Нещо повече, забраната на дискриминационно поведение чрез закон е ефективна, само ако бъде ефикасно прилагана. И тук се крие един основен проблем: във всички страни от ОИСР - прилагането на закона основно разчита на готовността на пострадалите да предявят претенции. Но много хора дори не осъзнават своите законни права по отношение на дискриминацията на работното място. И дори да ги осъзнават, доказването на един дискриминационен иск е по принцип трудно за ищеца, правните действия в съда са скъпо струващ процес, а ползите от него често са малки и несигурни. Всичко това възпира пострадалите да подават жалби. Страните, които ефективно се справят с този проблем, предоставят адекватна институционална подкрепа на ищците. Освен това в своето антидискриминационно законодателство те включват конкретни, добре разпознаваеми вреди за обезщетения и с опростени процедури за извън съдебно разрешаване на спорове.

 

Правните норми, обаче, ще са по-ефективни, ако налагането на закона не зависи изключително от действията на отделния човек. Много страни от ОИСР са създали специализирани агенции за борба с дискриминацията. Но само в някои страни тези агенции са законово овластени да разрешават ефективно спорове, при липса на индивидуални жалби, да разследват фирми, да предприемат действия срещу работодатели, за които се предполага, чеприлагат дискриминационни практики, да ги санкционират, в случай на доказване.

 

... чрез специфични стимули за недискриминационно поведение и положителни действия

 

Борбата с дискриминацията на пазара на труда трябва да излезе отвъд ограничаването на нежелани практики и компенсиране на пострадалите.

Тя се нуждае от намеса, която да промени културата и да предефинира социално-приемливите практики. Приемането на прости, консолидирани закони и стимулирането на кодекси за поведение може да помогне на работодателите да избягват дискриминационни действия. И може би по-важното е, държавите да разработят схеми от стимули за положително поведението, като например етикет за качество на недискриминационни практики и финансови стимули за определени положителни действия.

 

Насърчаването на равни възможности за работа изисква комбинация от структурни реформи и преки антидискриминационни мерки

 

Актуализираната стратегия на ОИСР за работните места се оказва полезна рамка на обща политика за насърчаване на повече и по-добри работни места. Добрата новина е, че тази реформа може да допринесе за по-малко дискриминация на пазара на труда. Но са необходими преки мерки за предотвратяване на дискриминацията. В противен случай не може да бъде гарантирана равнопоставеност на всички работници.

 

1.                 Развитие на трудовия пазар и краткосрочни перспективи


1
.1. Актуално икономическо развитие


Смята се, че нестабилността на финансовия пазар – породена от проблемите на американските високорискови ипотеки и производните им продукти – е преминала най-високата си точка. Въпреки това прогнозите на ОИСР показват, че последиците от това - заедно с други насрещниветрове, включително корекции на пазара на жилища и високите продуктови цени (нефт и храни) – най-вероятно ще намалят темпа на икономически растеж за известно време.

Икономическата активност намаля през 2007 г. в почти всички икономики от ОИСР, след последните години на силен растеж, но по различен начин. Забавянето бе особено силно в Съединените щати, където частното потребление отслабна, тъй като по-високата инфлация понижи покупателната способност на потребителите и бизнес инвестициите намаляха. Обратно, растежът в европейските страни от  ОИСР е по-висок, като спадна само с 0,3 процентни пункта до ниво от 3% през 2007 година. Солидните бизнес инвестициите и износът - на Германия - компенсират ниското частно потребление и спада в пазара на жилища, особено в Ирландия и Испания. Въпреки това, различните европейски страни от ОИСР демонстрират различна гъвкавост в условията на финансова нестабилност, а икономическата активност в Дания, Унгария, Исландия, Ирландия, Люксембург и Швеция спада с над 1 процентен пункт през 2007 г. Икономическата експанзия остава силна в Корея, Океания, Мексико и Турция, дори и след забавянето й в последните две страни. Само Австралия, Нова Зеландия, Норвегия и Словакия отбелязват растеж през 2007 г. с 1 процентен пункт по-висок отколкото през 2006 г.

 

Икономическият растеж на възникващите пазари, макар и умерен, се запазва висок. В Китай растежът на БВП се забавя, но все още е регистриран силен годишен растеж от 10,5% през първото тримесечие на 2008 г. Търсенето на вътрешния пазар е основен двигател на продължаващата силна динамика на растежа, тъй като растежът на износа се забави, а паричната политика бе затегната, за да се справи с нарастващата инфлация, предизвикана от рязко увеличените цени на хранителните продукти. Растежът в Индия намаля с около 2 процентни пункта през 2007 г., като достига 8½, но бурната инфлацията остава източник на безпокойство. Поради силното нарасналите инвестиции и потребление икономическият растеж в Русия и Бразилия през 2007 г. се ускори, като съответно почти достигна до 8% и 5,5%.


