Железопътният транспорт е основен елемент от националната транспортна система и неговото развитие в посока на интеграция с европейските транспортни системи оказва съществено влияние върху
цялостното развитие на икономиката в Република България. Само със съвместните усилия на държавата, е възможно запазване и развитие на железопътния сектор, като сигурен партньор на индустрията и
предпочитан превозвач на населението.
Инвестициите в областта на транспорта са приоритет поради доказано положителната им роля за дългосрочния устойчив икономически ръст. Предвидено е национално съфинансиране, което се изисква от
международните финансови и други институции при финансирането на инвестиционните проекти, реализирани с помощта на външни кредити или безвъзмездни финансови ресурси.
Публично–частното партньорство следва да се превърне в основен инструмент за рационализиране на държавните разходи и споделяне на отговорностите за осигуряване на необходимото финансиране в
различните сектори – транспорт, околна среда и др. В Стратегията за участието на България в Кохезионния и Структурните фондове на Европейския съюз, освен законово регламентиране на многогодишното
бюджетиране, се предвижда и създаване на интегрирана система за планиране на инвестициите, обхващаща едновременно европейските и националните източници на финансиране.
Стратегическите приоритети за развитие на НК ЖИ са:
• Реконструкция и подновяване на железопътните линии, разположени по трасетата от Транс-европейските транспортни коридори (4, 8, 9, 10), за повишаване на проектните скорости, за въвеждане на
технологична съвместимост за движение по трансевропейската транспортна мрежа;
• Повишаване на равнището на конкурентноспособност (по отношение на качество и ефективност), което да възстанови позицията на железопътния транспорт като основен вид транспорт за пътници и
товари;
• Провеждане на активна технологична и търговска политика за задоволяване на потребностите на клиентите от качествено обслужване – сигурност, надеждност, целогодишност и екологичност на
предоставяните услуги;
• Поддържане на активна инвестиционна политика по отношение на привличане на различни източници на финансиране извън Държавния бюджет;
• Привличане на частни инвестиции чрез създаване на смесени дружества (с държавно участие) в инфраструктурата, превозите и спедиторската дейност;
• Провеждане на гъвкава тарифна политика за жп превозите и инфраструктурните такси от съответните държавни предприятия за привличане на допълнителни товаропотоци;
• Разширяване на пазарния дял на комбинираните превози чрез развитие на терминалната инфраструктура;
• Интегриране на железопътната инфраструктура с трансевропейската транспортна мрежа, повишаване на нейната конкурентноспособност на базата на модернизацията по европейски стандарти и по-широко
прилагане на екологичните транспортни технологии
Целта на Програмата е изготвяне на анализ на състоянието на железопътната инфраструктура и набелязване на мерки за решаване на проблемите, и финансово стабилизиране на Национална компания
“Железопътна инфраструктура” в най-кратък срок.
При изготвянето на програмата е взето под внимание, че 2006 г. се явява първата пълна година от управленския мандат на правителството на европейската интеграция, икономически растеж и социална
отговорност, и същевременно последна година преди планираното за 01.01.2007 г. присъединяване на България към ЕС
Генералната цел на НК “Железопътна инфраструктура” е:
Предоставяне за експлоатация на надеждна жп инфраструктура чрез ефективно: поддържане и ремонт на жп инфраструктура; управление на капацитета на мрежата; управление на собствеността; технологично
развитие и използване на нови технологии; поддържане на висока сигурност и качество на транспортната услуга; управление на персонала; финансов мениджмънт и инвестиционна политика; спазване на
екологични норми, при минимално обществено необходими разходи.
Във връзка с това се явява и необходимостта от анализ на актуалното състояние на железопътната мрежа и нейните компоненти:
1. Анализ на състоянието на железопътната инфраструктура
А. Актуално състояние на железопътната мрежа
Състояние на железния път и съоръженията
Железопътните линии (включително и попадащите в Транс-европейските транспортни коридори) в по-голямата си част са строени преди повече от 100 години с геометрични параметри, долно строене и
съоръжения за скорости до 100 км/ч. Удвоените през последните 20-30 години участъци също са с ограничени скорости поради геометричните им параметри, състоянието на долното строене, съоръженията и
коловозното развитие в гарите. Общата разгъната дължина на железния път е 7 326 км, като с междурелсие 1,435 мм са 7 000 км.
Системният недостиг на средства за ремонт и поддържане на железния път и съоръженията към него през последните 10 години, както и липсата на ресурсно обезпечени, изпълними и обвързани с
транспортната работа дългосрочни планове и програми, доведе до просрочие на междуремонтните срокове, а оттам до значително влошаване на техническото състояние на железния път и съоръженията, и до
намаляване на максимално допустимите скорости (с над 30% по-ниски от проектните), критично състояние на експлоатацията и ограничения в капацитета на жп мрежата.
Възстановяването на параметрите на железния път не може да бъде еднократен акт. За възстановяване на параметрите му само по главните железопътни линии са необходими средства за извършване на среден
ремонт и подновяване в размер на 1 878 млн. лева.
Б. Необходими инвестиции за намаляване на времепътуването чрез премахване на намаленията и достигане на скоростите, заложени в
Графика за движение на влаковете и проектните скорости. За преодоляване на забавянето на планираните ремонти и за достигане на проектните параметри на железопътната мрежа, НК „Железопътна
инфраструктура” е разработила инвестиционна програма за периода 2006 – 2007 година.
За 2006 е предвидено привличане на средства за инвестиции в размер на 389,424 млн. лв. Програмата - максимум предвиждаше работа по 11 проекта за изграждане и развитие на
железопътната инфраструктура и 3 проекта за текущо поддържане.
Понастоящем са осигурени:
• Капиталов трансфер от Държавния бюджет в размер на 60 млн. лева.
• Финансиране на проекта „Реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив-Свиленград” чрез бюджета на Министерство на Транспорта в размер на 55 млн. лева;
• Предвидено е осигуряване на 20 млн. лева собствени средства за отстраняване на намаленията по ІІІ-та линия София – Карлово – Варна и по V-та линия София-Владая- Кулата чрез продажба на
неоперативни активи на Компанията.
За 2007 са предвидени инвестиции в размер на 441 млн. лева. Ще се работи по 12 проекта за изграждане и развитие на железопътната инфраструктура и 3 за текущо поддържане. В рамките
на 2007 г. се очакват първите постъпления от Кохезионните и Структурните фондове на Европейския съюз на стойност 103 млн. лева.
2.Финансов анализ на НК ЖИ за периода след разделянето на НК БДЖ и финансово състояние на НК “Железопътна инфраструктура” към 31.12.2005 година, Бизнес план 2006
година.
Приходите от инфраструктурни такси са основни за НК ЖИ – 96 % от общата сума приходи. С тях Компанията следва да покрива разходите, свързани с текущото поддържане и ремонта на железопътната
инфраструктура. За изминалия четири годишен период от отделянето на НК ЖИ като самостоятелна Компания, приходите от такси не достигнаха прогнозния годишен размер на разходите за дейността
(без амортизации) от 150 млн. лв., които те трябва да покриват.
Периодът 2002-2005 г. се характеризира с тенденция на запазване на приходите от инфраструктурни такси. Причините са: намаляване на приходите от товарни и пътнически превози, увеличаващи се загуби,
а като резултат от това – постоянна финансова нестабилност и невъзможност за осигуряване на така необходимите инвестиции за възпроизвеждане и развитие на превозите и жп мрежа.
Приходите от инфраструктурни такси на НК “ Железопътна инфраструктура за 2005 год. са в размер на 147,6 млн.лв, а прогнозните за 2006 и 2007 год. за 160 млн.лв на година.
Невключването на амортизационните отчисления на активите в инфраструктурните такси и запазването на постоянно ниво на оперативните разходи също обуславят и отчитането на отрицателен финансов
резултат на Компанията.