1.2. Икономическа прогноза до 2009 година


ОИСР прогнозира, че икономическият растеж в зоната на ОИСР ще се забави до 1,8% през 2008 г., а после - до 1,7% през 2009 г., в резултат на нова финансова нестабилност, спада на жилищния пазар и увеличените цени на суровините. Икономическият спад в Съединените щати ще се засили през 2008 г., като БВП ще нараства под потенциалните възможности, същото ще е в сила и за съседните страни с тесни икономически връзки, особено Канада. Икономическата активност ще намалее значително в европейските страни от ОИСР през 2008 г., а в повечето страни БВП ще нараства под потенциалните възможности. Активността ще се ограничи доста рязко в Исландия, която е силно повлияна от финансовата нестабилност. Спадът на инвестициите в жилищното строителство също ще бъде значителна пречка пред растежа в Ирландия, Испания и Обединеното кралство. Вече регистрираният слаб растеж в Италия се очаква да спадне още, до 0,5% през 2008 г., а активността ще спадне в Германия и някои бързоразвиващи се напоследък източноевропейски икономики. В Япония се очаква слаб спад в растеж на БВП с 0,4 процентни пункта през 2008 г., тъй като спадът в промишлеността и бизнес инвестициите, и слабото частно потребление в условията на нарастваща инфлация, до голяма степен се компенсират от силен растеж на износа и подобрение на жилищния пазар. Очаква се икономическата активност да намалее значително в Австралия, Корея и Нова Зеландия. Очаква се отново засилен растеж през 2009 г. в около една трета от страните от ОИСР, с очаквания за допълнително забавяне в повечето държави, включително Исландия, където се очаква активността да спадне до 0,4% през 2009 г.

 

1.3. Заетост и безработица

 

Растежът на заетостта в зоната на ОИСР спадна до 1,5% през 2007 г. от 1,7% през предходната година, като все още продължава да расте малко по-бързо, отколкото предлагането на работна сила в повечето страни от ОИСР. В Съединените щати заетостта нараства по-бавно, поради забавянето на икономическата активност, но в повече от половината европейски страни е по-висока от тази през 2006 г. По-специално в Австрия, Франция, Германия и Полша е регистриран растеж на заетостта най-малко с 1 процентен пункт през 2007 г., докато в същото време нарастването на заетостта се забавя най-много в Гърция, Словакия и Испания. Заетостта в Австралия и Канада нараства през 2007 г., но е забавена в Мексико и Нова Зеландия. В Япония, нарастването на заетостта е умерено с 0,5% през 2007 г., със стабилен растеж от 1,2% в Корея.


Растежът на заетостта продължи да изпреварва растежа на работната сила във всички страни от ОИСР, като в три от тях през 2007 г. доведе до спад в нивото на безработицата. В зоната на ОИСР през 2007 година имаше 31,9 милиона търсещи работа. Това е по-малко в сравнение с 34,1 милиона през 2006 г. и съответства на спадналото ниво на безработицата от 6% до 5,6%. Безработицата спада във всички страни от ОИСР през 2007 г., с изключение на увеличението в Португалия от 0,3 процентни пункта и по-малки увеличения в Ирландия и Мексико. Безработицата намаля рязко през 2007 г. в много европейски страни, достигайки най-ниските си нива от началото на 1990-те години. Нивото на безработица спадна с над 1 процентен пункт в три източноевропейски икономики - Чехия, Полша и Словакия – в Германия, и с почти 1 процентен пункт във Финландия, Франция и Норвегия. В Япония и Корея безработицата спадна малко, доближавайки се до най-ниските си нива от1990-те години.

 

Очаква се забавяне на средния растеж на заетостта в зоната на ОИСР до 0,7% през 2008 г. и до 0,5% през 2009 г. Очакваното забавяне през 2008 г. засяга всички, с изключение на три страни от ОИСР (Мексико, Португалия и Обединеното кралство), доста ярко изразено в някои страни. Всъщност, заетостта се очаква да спадне през 2008 г. в Унгария, Исландия, Япония, Нова Зеландия и Съединените щати, след като се беше увеличила във всички страни от ОИСР през последните години. Очаква се забавен растеж на заетостта с над 2 процентни пункта в Ирландия и Испания. Обратно на това се очаква заетостта да нарасне с над 2% през 2008 г. само в три страни: Австралия, Мексико и Полша. В много страни прогнозираният растеж на заетостта през 2008-2009 г. е по-нисък от растежа на работната сила, което значи по-висока безработица. В Япония ситуацията е различна, тъй като прогнозата е за лек спад и в заетостта, и в работната сила.