Големият размер на задълженията на НК ЖИ по заеми с международни финансови институции е причина за значителното влияние на промяната на валутните курсове върху крайния финансов резултат. Очаква се
разчетената по Бизнес план – загуба за 2005 година да се увеличи с 30, 626 млн. лв. спрямо разчетената по Бизнес план 45,7 млн. лв. Очакваната загуба за 2005 година е в размер на 76,3
млн.лв.
Причините за това влошаване на крайния финансов резултат са обективни:
• Реализиране на по-нисък размер приходи от инфраструктурни такси - при разработване на Бизнес плана на Компанията за 2005 година, приходите от инфраструктурни такси бяха прогнозирани
съобразно очаквания обем превози и Постановление № 194 от 02.08.2004 г. на Министерски съвет.
Със Споразумение между НК ЖИ и превозвача БДЖ ЕАД, съгласувано с ИА”Железопътна администрация” (ИАЖА), в изпълнение на изискванията на Тарифата за инфраструктурни такси и Наредба № 41, се
диференцираха ставките за влаккилометрова работа при товарните превози – зависимост между пълни и празни вагони (изразено в оскилометри) в състава на влаковете. В резултат на това приходите
от инфраструктурни такси през 2005 година са по-ниски от очакваните по Бизнес план със 17,4 млн.лв., независимо от запазените обеми на превозите.
Причина за запазване на обема на превозите през 2005 година е и нарушената цялост на много участъци от железопътната мрежа в следствие на летните наводнения. Нанесени бяха големи материални щети и
разчетени необходими средства за възстановяване на параметрите на железопътната инфраструктура в размер на 237,1 млн.лв. Наложи се насочване на непредвидени финансови, трудови и
технически ресурси за възстановяване на движението по нарушените железопътни участъци.
• не се извърши продажба на неоперативни активи и не се реализираха разчетените допълнителни приходи по бизнес план в размер на 18,5 млн.лв.
• от извършената преоценка на дълготрайните материални активи на Компанията се завишиха амортизационните отчисления с около 20,0 млн. лв. в сравнение с разчетените по бизнес плана;
• отчитане на отрицателни финансови разлики от промяна на валутните курсове в размер на 10,2 млн. лв.
Средствата, получени от инфраструктурни такси, се използват за текущо поддържане на железопътната инфраструктура, но поради неритмичното им получаване от основния национален превозвач и
непрекъснато им нарастване, НКЖИ е принудена да забавя и увеличава своите задължения към контрагентите си.Недостигът на финансови средства не позволява закупуването на необходимите нови материали
за поддържане на железния път. В ремонтите, извършвани със собствени сили и средства, се използват предимно материали втора употреба, които са с по-малка отчетна стойност.
Единствен допълнителен източник на свежи финансови средства е продажбата на излишни неоперативни активи – предимно терени и сгради, които не се ползват. С цел получаване на допълнителни приходи е
създадена организация за продажба на неоперативни активи и програма, при реализирането, на която се очакват приходи за 2006 година в размер на 44,0 млн. лв., а за 2007 година 43,0
млн.лв.
3. Анализ на трудовата заетост
Eфективното управление на железопътната инфраструктура в условията на новата пазарна среда наложи оптимизиране на количествения и качествен състав на персонала в отделните дейности на
Компанията, обвързване на доходите в съответствие с производителността на труда и осигуряване на възможности за гъвкаво моделиране на професионалната квалификация.
• Персоналът като брой е намален с 1 887 броя – от 17 388 през 2002 година до 15 501 към 31.12. 2005 година, което представлява 10.85 % . Очакваната средна работна заплата на персонала
на Компанията за 2005 година е 302 лв.. Спрямо 2002 тя е нараснала с 16.91%. при инфлация за същия период от 20 %.
През 2005 година средната работна заплата бележи ръст с 5.5% спрямо 2004 година. С подписания Колективен трудов договор на Компанията са увеличени основните заплати по групи на заплащане, считано
от 01.05.2005 година средно с 4.0%. В сила от 01.01.2005 г., допълнителното възнаграждение за продължителна работа на целия персонал на Компанията е увеличено на 1% за всяка година придобит трудов
стаж.Увеличени са размерите и на други допълнителни възнаграждения като: условия на труд, интензивност на труда, домашно дежурство и др.
4. Пакет от мерки за реализиране на програмата на НК “Железопътна инфраструктура”
4.1 Решаване на проблема със задълженията на НК ЖИ към контрагенти. Тенденцията е нарастване на вземанията на НКЖИ по
години, а те са предимно от БДЖ ЕАД за неизплатени инфраструктурни такси. Това е причина за неизплащане на задълженията на Компанията към контрагентите.
Към 31.12.2005 година задълженията на НКЖИ към контрагенти са в размер на 45,7 млн.лв..
4.2 Погасяване на данъчните задължения на Компанията в размер на 23,7 млн.лв.Публичните задължения на НКЖИ към
31.12.2005 година са в размер на 23,7 млн.лв.Решаването на този проблем е свързано с уреждане на въпроса за вземанията от БДЖ ЕАД, които към 31.12.2005 година възлизат на 70.8 млн. лв.
С цел намаляване на задълженията на Компанията е направено предложение за промяна в нормативните и законови актове за освобождаване на инфраструктурните такси от ДДС.
4.3 Решаване на проблема с неполучените плащания от страна на БДЖ ЕАД
Задълженията на БДЖ ЕАД към НК ЖИ /към 31.12.2005 год./ са в размер на 70,8 млн.лв, в това число 28,6 млн.лв ДДС.
С получените приходи от инфраструктурни такси се финансира текущото поддържане на железопътната инфраструктура, както и неотложни ремонти, свързани преди всичко със сигурността и безопасността на
движение на влаковете. В резултат на постоянното забавяне на плащанията от страна на БДЖ ЕАД, НК “Железопътна инфраструктура” търпи финансови загуби от начисляване на лихви по
просрочени задължения.
За решаването на този проблем НКЖИ предлага да бъде подписан план с БДЖ ЕАД за разсрочено погасяване на старите им задължения в рамките на първото полугодие на 2006 година.
4.4. НК ЖИ е изготвила Програма за продажба на неоперативни активи в размер на 42,9 млн. лв. за 2006 год. и 43,0
млн. лв. за 2007 год.
4.5. Оптимизиране, лимитиране и намаляване на разходите на Компанията, актуализиране на лимитите по наблюдавани разходи,
бюджетиране на общо-експлоатационните и административно–управленческите разходи по поделения за 2006 год. и 2007 год. Намаляването на разходите на НК ЖИ за текуща дейност не е алтернатива за
подобряване на финансовия резултат, тъй като поддържането на железопътната инфраструктура в необходимите технически параметри и преодоляването на натрупаното изоставане в ремонта й налагат увеличен
разход на ресурси. Чрез лимитиране и засилване на контрола и отчетността върху извършваните общо-експлоатационни и административно-управленчески разходи на поделенията ще се търсят начини за
тяхното намаляване.
4.6. Изваждане и обособяване в самостоятелни дружества на дейности от структурата на Компанията, непряко свързани
с основния й предмет с цел подобряване оперативното управление Електроразпределително предприятие, Телекомуникационно предприятие, Дезинфекция и Метрология.
4.7. Привличане на частния капитал чрез публично-частни партньорства - отдаване на концесия на скъпоструващи за издръжка на НК ЖИ
гари – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе.
4.8. Подобряване на условията в пътническите гари и повишаване на тяхната привлекателност са важна предпоставка за привличане на пътници
към железопътния транспорт. Ограничените финансови възможности на НКЖИ за извършване на основен ремонт и поддържане на гаровия сграден фонд изискват пряката намеса на държавата за привличането на
частния капитал. Чрез публично-частните партньорства и концесиониране на големите жп гари - София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе, ще се даде възможност НК ЖИ да намали годишните си разходи за
поддръжката им в размер на около 1,5 млн.лв. Необходимите средства за ремонт на приемните здания на гарите за 2006 и 2007 година са в размер на съответно 2,07 млн. лева и 6,45 млн. лева. При
реализация на механизмите на държавно-публичното партньорство освободените средства от поддръжката на тези гари ще бъдат насочени за решаване на проблемни места по железопътната
инфраструктура.