 

Очакванията са през 2008 г. низходящата тенденция в безработицата от последните години да се обърне, като броят на безработните в зоната на ОИСР нарастне с 1 милион през 2008 г. и почти с още 2 милиона през 2009 г. Това ще върне средното ниво на безработица в ОИСР през 2009 г. до 6%, достигайки това от 2006 година. В Съединените щати се очаква броят на безработните да достигне 9,5 милиона през 2009 г. - с 2,4 милиона човека повече спрямо 2007 година – а нивото на безработица - да се покачи от 4,6% през 2007 г. до 6,1% през 2009 г. В европейските страни от ОИСР, средното ниво на безработица се очаква да остане почти непроменено през следващите две години, докато в Северна Америка и Океания ще отбележи известно увеличение. Относително силното представяне на европейския трудов пазар ще предизвика по-нататъшен спад на по-високата безработица в Европа, над средната за ОИСР, като спадне от 1.3 процентни пункта за 2007 г. на 1.0 процентен пункт през 2009 г. В европейските страни от ОИСР се очаква най-голям растеж на безработицата през 2008 г. в Исландия, Ирландия, Испания и Турция, като същевременнонивото на безработицата ще падне в Чехия, Полша и Словакия. Очаква се леко увеличение на безработицата през 2008-2009 г. в Австралия и Канада, а същество - непроменена в Япония и Корея.

 

            Реалните заплати


Средният темп на растеж на реалната работна заплата на работник зает в бизнес сектора (наричана по-нататък реална компенсация) е увеличен от 0,9% през 2006 г. до 1,2% през 2007 г. в ОИСР (Таблица 0.4). Въпреки това увеличение, през 2007 г. темпът на растеж на реалната компенсация е съизмерим с растежа на общата производителност на труда (1,3%), както и с растежа на средните реални компенсации през 1995-2005 г. Прогнозите на ОИСР сочат, че растежът на средната реална компенсация в зоната на ОИСР ще намалее до 0,5% през 2008 г., преди да нарастне до 1,3% през 2009 г. В Съединените щати, растежът на средната реална заплата рязко се забавя през 2008 г., след като се увеличи до известна степен през 2007 година. Очаква се ръстът от 0,3% за 2008 г. да е доста под печалбата от производителността на труда, но се очаква растежът на компенсациите през 2009 година да се ускори, за да отговаря на производителността на труда. В европейските страни от ОИСР растежът на реалната компенсация се очаква да намалее през 2008
г. до 0,6%, преди да нарастне до 1,3% през 2009 г. – запазвайки се по-нисък от растежа на производителността на труда. Въпреки това, ситуацията е различна в различните европейскистрани. Растежът на реалната компенсация се очаква да нараства с по-бавни темпове през 2008 г., отколкото през 2007 г. във всички, освен четири европейски страни, както и да стане силно отрицателен в Исландия и по-умерено негативен  в Белгия, Франция и Испания. Очаква се увеличен растеж на реалната заплата през 2009 г. в повечето европейски страни, но забавен във Финландия, Полша и Швеция.


След спада през 2007 г., реалната компенсация в Япония ще започне да нараства бавно през 2008-2009 г. Напоследък има известни признаци, че дефлационният капан в Япония приключва, като заплатите за пълно работно време на работниците ще се увеличат през 2008 г., но се очаква растежът на реалната заплата да е доста под растежа на производителността на труда през 2009 г. Растежът на реалната компенсация се увеличи в Корея през 2007 г., но се очаква известно забавяне през 2008 г., преди да нарастне отново през 2009 г. Растежът на реалната компенсация е над 2,5% през 2007 г. в Австралия, Канада и Нова Зеландия и се очаква да остане висок през 2008 и 2009 г. Реалната компенсация в Мексико през 2007 г.намаля до 0,3%, с очакване да се запази през 2008 г., преди слабо да нарастне през 2009 г.

2. Кратък преглед на изданието
 

      Глава 1. Пътят на един добър старт? Преходите на пазара на младежкия труд в ОИСР. Тази глава прави преглед на състоянието пазара на младежкия труд през последното десетилетие. Представени са данни за силно влияние на бизнес цикъла върху безработицата сред младежите /на 18 и повече години/ и за голямото значение на временната и почасова заетост като път към намирането на работа. Представени са някои показатели на темпа и прехода от училището към работата след началната степен на образование, анализира се качеството на работните места за младежи, включително и доколко временните и нископлатени работи са стъпка към по-добри работни места.Накрая, настоящата глава подчертава трудностите при излизане от състояние на безработица за завършилите училище – особено незавършилите – въпреки характерната за пазара на младежки труд неопределеност.

 

Глава 2. Официална работа или нелегална: неформалната заетост в седем страни от ОИСР. Настоящата глава показва, че неформалната заетост и недекларираната работа са сериозен проблем на пазара на труда в някои страни от ОИСР с ниски и средни доходи, и пораждат тревога относно защитата на работниците, като същевременно затрудняват правителствата да предоставят висококачествени публични услуги и пречат на производителността и икономическия растеж. Силният икономически растеж не гарантира сам по себе си намаляване на неформалната заетост. Какви политики могат да прилагат страните във връзка с неформалната заетост? Настоящата глава подчертава, че отговорът е различен за различните страни. В зависимост от ситуацията във всяка една от тях, стимулите за официално наемане на работници могат да се подобрят чрез комбиниране на свиване на прекалените разходи за труд, по-гъвкаво законодателство в защита на заетостта в страните с прекалено строго такова и чрез по-добър модел на схемите за социална защита чрез увеличаване на ползата от формалната заетост на работника. По-добрите стимули се нуждаят от усилия в данъчната сфера, социалното осигуряване и регламентирането на труда. Подобрените стандарти на управление също ще стимулират доброволното спазване на законите.


Глава 3. Цената на предразсъдъците: дискриминация на пазара на труда основана на пол и етническа принадлежност. Въпреки известния напредък, от трета  глава става ясно, че на пазарите на труда в ОИСР има доказателства за дискриминация, основана на полов, етнически или расов признак. Изследвания на място доказват широка етническа дискриминация в много страни. Косвените доказателства показват, че средно поне 8% от различната заетост на мъжете и жените и много от различията в заплащането им се дължи на дискриминация. Фактически всички страни от ОИСР са въвели антидискриминационни закони през последните десетилетия, а оценките и анализите по страни показват, че ако са добре измислени, тези закони могат ефективно да намалят контрастите в пазара на труда. Но прилагането на антиантидискриминационното законодателство зависи съществено от готовността на пострадалите да отстояват правата си. Така общественото съзнание заедно с правните норми и очакваните последици от тях (по-точно, разходите на пострадалите и ползата от подаването на жалбите) е съществен елемент на една стратегия за установяване на култура на равнопоставеност. В главата са представени аргументи, в подкрепа на факта, че законът би влиял по-силно, ако прилагането му не зависи изключително от реакцията на отделния индивид. В тази връзка ключова роля могат да играят специализираните агенции.


Глава 4. Всяка работа ли е подходяща за вашето здраве? Въздействието на работния статус и условията на труд върху психичното здраве. Настоящата глава представя нови доказателства за развитието на психични болести свързани с работата в страните от ОИСР, както и за ролята, която новите работни модели могат играят, за да противодействат на това. Въпреки рязкото покачване на помощите за хора с психични заболявания в много страни, наличните показатели не внушават общо увеличен брой психично болни сред работоспособните хора на средна възраст в цялата зона на ОИСР. Въпреки това изглежда, че психичното здраве се е влошило в някои страни, както и при някои групи работници, докато данните за заболеваемост в резултат от потенциално тежки условия на труд в Европа са нараснали. Анализите на работниците в пет страни от различни географски области показват, че безработицата по принцип е по-лоша за психичното здраве, отколкото работата и че плащанията за работещите зависят от типа на трудовия договор и работните условия, както и от предварително съществуващите психични проблеми. Става ясно, че помощите за неработещи, които получават "нестандартна" работа се оказват по-малки отколкото за хора със стандартни трудови споразумения, особено за хора с вече съществуващи психични проблеми.


Глава 5. Многонационалните компании насърчават ли по-добро заплащане и условия на труд? Преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) от многонационалните предприятия (МНП) от ОИСР, в развиващите се икономики и икономиките в преход са се увеличили значително през последните две десетилетия. Макар по принцип да се приема, че ПЧИ са от полза за местното развитие, същевременно пораждат тревога за нелоялна конкуренция и за защита на правата на работниците в приемните страни. Глава 5 оценява ефекта от ПЧИ върху заплатите и условията на труд за работниците в клонове на многонационалните предприятия (МНП) и върху работещите в независими доставчици на тези фирми. Има доказателства, че многонационални предприятия (МНП) са склонни да осигурят по-добро заплащане, отколкото местните си партньори, особено когато действат в развиващи се икономики и при икономики в преход, но не задължително и по-добри условия на работа, освен по-доброто заплащане. Ефектите върху заплатите може да се разпространят и върху чуждестранните доставчици на МНП, но влиянието е слабо.Разгледани са и политики за засилване на приносът на ПЧИ за подобряване на заплащането и условията на труд.

 
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...