4.9. Целево насочване на всички възможни финансови средства за премахване на намаленията, достигане на заложените скорости по Графика на
движение на влаковете (ГДВ), достигане на проектните скорости и гарантиране на сигурността, и безопасността на превозите по железопътната инфраструктура.
Осъзнавайки важността на предоставянето на качествена услуга на пазара, Компанията се старае да придаде максимална конкурентноспособност на продукта си. Последната се изразява в гарантиране на
сигурността на превозите и достигане на проектните скорости на железопътната мрежа. За постигане на максимални качествени показатели в тези направления в рамките на 2006 година, НКЖИ ще
насочи всички възможни финансови средства за премахване на намаленията, достигане на заложените скорости по ГДВ, достигане на проектните скорости и гарантиране на сигурността, и безопасността на
превозите по железопътната инфраструктура. 20 млн. лева от приходите от продажби на неоперативни активи на Компанията ще бъдат инвестирани в отстраняване на намаленията по ІІІ-та жп линия
София - Карлово - Варна и по V –та жп линия София-Владая- Кулата.
Целта е осигуряване на по-високо качество на услугата достъп и преминаване по железопътната инфраструктура, намаляване на времепътуването по тези линии, премахване на временните намаления и
увеличаване на участъковата скорост.
По ІІІ - та линия се извършва 24% от брутотонкилометровата работа по цялата жп мрежа.Тя не се покрива от нито един Трансевропейски коридор и може да се класифицира като „най-националната” жп
линия в България. По тази причина за нея няма друг начин на финансиране освен със собствени средства на НК ЖИ или ДБ.
Трета линия е алтернатива на движение при започване на ремонтните работи по линията Пловдив - Свиленград и възможност за превоз на товари и пътници при прекъсване на движението в
отсечката Пловдив - Симеоновград.
Настъпилите стихийни бедствия през 2005 година, допълнително натовариха графика по линията и доведоха до поява на нови слаби места. Същата не е включена в проектите по международните коридори за
подновяване и ремонт.
5. Ускоряване на проектирането на големите инфраструктурни проекти с цел ефективно използване на финансиранията от Кохезионния и Структурните фондове за подновяване и
модернизация на железопътната инфраструктура по международните транспортни коридори през 2007 год. (103,119 млн. лв).
След приемане на Република България за пълноправен член на Европейския съюз през 2007 година се очакват значителни финансови постъпления към страната за поддържане и развитие на
инфраструктурата. Общата им стойност възлиза на около 1 млрд. евро. За периода 2007-2013 год., за осигуряване на задълженията на държавата като член на ЕС, се разработва Национален план за
развитие. Част от него е Секторната оперативна програма "Транспорт", в разработването, на която Компанията участва активно. Целта е да се включат всички приоритетни проекти за развитие на
инфраструктурата по протежение на транс–европейските транспортни коридори. Понастоящем са сключени три меморандума за предпроектни проучвания. Подготвят се още три, но за последните още не сме
получили официално одобрение от Брюксел. За ускоряване на проектирането на големите инфраструктурни обекти, с цел ефективно използване на финансиранията от Кохезионния и Структурни фондове за
подновяване и модернизация на железопътната инфраструктура по международните транспортни коридори след 2007 год., се подготвя и създаването на специална дирекция в Компанията за управление на
проекти от този мащаб. Необходимо условие за успешната работа в това направление е осигуряването от страна на държавата на нужното съфинансиране, изисквано по правилата за усвояване на средства от
евро-фондовете – размерът на средствата, които държавата следва да осигури само за 2007 година са в размер на 69 млн. лева.